Bygga ut huset- tips och tillvägagångssätt

Pengy

Trådstartare
Vi har planer på att bygga ut huset och har tänkt oss att det blir någon gång under nästa år. (Vår/sommar 2020) Vi har själva en plan på hur vi vill ha det och vi håller nu på att rita upp de nya huset i ett sketchprogram tillsammans med min pappa som är byggkunnig. Tanken är att vi sedan låter en bekant som är arkitekt titta på det och komma med idéer/invändningar på det vi ritat. Men hur går man vidare när man bestämt sig hur man vill ha det? Vi kommer behöva ta lån, går man till banken först och frågar hur mycket man får låna? Eller tar man in offerter från firmor först för att få ett hum om vad de kostar och sen frågar banken om banken godkänner att man lånar si och så mycket?

Här där vi bor har vi också långa kötider på att få bygglov, kan man "boka" upp snickare innan man fått bygglovet godkänt eller ska man se till att det är klart innan?

Ja, som ni ser har jag en väldigt mycket frågor kring detta. Ni som byggt ut huset, hur har processen hos er sett ut?
 
Offerter från byggfirmor därefter banken för byggkreditiv och kommunen för bygglov.

Vi har byggt till i 19mån nu och mitt råd är tänk er noga för innan ni drar igång. Vi vill bara ha tillbaka våra liv igen.
 
Offerter från byggfirmor därefter banken för byggkreditiv och kommunen för bygglov.

Vi har byggt till i 19mån nu och mitt råd är tänk er noga för innan ni drar igång. Vi vill bara ha tillbaka våra liv igen.
Tack! :)
Oj, det lät som ni haft det tufft med utbyggnad. Något som gått fel och krånglat eller bara ett så pass stort projekt?
 
Tack! :)
Oj, det lät som ni haft det tufft med utbyggnad. Något som gått fel och krånglat eller bara ett så pass stort projekt?
Stort projekt, lurade av entreprenören (och då är jag ändå mer insatt än de flesta i just entreprenader) vilket resulterat i att ngn av oss är ute i tillbyggnaden från dess att vi kommer hem på kvällarna till elva/ tolv på natten. Inte så roligt med två väldigt små barn.
 
Åh vad tråkigt, hoppas ni snart blir färdiga och att ni kan umgås med barnen istället! Förstår att det kan bli ett stort projekt och att det kan bli väldigt tufft att leva i ett hus under tiden man bygger ut. Men vi vill så gärna bo kvar här så förhoppningsvis blir det värt det sen i slutändan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp