Byta bett? Hur ofta?

Loviiisaaa

Trådstartare
Jag köpte min ponny för ca 4 månader sen har ridit på vanligt tredelat eggbett sen dess, hon är en väldigt känslig ponny ovh samtidigt väldigt het, tävlar i hoppning upp till LB än så länge
Min fråga är då såhär
Jag har kollat runt en massa och har sett att många tycker att man ska variera vilket bett man använder, fast av samma sort. I mitt fall alltså tredelat, så att jag tex ska variera medan tredelat pelham,fullcheekbett,D- rings bett osv, stämmer det här och hur ofta ska man byta i så fall?
Är inte speciellt duktig på det här med bett då jag mest rider på hack på min andra häst då han inte trivs med bett, är tacksam för alla svar och åsikter om det här då jag faktiskt inte har en aning:o:)
 
Jag byter mellan mundelar och bettingar, dvs mellan ledat, låsbett och oledat , mellan fast och löpande bett ring.
Har inget behov av hävstångs eller gag bett så håller mig till träns bett i olika former.
Ska man ha hävstångs eller gag så ska det vara oledat mundelar, är alldeles för lätt att bettet slår upp i gummen annars ä
 
Har i många år bara ridit på samma bett då jag inte hittat något annat min häst funkat på. Med mer utbildning har han dock blivit tryggare i munnen och funkar nu på lite olika.

Jag varierar helt enkelt träns när jag känner för det. Rider tex på ett vanligt bett (tredelat baucher) när jag tränar dressyr o hoppning, har nu hittat ett bett (oledat syntet med tungfrihet) jag tror kan funka att rida på hemma o kanske i terrängen och så hade jag velat variera med ett tvådelat, ska testa det på tömkörningstränset (micklem med clips) tänkte jag.

Men det viktigaste är ju att hästen trivs med alternativen, tycker jag :)
 
Jag hittade bett som hästarna trivs med, varierar med hackamore i bland men håller inte på att fibbla runt med byten av bett. Varför byta om hästen är nöjd och funkar på bettet du använder? Man behöver inte göra saker och ting krångligare än vad det är :)
 
Jo men olika bett ger ju olika tryck i munnen om jag inte har helt fel, men jag vet inte speciellt mycket om bett.
Så det bästa är igentligen att växla nosgrimmor? :)
 
Jag hittade bett som hästarna trivs med, varierar med hackamore i bland men håller inte på att fibbla runt med byten av bett. Varför byta om hästen är nöjd och funkar på bettet du använder? Man behöver inte göra saker och ting krångligare än vad det är :)
Jag byter för att hästen ska få avlastning på lanerna och sånt. Byter nosgrimma också, eller har egentligen bara 3 träns i bruk med 2 låsbett med löpande ringar men olika mundelar, ett 3delat muffbett och 2 engelska nosgrimmor olika bredd och en remontnosgrima. Så är inga drastiska ändringar men tillräckligt för att få lite omväxling på tryckpunkterna.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
937
Senast: Miingla
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 999
Senast: Bri
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 275
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
739
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • hjälm till avlångt huvud?
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp