Byggnad på hästar för olika grenar?

Ainon

Trådstartare
Jag har förstått att westernhästar bör ha olika byggnad beroende på vilken gren de ska tävlas i (har fördel med en viss byggnad)

men hur ska hästarna se ut för att särskilt lämpa sig till de olika grenarna?
visa gärna bilder (lättare att förstå och jämföra)
 
Sv: Byggnad på hästar för olika grenar?

i pleasure brukar det ofta vara något större hästar som ska vara lågot "lata" och gå långsamt, medan i koklasser (cutting mm. ) har man mindre hästar som ska vara snabb i vändningarna och smidiga. Reininghästarna brukar också vara lite mindre i typen. Men denna skillnad på hästar brukar man inte se förrens man kommer upp på B- och A- tävlingar Men självklart kan man tävla vilken häst som helst i vilken klass som helst, bara man har tränat hästen för den grenen. :)
 
Sv: Byggnad på hästar för olika grenar?

Om man ser på andra raser än just western raserna är det ju enbart extriör och gångarter man kollar på, annars kan man ju kolla på stammen också!
Den här Haflinger, tjejen skulle aldrig kunna bli nån bra pleasure häst men till reining är hon utmärkt, kraftigt bakkärra smala ej för långa ben, kompakt i kroppen och har lätt för samling, och en bra galopp.
marimba.jpg


Ska se om jag hittar några mer bilder...
 
Sv: Byggnad på hästar för olika grenar?

zajacsaddle.jpg

Denna är exteriört?

hiredgun.jpg

och denna?

WebPrance2.jpg

denna?

GOLDIE%20RIGHT.jpg

och denna?

Var svårt att hitta bra bilder...
 
Sv: Byggnad på hästar för olika grenar?

Vilka läckra hästar som du har hittat:love:

Jag skulle bra gärna vilja hitta så fina hästar på denna sidan av pölen...Eller de kanske finns? Var i så fall?
 
Sv: Byggnad på hästar för olika grenar?

Kan väl tillägga att jag tror att bilderna är från USA, men jag kan ha fel, de ser i alla fall inte ut som om de är fotograferade i Sverige:D
 
Sv: Byggnad på hästar för olika grenar?

Jo, det är rätt uppfattat. Det var inte meningen att det skulle bli en massa inlägg men jag letade vidare och hittade bilder allteftersom.

Hollywood Borrego är läcker! Synd att bilden är lite halvdålig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag skulle behöva läsa upp Matte från gymnasiet. Då hette kursen Matte B, och nu förstår jag att den heter Matte 2 a, 2b och 2c och att...
Svar
16
· Visningar
750
Senast: Linn-Nora
·
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 106
Senast: ginnies
·
Hästvård De senaste dagarna har jag funderat lite på det här med hur mycket olika hästar väger, dels från tråden om araber och vikt på ryttaren...
2
Svar
37
· Visningar
2 660
Senast: Elisha
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 980
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp