Bygga terrarium

Lycanthrope

Trådstartare
Jag skulle vilja ha alla möjligt tips och bilder på hemmabyggda terrarium :)

Hur gör man för att komma undan så billigt som möjligt?

Det är tänkt till ormar och ödlor, ska bygga lite olika.
 
Sv: Bygga terrarium

Jag har byggt flera terrarium,allt från öken till regnskog. De flesta är byggda i OSB,men det hänger ju lite på vilken sorts terra du är ute efter.
Den stora ( 200x120x100 ) är i glas och den blev allt annat än billig.
Berätta vad du vill/ska ha det till och jag kan hjälpa dig bättre.
 
Sv: Bygga terrarium

Jag har sett bilder på sådana som är helt i träd och har glas framtill, det vore bra och borde bli billigare än helt i glas?

Men sedan ska det ju vara ventiler också, och hur man ska få dit glaset. Jag har inte en aning :o

Ska bygga ett gäng olika storlekar, ett par mindre är till lite mer ökenmiljö och de större ska vara mer åt regnskogshållet.

Jag har sett att man kan dekorera former med frigolit som man får fast och sedan lackar/målar.

Allt ska väl vara skyddat mot fukt också?
 
Sv: Bygga terrarium

Oftast är de små terrariumen billigare att köpa begagnat.Min stora glasburk kostade ca 5000:- att göra klar men då är allt i glas.Då använde jag en aluminiumställning och sedan måttanpassade glasskivor i 6mm.De andra burkarna byggde jag i OSB och glasskivorna sätter man dit med skjutlister
( inte billigt).Fuktskydda bör man göra med alla terrarium,även ett ökenterra.

Här nere ser du 3 av mina burkar.........

Stora burken (regnskog)
dsc00143.jpg


Mellan burk (öken )

pict1327.jpg


Lilla burken (öken)

pict1326.jpg




Pssst.Jag skickar ett pm............
 
Sv: Bygga terrarium

Jag såg någon som hade en vanlig lucka, som en skåpdörr med glas, istället för skjutlister, det borde ju bli billigare och gör mig inget.
 
Sv: Bygga terrarium

Det är bara fantasin som kan sätta stopp *ler*

Leta fram sådant som du har liggande hemma......

Men som sagt,små terrarium är billigare att köpa begagnat. Bara att fuktsäkra kan kosta hundralappar eftersom man inte kan använda vanlig silikon utan måste ha det som är giftfritt.
 
Sv: Bygga terrarium

Kan man ha silikon eller sådant i hörnen och sedan lacka över allt med tex epotex eller vad det nu heter, som inte ska vara giftigt?
 
Sv: Bygga terrarium

Vanlig silikon går inte att måla över!
Använd akvariesilikon som finns på djuraffärer. Det finns även en silikonsort på Jula som är godkänd för akvarier upp till 60 liter.

Ska du bygga bakgrunden så använd cellplast (tunnaste) och lacka med giftfri klarlack.
 
Sv: Bygga terrarium

Tack för tipsen! :)

Jag vet inte alls vad materialen som behövs kan kosta till ett terrarium.
Ska kika och räkna på detta.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 955
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
857
Senast: a1agnlju
·
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 456
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 948
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp