Bygga upp "töltmuskler"?

E

emjo

Har just börjat rida en häst som har svårt för att bära sig i tölten.

Så jag vill gärna ha tips på hur jag hjälper honom bygga upp dom muskler han behöver.
 
Sv: Bygga upp "töltmuskler"?

Det skulle jag också behöva så kom igen alla som har heta tips.:angel:
 
Sv: Bygga upp "töltmuskler"?

Ryggmuskler, magmuskler, muskler över bogen, rumpan, halsen.. Ja överallt. Om jag inte minns fel så har "din" herre lite underhals, då är skulle jag arbeta i en lite lägre form.

Klättra mycket i berg, finns massa bra ridvägar för det där ni är, långa travsträckor, inte massa tölt, mycket galopp. Och ännu mer skritt. Trava över bommar, kanske hoppa lite..

Allt som bygger muskler är egentligen bra.

Men jag är inget proffs, det är så jag har gått tillväga med min häst under den tiden jag har haft henne, från att ha gått från att vara muskelfattig så har hon nu bra mycket mer muskler, innan kunde hon inte bära sig i tölten, nu gör hon det väldigt bra..

Finns säkert hundra saker till man kan göra ;)
 
Sv: Bygga upp "töltmuskler"?

Ja du har så rätt så, det finns lite underhals där...
Och tack för tipsen, det blir bara att ge sig ut och jobba på muskelbyggandet!
 
Sv: Bygga upp "töltmuskler"?

Du har redan fått fina råd på hur man bygger muskler allmänt- jag har fått lära mig att man bygger grymma töltmuskler genom att jobba i kort kort tempo tölt, med rumpan väl inunder hästen, gärna rida sidvärtsrörelser i tölt, volter osv, i samma korta tempo.
Sedan kan u växla detta med at låta honom gå i ett friare tempo och en friare form, som belöning.
Du kan också träna explosiva ökningar en kort bit och sedan ta ner till kort tempo tölt igen.

Glöm inte att inte börja ridturen med att samla ihop i tölt- låt gärna hästen tölta en bra bi i fri form i ett friare tempo först, så spänningar släpper.


Jag tror att det är bra att träna mkt tölt- fick lära mig av Eyjolfur att vi svenskar är dåliga på att TRÄNA hästen i tölt, vi ska rida lika mkt tölt på volter och i sidvärtsrörelser osv som vi gör med de andra gångarterna :D
 
Sv: Bygga upp "töltmuskler"?

Jättebra tips dt där. Klättring är superbra för att bygga muskler. Att klättra i skritt ger ryggmuskler, trav ger kondition och jag har för mej att dt också bygger ryggmuskler och galopp stärker bakdelen. Att klättra nerför i trav bygger bogmusklerna men sliter på frambenen. Och tänk att när du klättrar i galopp så rid varannan gång höger, varannan gång vänster.


Dt där med sidvärtesrörelser, volter, S, 8 och serpentiner i tölt är verkligen super :)
 
Sv: Bygga upp "töltmuskler"?

På senaste passet övade vi på just volter och serpentiner i tölt, men han orkar verkligen inte bära sig i tölten så jag fick växla mellan trav och tölt.
Men men, muskler tar ju ett tag att bygga!
 
Sv: Bygga upp "töltmuskler"?

När jag köpte min lille pojk så hade han ingen ren gångart förutom skritt å galopp (dumt köp kanske du tycker men jag älskar honom). Den gångarten jag arbetat mest med är tölten. Mycket träning i samling inför tölt. För att sedan länga ut honom och samla om. Tränade detta i ca 2 månader och Töltade under den tiden också. Alltså kunde ett vanligt ridpass se ut såhär; Igångskrittning på lång tygel 5 min. Arbeta volt, börjning och ställning. Arbeta samling för att sedan länga och samla igen (ca 10 gånger innan jag töltar). Sen töltade jag honom några steg för att sedan göra samma samlingar igen. Sen blev de självklart många turer i skogen över stock och sten, samt klätterturer och en massa galopp i uppförsbackar. även trav över bommar och små hopp över små hinder. Och nu vågar jag nästan säga att efter ca 7 månader så har min pojke 98% ren tölt. Men han kräver mycket samling innan tölten (bör kanske nämna att han är 5 gångare med en outvecklad pass, men den finns där.) Lycka till med din häst och träning =)
 
Sv: Bygga upp "töltmuskler"?

*svar till trådskaparen*

tja, då ska väl jag komma med mitt akademiska "tjat"...
Det bästa är att träna upp överlinjen i skritt först. Anledningen till att din häst inte bygger rätt muskler oh inte bär sig rätt är förmodligen att h*n inte är stark nog. Samlingsgraden i tölten är hög och det kräver mycket styrka, energi och bärighet från hästens sida.

Börja med att jobba hästen från marken i en lång och låg form, där h*n lyfter upp hela överlinjen och sträcker ut den. När formen sitter kan du börja flytta över vikt till bakdelen, genom att lära hästen att på kommando flytta inner bak under sin tyngdpunkt. Då hoven sätts ner under sin tyngdpunkt bär den sedan upp hela hästen och frampartiet reser sig (dock med en bibehållen lång överlinje). När du hittat denna form hos din häst kan du påbörja trav eller töltarbete genom att hålla hästen på en liten volt, och sätta igång dem genom kommando från bakbenen (spö petar på inner bak+ tölt/trav ljud). I tölten kan det behövas en liten förhållning i tygeln, men det är viktigt att tänka på att igångsättningen ska ske bakifrån och inte genom tygeln. Tygeln ska helst enbart visa ramen inom vilken hästen får gå, och låta hästen vara fri i munnen och bära sig själv. Håll ett minemalt tempo från början, och var noga med att överlinjen alltid är utsräckt och inte avknäckt någonstans. Tänk på att dettta är superjobbigt för hästen, så gör det enbart korta sträckor och variera med att hästen får sträcka ut utan några större krav. Variera denna träning med klättring ute, galopparbete uppför backar, mycket travträning (på samma sätt som jag beskrev + ute) och mycket skolor som tex öppna och sluta. Var ALLTID noga med att hästen länger ut sin överlinje, och plocka ALDRIG ihop din häst framifrån, det leder enbart till en falsk samling och form.

Lycka till!

//Julia

(ps. som alltid rekoomenderar jag att gå in på www.ridkonst.nu, eftersom den sidan är mycket bra och inspirerande!)
 
Sv: Bygga upp "töltmuskler"?

Muninn skrev:
Du har redan fått fina råd på hur man bygger muskler allmänt- jag har fått lära mig att man bygger grymma töltmuskler genom att jobba i kort kort tempo tölt, med rumpan väl inunder hästen, gärna rida sidvärtsrörelser i tölt, volter osv, i samma korta tempo.
Sedan kan u växla detta med at låta honom gå i ett friare tempo och en friare form, som belöning.
Du kan också träna explosiva ökningar en kort bit och sedan ta ner till kort tempo tölt igen.

Glöm inte att inte börja ridturen med att samla ihop i tölt- låt gärna hästen tölta en bra bi i fri form i ett friare tempo först, så spänningar släpper.


Jag tror att det är bra att träna mkt tölt- fick lära mig av Eyjolfur att vi svenskar är dåliga på att TRÄNA hästen i tölt, vi ska rida lika mkt tölt på volter och i sidvärtsrörelser osv som vi gör med de andra gångarterna :D

Det här har du rätt i. Vi tränar inte tölten så bra. Läste någonstans, tror det var Johan Häggberg som sade att vi tränar hästen för maraton i tölt, men TRÄNAR inte upp tölten.

Försöker skärpa mej nu med mycket skritt-tölt korta bitar och samling o verkligen få under baken på min häst. Provar även galopp-tölt. Ibland blir det bra ibland inte.... Är dålig på volter, har ingen ridbana, men sidvärtsrörelser är bra för det stabiliserar hästen som gärna svänger hit o dit med kroppen.
 
Sv: Bygga upp "töltmuskler"?

Om hästen tycker det är jobbigt med små volter, sidvärtsrörelser m.m. i tölt, och "faller isär" eller hamnar på framdelen, så börja bygga upp hästen i skritt med korta inslag av tölt. I skritten är skolorna (öppna och sluta) bra för att träna upp bärigheten av "ett bakben i taget" (lättare för hästen i början än att vinkla båda bakbenen lika mycket). Rid också korta sträckor långsam tölt, koncentrera dig på att igångsättningarna och avsaktningarna blir bra. Tänk på att inte hålla på för länge, samt att göra lika mycket åt båda hållen....
 
Sv: Bygga upp "töltmuskler"?

Du har ju redan fått tips om att rida i mycket kort tölt och det är mycket bra. På min häst brukar jag när jag sätter igång honom efter vila eller så behöva rida kort tölt i lätt sits. När man lättar ur sätet får hästen mycket lättare att arbete med ryggen och i varje fall på min häst känns det som om man skjuts upp 10 cm från marken. :crazy: En härlig känsla. Efter ett antal pass kan man testa att sätta sig ner och se om man lyckas behålla samma känsla. Lycka till :banana:
 

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
413
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
796
Senast: Lager
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
773
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp