Bygga upp psyket igen

Vica

Trådstartare
Hur deprimerad kan en häst bli egentligen? Har hämtat hem en av mina fd sköthästar som alltid var blank som en säl, pigg, alert, framåt och kung i hagen. Nu är han nästan apatisk! Raggig i päls, ingen gnista i ögonen, mager som en speta, fruktansvärt blyg när man kommer in till honom både i box och hage. Inte alls samma häst. Han har tillochmed börjat gömma sig för de andra kompisarna i hagen! :o

Vi vet att han har gått på bete med tre andra valacker i en månad, men kan psyket slås ner nått så hemskt på så kort tid? Hur gör man för att bygga upp psyket på en häst? Muskler osv vet jag hur man gör men hur gör man för att han ska kunna vara social med kompisarna i hagen igen? :confused: Snälla, hjälp mej!

<Ber om ursäkt om jag lagt tråden under fel forum!>
 
Sv: Bygga upp psyket igen

Fy vad tråkigt till att börja med. Antar att han alltså stått hos dig innan bete? Tror att hans "personlighet" kommer tillbaka igen om han är tillbaka där han förut trivits. Bevisligen verkar de flesta hästar vara annorlunda borta än när de är hemma.
 
Sv: Bygga upp psyket igen

Tack för ditt svar! Vi får väl hoppas att han inser att han kommit hem snart..
 
Sv: Bygga upp psyket igen

Vad tråkigt att han blev så. Men kan det vara så att han inte alls trivdes på betet med de andra hästarna och blev då så här. Han ville hem till sig och sina gammal kompisar. Ni kanske skulle låta honom gå i hagen med en kompis så länge som är lugn och snäll så att han får lite självförtorende igen.
Hoppas han rättar till sig.
Lycka till.....
 
Sv: Bygga upp psyket igen

Lånade ut mitt welshsto i två dagar innan hon kom tilbaka igen. Hon är hur snäll som helst hemma men där hon hamnade betedde hon sig tydligen som en vildhäst. De vill einte ha kvar henne...heh :crazy: Väl hemma är hon precis som vanligt! :)
 
Sv: Bygga upp psyket igen

Tack för alla svar! Men är det ingen som vet något sätt att "träna" upp psyket igen? Förutom att låta honom vara...
 
Sv: Bygga upp psyket igen

Extreem tråkigt att en sådan grejj får hända. För att få upp gnistan igen på hästen din, försök att göra något den tycker om. Mycket berömm när han försöker. Sen att bara sitta tillsammans i tex. boxen kan få hästen att känna sig älskad och tar då ev. första steget till närkontakt. Men gå försiktigt fram. För mycket puschande kan få motsatt effeckt. Men jag håller tummarna på att pållen din kommer att må mycket bättre inom en snar framtid!
 
Sv: Bygga upp psyket igen

Hejsan!

Min häst var på djursjukhuset i en vecka för några år sedan och när hon kom hem där ifrån var hon olycklig, stressad, nervös, apatisk om vartannat och trots att hon annars är världen matgris åt hon knappt. Jag håller med de svar du fått tidigare. Bara genom att låta hästen vara på det ställe den är van vid och känner sig trygg på gör underverk. Annat jag gjorde och som fungerade mycket bra var att börja sysselsätta den så fort som möjligt. Innan det var dags att rida igen så ledde jag ut henne i skogen, var lugn, mycket beröm, mycket pyssel, mycket mer godis när hon gjorde bara nåt litet som var rätt(nu är hon inte någon nafsig häst och ville knappt äta sin mat). Det tog ca en månad innan hon var tillbaka till sitt normala jag. Det var hemskt att se henne så deppig!
 
Sv: Bygga upp psyket igen

Vica skrev:
Hur deprimerad kan en häst bli egentligen? Har hämtat hem en av mina fd sköthästar som alltid var blank som en säl, pigg, alert, framåt och kung i hagen. Nu är han nästan apatisk! Raggig i päls, ingen gnista i ögonen, mager som en speta, fruktansvärt blyg när man kommer in till honom både i box och hage. Inte alls samma häst. Han har tillochmed börjat gömma sig för de andra kompisarna i hagen! :o

Vi vet att han har gått på bete med tre andra valacker i en månad, men kan psyket slås ner nått så hemskt på så kort tid? Hur gör man för att bygga upp psyket på en häst? Muskler osv vet jag hur man gör men hur gör man för att han ska kunna vara social med kompisarna i hagen igen? :confused: Snälla, hjälp mej!

<Ber om ursäkt om jag lagt tråden under fel forum!>
Är du säker på att hästen inte är fysiskt sjuk då?

Mår hästen fysikt dåligt blir den knappast psykiskt stark!
Att en sjuk häst drar sig undan flocken är naturligt beteende,han orkar inte hänga med och hålla sin position i flocken som förut.

Kolla upp så inte hästen är sjuk !Hur var betet han gick på?han har inte blivit nergången pga dåligt bete?:confused:
 
Sv: Bygga upp psyket igen

Hejsan!
Vet precis vad du menar ,mitt sto var helt knäckt när hon kom hem efter en betäckning 1 mån ,
När vi lämnade henne på stationen var hon lugn och go som alltid.
Det första som hände när vi kom dit var att de band upp stoets huvud på en hög stentrappa (hon kunde ju inte sparka då)
Och fram med hingsten ,en ung oerfaren hingst med en ungkarl till ägare. Som hoppade på stoet som gjorde allt för att komma undan ,sprang åt sidorna mm tills slut tröttnade hon (hon var gammal och detta var tänkt att bli sista fölet) och blev mer eller mindre våldtagen.
Ovana som vi var vi denna tid ,trodde vi att hingstägaren visste bäst då de fött upp rasen många år.
Hem kom en apatisk ,ledsen ,onåbar ponny.
Det tog massor av tid ,kel och prat bara för att få henne att känna sig trygg. Efter detta köpte vi egen hingst och är väldigt noga med vad stona tycker ,men så är hingsten en gentleman också ,skulle aldrig falla honom in att betäcka ett sto som inte brunstar.
Så om du först får honomi hull och bryr dej lite extra om honom ,mjukt och försiktigt brukar tiden läka det mesta.
Lycka Till !:bow:
 
Sv: Bygga upp psyket igen

Det tar lååång tid att bygga upp en hästs psyke. Minst ett år får du räkna med att den behöver för att läka. Mkt kärlek och uppgifter som den klarar av så den kan bygga upp sitt självförtroende - och inga dominerande hagkompisar!
 
Sv: Bygga upp psyket igen

Jag tror faktiskt inte att detta skulle handla om enbart psyket, fysiska fel kan ge samma symtomer inklusive psykiska problem.
 
Sv: Bygga upp psyket igen

Tackar i massor för alla svar!! :bow: :bow:

Vi fick hem provsvaret på blodprovet idag och han är frisk från borelia och en massa annat. *phu*
Han har börjat med sin så vanliga ovana, nämnligen att när han är riktigt glad så ser han ut som en förbannad häst som precis ska anfalla sin ärkefiende! Låter jättekonstigt men jag är glad. Han har börjat äta lite igen, är numera inte lägst i rang i hagen (shettisen fick ta över den rollen) och börjat komma vid inkallning. :bump:

Tänkte jag skulle börja NH träna honom väldigt försiktigt innan vi gör nått annat. Tack än en gång för alla svar! Det värmer! :bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 549
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 095
Senast: fruxolisa
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 386
Senast: Pettsson
·
H
Hästhantering Hej! Det här är mitt allra första inlägg här. Jag är 28 år, och levde för hästar under hela min uppväxt. Jag "bodde" i stallet, hade...
Svar
4
· Visningar
1 181
Senast: Honeypixie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp