Bygga vindskydd, era tabbar och tips?🙂

finapina

TrÄdstartare
Funderar pÄ att bygga ett vindskydd med 2 ingÄngar brevid varandra och en avdelare i mitten
AlltsÄ som 2 boxar fast utan dörrar.Min hÀst gillar att stÄ ensam med eget space sÄ risken finns att den inte slÀpper in kompisen om det Àr helöppet utan avdelare i mitten.Ni som byggt, vad Àr ni nöjda med? Och missnöjda?
 
Jag har en pÄ mitt torp och en pÄ gÄrden dÀr jag bor.
Den pÄ torpet Àr 7x9 m med tvÄ in/utgÄngar pÄ kortsidan. Det hÀstarna gillar bÀst Àr det vi kallar kiosken, en stor glugg i vÀggen 1,20x2 m dÀr de kan se ut över hagen. I denna har jag haft 5 hÀstar som mest och det har funkat bra.

PÄ gÄrden har jag en som Àr 4x8 m (om jag inte missminner mig) med öppen front. DÀremot sÄ har jag delat av den pÄ mitten dÄ jag frÄn början hade en hÀst pÄ boxvila i den ena halvan.

33366013-E878-4D01-B5BE-1E330383CF83.jpeg


HÀr har jag bara tvÄ och det gÄr fint det med. Det Àr vÀldigt lÀttsamt att fodra kraftfoder med skiljevÀggen mellan.
 
Har man avdelare fÄr det vara stort om det ska kunna anvÀndas som godkÀnd ligghall. BÄda hÀstarna ska kunna gÄ in i den ena delen oavsett om de i praktiken faktiskt gör det sÄ mÄtten ska alltsÄ vara utefter det.
 
Funderar pÄ att bygga ett vindskydd med 2 ingÄngar brevid varandra och en avdelare i mitten
AlltsÄ som 2 boxar fast utan dörrar.Min hÀst gillar att stÄ ensam med eget space sÄ risken finns att den inte slÀpper in kompisen om det Àr helöppet utan avdelare i mitten.Ni som byggt, vad Àr ni nöjda med? Och missnöjda?
Om din hÀsts kompis gÄr i i ena boxen och din hÀst vÀljer samma box, vad hÀnder dÄ?
KÀnns som ett riskmoment i min vÀrld om inte hÀstarna Àr vÀldigt sams och bekvÀma med varandra.

Övriga tips, bygg tillrĂ€ckligt stort sĂ„ de verkligen kĂ€nner att de fĂ„r plats, fundera pĂ„ en helt öppen vĂ€gg eller 2 större ingĂ„ngar. Jag har tak av kanalplast och det blir verkligen ljust och luftigt inne sĂ„ de Ă€r gĂ€rna inne.

Bild frÄn byggnationen.
35192
 
Jag bor i norra delen av landet och tĂ€nker i höst sĂ€tta upp köldridĂ„ i fronten pĂ„ ligghallen för att minska risken att det mot förmodan blĂ„ser in regn och snö. (Det har hĂ€nt 2ggr sen vi byggde hallen för 3 Ă„r sedan, dĂ„ blev det blött 2 m in. Även fast vi har öppningen i lĂ€.)
I denna har jag grus/sand i botten och ströar med spÄn. Det funkar bÀttre för mig Àn halm. Jag underhÄllsmockar för hand och öser ut allt med traktor pÄ vÄren.

DÀremot pÄ torpet har jag betongplatta i botten, dÀr funkar halm bra. SpÄn i botten Àven hÀr. FÄr hyra bobcat eftersom traktorn inte nÄr mer Àn 40% av hallen.
 
Jag har byggd ligghall med fönster pÄ ena kortsidan, och hÀstarna Àlskar det - de kÀnner sig tryggare med att anvÀnda ligghallen om de kan ha koll pÄ omgivningen samtidig.

Om du ska bygga i en befintlig hage, sÄ försök placera ligghallen pÄ ett stÀlle dÀr hÀstarna redan brukar stÄ och vila. Och utöver att vÀnda öppningen bort frÄn dÀr det blÄser, sÄ försök att vÀnda den mot stallet - eller vad som finns nÀra dÀr det hÀnder saker, som hÀstarna vill ha koll pÄ.

En annan jÀtteviktig sak Àr att se till sÄ det inte rinner vatten in i hallen, placera den högt i terrÀngen eller med diken rundt om.

Grusunderlag med gummimattor Àr extremt lÀttmockat, man kan ha bara lite spÄn/torv/halmpellets/whatever pÄ toppen. Evt bara grus/sand och halm, skönt för hÀstarna att ligga i och kisset rinner bort.

LÄt taket sticka ut en bit över ingÄngen, mindre chans att det regnar in och enklare att mocka bort strö som hamnar pÄ utsidan om det Àr torrt.
 

Liknande trÄdar

AnlÀggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfÀlligt sÀllskap till hÀst? Bra, dÄligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·
Övr. Hund Idag hĂ€nde det som "inte fĂ„r hĂ€nda" (okej nu lĂ€t det gravallvarligt och det gick ju bra sĂ„ "ingen" skada skedd, ingen har dött eller...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 120
HÀsthantering Hej! Jag har ett finnhÀststo pÄ 18 Är, som i hela sitt liv bott hÀr, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu Àr det sÄ att hon...
Svar
10
· Visningar
2 012
Senast: exotic
·
AnlÀggning Planerar att bygga ligghall i vÄr/sommar och funderar pÄ hur den ska utformas. Mina tre hÀstar pÄ 147, 160 och 167 cm i mankhöjd ska...
Svar
5
· Visningar
1 520
Senast: elle12
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • UppdateringstrĂ„d 29
  • Lös i magen

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp