Byggställning

BernT

Trådstartare
Vi ska sätta upp en byggställning nu runt huset, vad gäller om tex grannbarn klättrar på den och gör sig illa? Räcker det att sätta upp en skylt som på byggen typ ”byggarbetsplats, målsman ansvarar för sina barn”? Även om vi låser dörren till ställningen går det ju att klättra på den om man vill.
 
Vi hade byggställning uppe på två sidor av huset nyligen pga takarbete, den ställningen hade nån sorts stege som byggarna lyfte upp när dom inte var där, så det fanns inte en chans att klättra upp till första avsatsen utan.
 
Är det ni som privatpersoner som uppför ställningen? Eller ett företag med tillstånd att bygga ställning?
 
Jag skulle informerat de närmsta barnfamiljerna, mer än så kan du väl knappast göra?

Fejko - som själv var uppe och klättrade i byggställningar när hon var liten.
 
Jag skulle informerat de närmsta barnfamiljerna, mer än så kan du väl knappast göra?

Fejko - som själv var uppe och klättrade i byggställningar när hon var liten.
Har pratat med dem, men finns säkert fler illbattingar i området 😄
 
Om ni ska göra detta som privatpersoner känns det ju inte särskilt lämpligt med en skylt om ”byggarbetsplats”. En arbetsplats har ju en helt annat juridik kring sig vad gäller bland annat ansvar, än en privatbostad.

Den här frågan handlar om ansvar när barn klättrat upp på en obevakad stege. Vet inte om det är jämförbart?
https://lawline.se/answers/vem-bar-...tt släktskap,så är detta ett oaktsamhetsbrott.
 
Om du ska skylta så tänker jag i första hand på förbudsskylten ”obehöriga äga ej tillträde” men om det är på din tomt ska andras barn inte vara där och springa oavsett tänker jag. Vårdnadshavare ansvarar för sina barn, är väl om ditt barn har kompisar över som du själv får vara uppmärksam.
 
Juridiskt vet jag inte vad som gäller , men jag hade inte skyltat byggarbetsplats.
Sen ska givetvis inga befinna sig på er tomt.
Hoppas ni har allmän eller särskild ställningsutbildning iaf.
 
Juridiskt vet jag inte vad som gäller , men jag hade inte skyltat byggarbetsplats.
Sen ska givetvis inga befinna sig på er tomt.
Hoppas ni har allmän eller särskild ställningsutbildning iaf.
Det är inte vi själva som bygger den, personen som bygger har alla tillstånd som behövs.
 
Det är inte vi själva som bygger den, personen som bygger har alla tillstånd som behövs.
Nu blev de luddigt gentemot lag å sånt.. om de sombygger ställningen gör det som företag så måste det skyltas ordentligt.

Om jag bygger upp pappas hakeställning är de lugnt. Men bygger ngn med firma måste det skyltas å man kan tex få besök av byggnads som inspekterar så allt är rätt enligt lag
 
Nu blev de luddigt gentemot lag å sånt.. om de sombygger ställningen gör det som företag så måste det skyltas ordentligt.

Om jag bygger upp pappas hakeställning är de lugnt. Men bygger ngn med firma måste det skyltas å man kan tex få besök av byggnads som inspekterar så allt är rätt enligt lag
Det är privatperson som bygger. Personen har de utbildningar som krävs. Personen är varken jag eller min man.
 
Nu blev de luddigt gentemot lag å sånt.. om de sombygger ställningen gör det som företag så måste det skyltas ordentligt.

Om jag bygger upp pappas hakeställning är de lugnt. Men bygger ngn med firma måste det skyltas å man kan tex få besök av byggnads som inspekterar så allt är rätt enligt lag
Fast i det läget är det väl inte TS som ansvarar för skyltningen utan företaget som bygger ställningen?
 
Ja det borde de ju göra...
Det är iofs bara en person inte flera. Hen som bygger är inte ansvarig för ställningen eftersom den står på vår tomt. Och vi har inte ansvar för andras barn så det känns som det är lugnt. Vi har dessutom kameraövervakning vid den så ser ju om något barn ändå går dit. Vår kamera larmar om någon människa kommer in i bilden.
 
Det är iofs bara en person inte flera. Hen som bygger är inte ansvarig för ställningen eftersom den står på vår tomt. Och vi har inte ansvar för andras barn så det känns som det är lugnt. Vi har dessutom kameraövervakning vid den så ser ju om något barn ändå går dit. Vår kamera larmar om någon människa kommer in i bilden.
Nä men de som bygger ställningen du skrev ju att det var ett företag de måste ju veta vilka regler som gäller... kan ju inte tänka mig att det finns skyldigheter som privatperson andra har ju inte på våran tomt att göra...
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 221
Senast: Gunnar
·
Fritid Under en sommar spenderar jag många timmar på olika badplatser, mestadels simmandes runt i vattnet då både jag och mitt barn är mer...
Svar
4
· Visningar
822
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
921
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp