SiZo

Trådstartare
Jaha, då ska vi bygga ut stallet!

det är för närvarande 2 boxar och vi ska bygga ut yttligare 2 boxar, alltså blir det totala antalet 4 boxar. Jag bor på landet, utanför planerat område, måste jag ha bygglov? hur fixar jag det i så fall?

kan tillägga att de 2 boxarna som redan finns är endast 1/3 av ladugården...

HJÄLP!
 
Sv: bygglov?!

Hej!

Det beror på vilken typ av fastighet du har.
Är det en lantbruksfastighet, behövs inte bygglov, men bygganmälan skall göras till kommunen.

/Mike
 
Sv: bygglov?!

puttar! ingen som vet?

Det bästa du kan göra är att kontakta samhällsbyggnadskontoret och fråga dem, de kommer i sin tur (tror jag) kontakta djurskyddsinspektören (just för vilka olika mått och så som behövs).

/Rigel
 
Sv: bygglov?!

Bygglov kollar du med kommunen. Jag ringde vår kommun ang detta inför vårt stallbygg - och de sa att det ej behövs om det är utanför planbelagt område. Det fanns ett undantag sa de, och det är om byggnaden ligger väldigt nära grannens fastighet. Jag tror det var 100 m som var gränsen. Men ring Stadsbyggnadskontoret i din kommun för att få ett definitivt besked.

Sedan är det detta med förprövning, som skall in till Länsstyrelsen. Förprövning behöver göras om antalet hästar överstiger 4 stycken. Alltså om du bygger till 3 boxar till befintliga 2. Men i ditt fall så skall inte förprövning behövas.
 
Sv: bygglov?!

mått och allt vet jag... lite osäker på takhöjden, men det kommer inte bli nåt problem då jag ev ska ha öppet upp till nock, annars blir det 2,5 m i höjd (har inte bestämmt mig än...).... boxarna blir 3*3,3 så där är det inget problem....

men vart ska man söka sig i komunen? vilken avdelning?

sen har vi ett annat problem, jag och mamma vill ha duschspilta, men min pojkvän säger att det inte går utan att det blir fuktskador då, men "alla" andra stall har ju det.... någon som har nåt tips?

kan tillägga att pojkvännen är snickare...
 
Sv: bygglov?!

Bygglov eller ej beror som sagt var på vad kommunen anser. Det är ingen generell dispens bara för att det är jordbruksfastighet utan det krävs att ändamålet är "för jordbrukets behov". Ring kommunens växel och fråga efter någon som du kan prata bygglov med. Förprövning behöver du inte såvida du inte råkar ha någon ko, get, får, gris eller annat intressant djur också :smirk:

Spolspilta går såklart utmärkt, men var noga med placering och materialval.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 438
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 549
Senast: Ridinglady
·
Samhälle Vi bor bredvid en uttjänt förskola som sista tiden har bebotts av flyktingar från Ukraina. Det har fungerat jättebra och v ser gärna att...
Svar
7
· Visningar
1 259
Senast: Sar
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 395
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp