Bukefalos 28 år!

Bygge och regler

Pettsson

Trådstartare
Samlar ihop två skilda frågor i samma inlägg här.

1. Jag flyttar till gård nu, nästa vecka faktiskt, och ska bygga stall. Grunden är klar men boxar och övrigt ska på plats.
Jag kan dock inte bestäma mig för hur jag ska göra och vad som är bäst.
Jag vill gärna ha murade mellanväggar, mest för att jag tycker att det är riktigt snyggt. Sätt gärna in bilder om ni har exempel. Men utseendet är ju inte allt och eftersom jag aldrig haft detta själv utan mest bara sett det på bild har jag bristande erfarenhet när det gäller dne typen av vägg. För- och nackdelar? Hur hög är skaderisken? Kostnad? Allt ni kan komma på.
Någon som har det? Vad tycker ni? Ångrar ni er? Hur fungerar det med hästarna? Jag har aldrig hört någon som har klagat men som sagt, jag är heller inte speciellt bevandrad.

2. Jag kommer att mellan 4-6 boxar. I sommar/höst kommer det att stå 2, ev. 3, hästar i stallet och på gården. Vilka regler gäller då? Var ska detta godkännas? Är det enbart när man har fyra hästar eller fler eller gäller det samma när jag har tex. bara en inackordering och en egen?
Var kan jag läsa mer om det?
 
Sv: Bygge och regler

Om du har möjlighet att ha fler än fyra hästar eller om ska vara riktigt noga mer än fyra djurenheter. Så behöver du en förprövning av stallet hos länsstyrelsen. Den ska ske innan man börjar bygga.
Om du ska ha inackoderning så behöver 16§ tillstånd om du har fler än fyra.
Utöver dessa tillstånd kan det vara bra att kontrollera kommunens egna. För det varierar t ex med reglerna för gjuten gödselplatta från kommun till kommun.
 
Sv: Bygge och regler

Och denna förprövning sker ihop med en ritning och kontroll över tilltänkt "stallplats" samt mark typ?
 
Sv: Bygge och regler

Kommer lite dålig ihåg allt som ingår men det ska vara en ritning. Där det fram går mått och material, ventilation och ev leverantörer. Som ex att man ska XXX stallinredning eller en beskrivning av den om ska göra den själv. När man fått en sådan förprövning godkänd får man inte ändra något i stallet utan den gäller. Vill ändå ändra måste man gör en ny.
 
Sv: Bygge och regler

OK, tack :bow:

Sitter nu och letar på både jordbruksverket och länsstyrelsen, har även ringt för att få lite vägledning, men hittar ingenting om regler osv. Vet du var jag kan hitta det?
De visste inte ens på vilkne av webplatserna informationen fanns på :crazy:
 
Sv: Bygge och regler

Det kan vara skönt att veta. Mina ritningar kommer nog vara lika högst egenhändigt gjorda med tanke på bristande erfarenhet och kunskaper inom området :D:D
 
Sv: Bygge och regler

Grattis till gårdsflytteriet! Vi köpte vår gård förra året och är mitt i stallbyggandet....

Vad det gäller tillstånd och förprövning är Masse väl påläst. Är det svårt att hitta info, ta kontakt med djurskyddsinspektören i din kommun och hör med dem. De ska/bör ha koll på vad du behöver göra, vart du ska vända dig och hur du ska gå tillväga. Vi hade ute djurskyddsinspektören innan vi började bygga (kostar inget i vår kommun) vilket känns bra. Då slipper vi förhoppningsvis göra tabbar som vi får fixa i efterhand.

När det gäller stallbyggande finns det en jättebra bok i ämnet som heter "Att bygga häststall" av Michael Ventorp. Finns att beställa på SLU eller så kan du låna den på ditt bibliotek via fjärrlån från SLU. Står mkt matnyttigt i den och jämför olika lösninger mm:

http://dk-elib-srv-07.elibdrift.dk/lukas.html

(sök på Ventorp)


Du vill ha murade väggar och det går ju med tex lättbetongblock eller betonghålsten. Vad jag har hört o läst, ska hålsten vara bland de billigast alternativen vad det gäller materialpris och även betongblock är bra pris på (byggnadsmässigt). De står emot gnag och sparkar bra vad jag förstår (hålstenen lite känsligare eftersom den är ihålig), är mindre underhåll än trä och har lång livslängd. Det som kan vara negativt är väl i så fall att det bygger mer på bredden (ca 200 mm) än vad träplank (ca 40 mm) gör och att det blir tätare och kanske känns mindre luftigt - smaksak.

Vi valde att gjuta socklar 100 mm höga (mindre problem med röta i väggarna) och sedan ha liggande träpanel i 45 x 150 mm (2 tum 6). Det ska målas och fixas lite till innan det är färdigt, men är är två bilder tagna från ingången. På andra bilden syns även det som ska blil sadelkammare.





Lycka till och skriv gärna o berätta hur det går osv!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bygge och regler

Grattis till gårdsflytteriet! Vi köpte vår gård förra året och är mitt i stallbyggandet....

Vad det gäller tillstånd och förprövning är Masse väl påläst. Är det svårt att hitta info, ta kontakt med djurskyddsinspektören i din kommun och hör med dem. De ska/bör ha koll på vad du behöver göra, vart du ska vända dig och hur du ska gå tillväga. Vi hade ute djurskyddsinspektören innan vi började bygga (kostar inget i vår kommun) vilket känns bra. Då slipper vi förhoppningsvis göra tabbar som vi får fixa i efterhand.

När det gäller stallbyggande finns det en jättebra bok i ämnet som heter "Att bygga häststall" av Michael Ventorp. Finns att beställa på SLU eller så kan du låna den på ditt bibliotek via fjärrlån från SLU. Står mkt matnyttigt i den och jämför olika lösninger mm:
http://dk-elib-srv-07.elibdrift.dk/lukas.html

(sök på Ventorp)


Du vill ha murade väggar och det går ju med tex lättbetongblock eller betonghålsten. Vad jag har hört o läst, ska hålsten vara bland de billigast alternativen vad det gäller materialpris och även betongblock är bra pris på (byggnadsmässigt). De står emot gnag och sparkar bra vad jag förstår (hålstenen lite känsligare eftersom den är ihålig), är mindre underhåll än trä och har lång livslängd. Det som kan vara negativt är väl i så fall att det bygger mer på bredden (ca 200 mm) än vad träplank (ca 40 mm) gör och att det blir tätare och kanske känns mindre luftigt - smaksak.

Vi valde att gjuta socklar 100 mm höga (mindre problem med röta i väggarna) och sedan ha liggande träpanel i 45 x 150 mm (2 tum 6). Det ska målas och fixas lite till innan det är färdigt, men är är två bilder tagna från ingången. På andra bilden syns även det som ska blil sadelkammare.





Lycka till och skriv gärna o berätta hur det går osv!
Jättefint stall, men du måste se till att glipan mellan dörren och golvet blir mindre. Mindre än 3 cm ska den vara för att hästeninte ska riskera att fastna med hov/sko under dörren. Ruggigt illa kan den skada sig:eek: Gjuta upp en liten vall precis under dörren kan du också göra.
 
Sv: Bygge och regler

Vad jag har hört o läst, ska hålsten vara bland de billigast alternativen vad det gäller materialpris och även betongblock är bra pris på (byggnadsmässigt). De står emot gnag och sparkar bra vad jag förstår (hålstenen lite känsligare eftersom den är ihålig), är mindre underhåll än trä och har lång livslängd. Det som kan vara negativt är väl i så fall att det bygger mer på bredden (ca 200 mm) än vad träplank (ca 40 mm) gör och att det blir tätare och kanske känns mindre luftigt - smaksak

Vi har byggt våra boxar i betonghålsten, och håligheterna är fyllda med betong/cement så det är ingen tvekan om att de håller.:)
För att få luftväxling i boxarna satte vi in gallerdörrar.
Bilder från vårt stall:
http://www.pixbox.se/alb_show_id304967_page0.html

Immer
 
Sv: Bygge och regler

Snyggt!
Hur vattenfasta tror du de är? Skulle det funka att ha en sådan vägg i spolspiltan?
 
Sv: Bygge och regler

Jättefint stall, men du måste se till att glipan mellan dörren och golvet blir mindre. Mindre än 3 cm ska den vara för att hästeninte ska riskera att fastna med hov/sko under dörren. Ruggigt illa kan den skada sig:eek: Gjuta upp en liten vall precis under dörren kan du också göra.

Enlig det jag har tagit reda på, får det finnas en springa på högst 3,5 cm mellan vägg och golv och vi har 3 cm under dörren. På det sätter har vi avrinning ut från boxen (ca 3% lutning i boxen), under dörren och ut på gödselstacken. :idea:
 
Sv: Bygge och regler

Enlig det jag har tagit reda på, får det finnas en springa på högst 3,5 cm mellan vägg och golv och vi har 3 cm under dörren. På det sätter har vi avrinning ut från boxen (ca 3% lutning i boxen), under dörren och ut på gödselstacken. :idea:
Okej, såg lite mer ut, och det är så många som missar just det:)
 
Sv: Bygge och regler

Tycker själv om murade boxväggar just för att det är så lite underhåll ocg väldigt snyggt.

Däremot ska man inte använda vanlig tegelsten för det blir vassa kanter om hästarna slår i väggen.

/Camilla
 
Sv: Bygge och regler

Tycker själv om murade boxväggar just för att det är så lite underhåll ocg väldigt snyggt.

Däremot ska man inte använda vanlig tegelsten för det blir vassa kanter om hästarna slår i väggen.

/Camilla

Man kan ju putsa och måla det så blir det en slät yta, men man ska vara noga med att förankra tegelstensmur ordentligt i golvet - lätt att sparka omkull annars.
 
Sv: Bygge och regler

Tänkte inte på att titta hur gammal denna tråd var men....

Immer! Var har du hittat de smarta lösningarna för hö. Jättepraktiskt när man har hästar som sprider sitt hö i boxen och man inte vill ha hönät.

Ska nu till att bygga nytt stall då det gamla stallet var för lågt i takhöjd.
 
Sv: Bygge och regler

Svara istället för Immer, för jag har stället precis samma fråga;)

Kommer inte ihåg exakta adressen, men googla på haybar så lär du hitta dom.
Ska tydligen inte finnas att köpa i sverige utan måste beställas från England.

/Camilla
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 198
Senast: Bee
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 011
Senast: tanten
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 727
Senast: Amk
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 318
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp