Byggnadsvårdare

Comatose

Trådstartare
Finns det några sådana här? Som renoverar med gamla material och metoder? Vi ska förhoppningsvis köpa ett gammalt hus (från början av 1900-talet) och är intresserade av byggnadsvård. Igår gick vi med i byggnadsvårdsföreningen och så googlar vi oss fram så gott vi kan. Tänkte också göra en besiktning av en besiktningsperson som kan "gamla hus".

Någon annan som är intresserad av byggnadsvård? Vore kul att kunna bolla lite!
 
  • Gilla
Reactions: ptr
@Comatose Nu kommer det dröja innan jag går och köper hus, men jag intresserar mig mycket för byggnadsvård och uppskattar alltid när jag ser att fler är intresserade för att bevara istället för att byta ut!
Byggnadsvårdsföreningen är en bra utgångspunkt. Blev medlem tidigare i år och har fått ut mycket av att läsa deras medlemstidning. Har även sett att de har flertalet kurser under året vilket jag gärna hade gått på om det inte varit för det faktumet att alla är på fastlandet :)
 
@Comatose Nu kommer det dröja innan jag går och köper hus, men jag intresserar mig mycket för byggnadsvård och uppskattar alltid när jag ser att fler är intresserade för att bevara istället för att byta ut!
Byggnadsvårdsföreningen är en bra utgångspunkt. Blev medlem tidigare i år och har fått ut mycket av att läsa deras medlemstidning. Har även sett att de har flertalet kurser under året vilket jag gärna hade gått på om det inte varit för det faktumet att alla är på fastlandet :)

Jag funderar på en kurs i fönsterrenovering...
 
Tipsar om ett konto på instagram, du hittar det under #sophiesfönsterrenovering

Själv ägnar vi oss åt något mellanting, vi är inte strikta byggnadsvårdare men renoverar och lagar hellre än sätter in nytt.

Vi tänker inte heller gå till överdrift, men i stort vill vi vårda huset (som är q-märkt). Vad har ni renoverat och på vilka sätt har ni fått kompromissa?
 
Vi tänker inte heller gå till överdrift, men i stort vill vi vårda huset (som är q-märkt). Vad har ni renoverat och på vilka sätt har ni fått kompromissa?
Tex så har vi inte rivit ut renovering gjord på 70/80-talet utan vi har kompletterats med fler/nya gipsskivor där det behövs. Jag skulle själv inte sätta upp tex stänkmålad lumppapp i något rum utan sätter vanliga Easy up-tapeter.

Vi kommer även att behålla vårt 30 år gamla kök ett tag till och målar det för att få det att smälta in bättre i vår stil.

Det är (tyvärr) bara på en av våra fasadsidor som husets originalfönster finns kvar, men dessa renoveras självklart när det behövs (oljas, Kitta och målas).
 
Jag funderar på en kurs i fönsterrenovering...
Utrusta dig med tålamod!
Jag hade tänkt att renovera stugans alla fönster förra sommaren.
Det första-och det i sämst skick- tog nära på knäcken på mig.
Den gamla målan satt som hälleberget!
I avsaknad av ström på stugan hade jag bara egna muskler och en batteridriven slip.
Det blev bara det fönstret som renoverades ifjol.
I år har jag bara blängt på de andra.
Nästa års projekt blir det som var i näst sämst skick.
 
Utrusta dig med tålamod!
Jag hade tänkt att renovera stugans alla fönster förra sommaren.
Det första-och det i sämst skick- tog nära på knäcken på mig.
Den gamla målan satt som hälleberget!
I avsaknad av ström på stugan hade jag bara egna muskler och en batteridriven slip.
Det blev bara det fönstret som renoverades ifjol.
I år har jag bara blängt på de andra.
Nästa års projekt blir det som var i näst sämst skick.
Hahaha.
Du är en envis hjälte.
Jag hade packat fönstret i bakluckan och åkt hem till strömmen :D

Den här sommaren BORDE jag verkligen gjort något åt sovrumsfönstret men tiden, orken och vädret har inte hjälpt mig. Dessutom måstejag övertala någon att ta ner fönstret åt mig, det orkar jag inte själv. Och när det är klart ska det dit igen. (haaaatar att be om hjälp...) Undras om jag ska tillbringa vintern på gym? :meh:
 
Det finns facebookgrupper om byggnadsvård också. Jag är med i en, men byggnadsvårdar inte så mycket själv, mest för att mitt hus är från 1996. :-)
 
Finns det några sådana här? Som renoverar med gamla material och metoder? Vi ska förhoppningsvis köpa ett gammalt hus (från början av 1900-talet) och är intresserade av byggnadsvård. Igår gick vi med i byggnadsvårdsföreningen och så googlar vi oss fram så gott vi kan. Tänkte också göra en besiktning av en besiktningsperson som kan "gamla hus".

Någon annan som är intresserad av byggnadsvård? Vore kul att kunna bolla lite!


Hand upp. Jag har mer erfarenhet än jag önskar:D
 
Vi är också intresserade av byggnadsvård. Har egen blogg om renoveringen (prästgård från 1700).
 
Jag vill bara inflika att för mig känns artonhundratalshus inte speciellt gamla, tror det bara är en gård (som brann) i byn som är byggd senare. 1700-tal är gamla hus och riktigt gamla är 1500-tal och äldre. Kyrkan här är från 1100-talet.
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 121
Senast: Acto
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 114
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 591
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 189
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp