quarterranchen

Trådstartare
Vad har ni för bil? Framförallt, vilket bränsle kör ni med?
Funderar på att byta till något annat än dieselbil, men tänker mig en bil för omkring 100' (vilket kan ställa till det) och den måste ha dragkrok eller att det går att montera. Hur tänker ni kring olika bränslen oavsett bilens inköpspris? Körde en el/bensin hybrid i somras som jag tycker verkar bra, men just den var en ny bil, då blir den för dyr.
 
Har nu diesel, ser inget negativt med det förutom att bilen har hög skatt.
Vi har haft flest bilar med bensin, ser egentligen ingen skillnad på diesel och bensin utifrån användningsområdet.

Har haft gasbil förut men aldrig mer, var ständigt nervös när jag ”tankade” den :angel: Blev så nervös att barnen fick kliva ur bilen till och med. Dock var den låga skatten ett stort plus!
Har haft en bil som vi tankade E85 med men bilen blev så svårstartad på vintern så tankade mestadels med bensin ändå.
 
Vad har ni för bil? Framförallt, vilket bränsle kör ni med?
Funderar på att byta till något annat än dieselbil, men tänker mig en bil för omkring 100' (vilket kan ställa till det) och den måste ha dragkrok eller att det går att montera. Hur tänker ni kring olika bränslen oavsett bilens inköpspris? Körde en el/bensin hybrid i somras som jag tycker verkar bra, men just den var en ny bil, då blir den för dyr.
En snål mediumstor diesel som jag trivs bra med. Kan dra transporten bra , men är ändå snål till mängdkörningen. Har i dagsläget inte förutsättningar att gå över till elbil. Gillar inte heller att räckvidden går ned till hälften och laddtiden blir tusentals procent förlängd.

Och låg skatt. Helt förbluffad över att jag lyckades hitta en bil som hade bara en tredjedel av skatten av den senaste jag hade. I samma veva blev skatten dubblad på motsvarande ny bil.
 
Har en Passat B7 Diesel som brukis och en Audi S6 bensin. Skulle gärna ha en ren elbil men blir för dyrt med tanke på att storleken jag skulle behöva.
 
Vad har ni för bil? Framförallt, vilket bränsle kör ni med?
Funderar på att byta till något annat än dieselbil, men tänker mig en bil för omkring 100' (vilket kan ställa till det) och den måste ha dragkrok eller att det går att montera. Hur tänker ni kring olika bränslen oavsett bilens inköpspris? Körde en el/bensin hybrid i somras som jag tycker verkar bra, men just den var en ny bil, då blir den för dyr.

Vad ska den användas till för körningar? I vilken omfattning? Mitsu PHEV?
 
Jag har en Volkswagen Sharan (2018), Diesel med 4wd och automat. Suverän familjebil/dragbil. Drar runt på stor klumpig husvagn så hög dragvikt är ett måste. Har dock börjat kolla efter hybrid/el men inte riktigt hittat vitsen att lägga uppåt en 200000:- i mellanskillnad för att få en nyare bil som får dra husvagnen vi har.

Det ska köras rätt många mil för att spara in de pengarna. Den enda som jag hittat som verkar vettig på pappret är Volvo xc60 hybrid och Minicooper countryman hybrid. Om vi ska ha ren el så är det Tesla och då är vitsen helt borta i och med inköpspriset.
Så summan blir att jag kör vår Sharan ett tag till.
 
Saab 9 3 diesel . Låg skatt, ca 1500, och låg förbrukning. Kan inte tänka mig en bättre bil. 😀 Har inget att hänga på dragkroken så vet inte vad den får dra.
 
Kör en Kia Rio, bensinare. Tänkt byta in den om några år (nedbetald om 1 år), men har insett att MP's brådska har gjort att andrahandsvärdet troligen gått i botten. Med andra ord kommer jag få fortsätta köra bensinbil ett bra tag till av ekonomiska skäl.
 
Bensin,Ford suv (Kuga) ,bensinsnål,manuell,och mycket dragvänlig men ack så tråkig o svenssonaktig att köra.
 
Har en Skoda Yeti, bensin. Funkar väldigt bra för mig i vardagskörning men superklen när vi ska dra släp.

Som nästa bil vill jag ha en Kia Niro Hybrid/liknande alternativt en starkare dieselbil lite beroende hur vindarna vänder.
 
Har en toksnål Passat diesel sedan som jobbpendlare och en inte riktigt lika snål diesel skåpbil för hästeriet. Planerar att byta båda till en kombi som funkar att dra hästtransport med, men då blir el- och hybridutbudet rätt begränsat.

Mitt körmönster är dessutom sådant, med 6-7 mil per dag, att många pluginhybrider har litet för kort elräckvidd för att det skall bli meningsfullt.

Sen innebär el eller hybrid i praktiken ett nybilsköp (eller på annat sätt finansiering av en helt ny bil) vilket oundvikligen är skillnad mot att, som många privathushåll normalt gör, köpa en några år gammal bil.
Så jag lutar åt en några år gammal diesel Passatkombi för kanske 150 tkr.
 
Vad ska den användas till för körningar? I vilken omfattning? Mitsu PHEV?
Kör mest landsväg och motorväg, väldigt lite stadskörning. Kör nånstans omkring 2700-3000mil/år. Behöver kunna köra hästtransporten ibland med en häst i. Inga barn, så behöver inte en stor bil för den sakens skull.
 
Jag har en Hyundai Ix30, bensin och automat. Den är inte så kvick men skön att köra och jag känner mig säker i den.
Bor ute på landet och har mellan 3,5-12 mil enkel resa till jobbet och har absolut inte råd att köpa en elbil som dessutom kan dra släpet.
 
Tack för alla svar, alltid bra att få höra vad andra har för bil och komma på nya modeller att titta efter.
Att jag funderar på att byta är tack vare dieselpriset, men frågan är om det ens går att byta till något annat som blir mer vettigt när man inte har råd att köpa en ren elbil för en stor klumpsumma. Och om jag hade haft råd är jag inte intresserad av att ladda så ofta som man behöver göra i dagsläget.
Tycker el/bensin verkar ok, men frågan är vad man har att välja på och hur mycket man måste gå upp i pris?
Kommer bensinpriset öka i samma takt som dieseln tror ni?
 
Hur ser ditt körmönster ut? Pendlingsväg regelbundet? Kort/lång?
Åker 1mil ena vägen och samma hem dagligen.
En annan sträcka 2mil enkel väg några gånger i veckan.
Plus 9-10mil enkel väg två dagar per vecka i snitt.

Och lite annan körning till o från butiker, utflykter, hälsa på mm. Längre sträckor på sommaren.
 
Kör mest landsväg och motorväg, väldigt lite stadskörning. Kör nånstans omkring 2700-3000mil/år. Behöver kunna köra hästtransporten ibland med en häst i. Inga barn, så behöver inte en stor bil för den sakens skull.

Jag kör en Seat Ateca 4WD på 0,51 liter/mil blandat. Den får dra transporten 1300 kg och gör det galant, men då på en annan förbrukning såklart. Det är exakt samma bilbygge som VW Tiguan och Skoda Karoq. Men det konstiga var att en ny sådan Seat i januari 2020 skulle gå upp till 11.000 drygt i skatt per år (nya skattesystemet), medan min dåvarande jätte-VW-Caravelle låg på 6.500 kr per år - så hittade jag en begagnad välutrustad Seat Ateca 4WD från 2016 (som dessutom hade manuell växellåda :love: som var borta på de nyare) som snörvlade in på 2.500 per år i skatt. Bytte från kvartalsbetalning till årsbetalning men summan nästan densamma!

Om jag knölar när jag kör kan jag nå nästan 0,45 i förbrukning också, men ska man få lite av den erbjudna körglädjen är det svårt att hålla sig där.
 
Jag kör en Seat Ateca 4WD på 0,51 liter/mil blandat. Den får dra transporten 1300 kg och gör det galant, men då på en annan förbrukning såklart. Det är exakt samma bilbygge som VW Tiguan och Skoda Karoq. Men det konstiga var att en ny sådan Seat i januari 2020 skulle gå upp till 11.000 drygt i skatt per år (nya skattesystemet), medan min dåvarande jätte-VW-Caravelle låg på 6.500 kr per år - så hittade jag en begagnad välutrustad Seat Ateca 4WD från 2016 (som dessutom hade manuell växellåda :love: som var borta på de nyare) som snörvlade in på 2.500 per år i skatt. Bytte från kvartalsbetalning till årsbetalning men summan nästan densamma!

Om jag knölar när jag kör kan jag nå nästan 0,45 i förbrukning också, men ska man få lite av den erbjudna körglädjen är det svårt att hålla sig där.
VW Tiguan har jag tittat lite på, då finns det fler modeller att kolla upp. :up: Har aldrig tittat på Seat.
 

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 317
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 503
Senast: Guldaskig
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 100
Senast: __sofia__
·
Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp