Byta blöja utomhus på vintern

Jag tycker i att det skulle ha varit jättejobbigt att sitta hemma halva året. Vi var ofta borta hemifrån hela dagar, inte med bil utan en blandning av gående, buss, stall osv.

Men alternativet till att byta utomhus är väl inte bara att stanna hemma i ett halvår? Hur många dagar av vintern är man utomhus en hel dag utan någon som helst vistelse under tak vid något enda tillfälle överhuvudtaget? (I stallet är man ju inte utomhus, t.ex.)
 
Jag har varit mycket ute i vinter med min bäbis. Ser inga som helst problem med att byta blöja i bilen. Visst det är inte helt enkelt men det går. Dessutom får ju bäbis en chans att röra lite på sig efter några timmar i selen.

Kyla är inte så farligt, det värsta för oss har varit blåsiga dagar.

Ja det är ju värst om det blåser och är kallt alt. kommer nederbörd och blåser :wtf:

Jag säger detsamma.. Ser inte alls problem med att ha med bebis. Hade haft på engångs dock.
Jag tänker även att sannolikheten att bebis bajsar (="akut" blöjbyte) i sele är relativt liten och är förälder och barn vana vid ec redan, så är det ju smidigt att ha med sig en potta istället :)

Jag funderar faktiskt på att ta med pottan. Hittills har hon nog aldrig bajsat sittandes i sjal så det kan ju vara snällt att kunna erbjuda ett alternativ :) Funderar på om det finns något som kan läggas på ”sittringen” på pottan så den inte behöver kännas kall mot rumpan. Det kanske går att klippa till ett sittunderlag :idea:

Jag har också bytt i alla möjliga väder. Antingen nere i vagnen eller på något annat hyfsat skyddat ställe. Byte av kissblöja tar ju sekunder och bajsblöja har det nog sällan blivit när vi har varit ute i farten.
Jag tycker i att det skulle ha varit jättejobbigt att sitta hemma halva året. Vi var ofta borta hemifrån hela dagar, inte med bil utan en blandning av gående, buss, stall osv.

Ja, jag vill inte heller känna mig låst till att vara inomhus ett halvt år bara för att jag fått barn.

Tror inte det är några problem. Fårskinsfäll, liggunderlag att lägga barnet på. hoppas din rygg blir bättre. Går det att ta med vagnen?

Det hoppas jag med :) I värsta fall om ryggen strejkar på plats får jag och maken turas om att bära bebis/vara funktionär. Vi kanske kan få med vagnen men det blir nog ganska krångligt.

Tack, ni ger mig lite hopp! Skönt att det finns fler som inte drar sig för att vara ute länge vintertid med små barn. Har hört många som sagt att de själva inte skulle dra ner brallorna utomhus på vintern för att uträtta sina behov :confused: Jag har gjort det utan att tveka sen jag var ganska liten. Det jobbigaste är ju om man som tjej inte har papper med så det blir lite blött i trosorna, typ. Kyla har jag inte brytt mig om.

Nu håller jag tummarna för att vädret inte kommer ställa till det för oss.
 
Men alternativet till att byta utomhus är väl inte bara att stanna hemma i ett halvår? Hur många dagar av vintern är man utomhus en hel dag utan någon som helst vistelse under tak vid något enda tillfälle överhuvudtaget? (I stallet är man ju inte utomhus, t.ex.)

Det har jag varit mååånga gånger. Åkt skridskor på någon frusen sjö och grillat mat, händer rätt ofta. Ibland har jag varit iväg med ett helt gäng och turats om att köra bil/åka spark/skridskor på isen och alltid haft med ordentligt med mat. Har det var lite mindre snömängd blir det då och då vandringsturer ute i skogen (på vissa ställen finns enkla vindskydd).

Jag tror att det mest beror på vad man är van vid :)
 
Jag tillhör dem som inte ser problemet. Iaf inte när det gäller vintervädret. Min erfarenhet av rally är verkligen noll :p

Jag hade definitivt tagit engångsblöjor. Men eftersom möjlighet finns att byta blöja i bilen och dessutom värma bilen skulle jag inte tveka för kylans skull. Vi bytte på bebis i bilen i kr minus senast i helgen. På med stolsvärmen är mitt tips :) Även att skippa våtservetterna och ta med vanliga tvättlappar och en termos med ljummet vatten :) Eftersom hon är van att pottas hade hag tagit med och erbjudit i bilen vid tillfälle. Har svårt att tänka mig att det skulle bli så panik att ni inte kan ta det i bilen :)

Uppstår den totala katastrofen får ni väl helt enkelt åka hem (eller till civilisationen) tidigare :)
 
Nu har jag väldigt dålig koll på hur det brukar se ut kring rallyn, men ett alternativ kanske kan vara att låna en fjällpulka som man kan dra omkring? De går också att bädda så de är typ hur varma som helst, om ni behöver alternativ till sjalen tänkte jag.
Jag hade också tagit med en potta, engångsblöjor och bytt/pottat i bilen.
 
Men alternativet till att byta utomhus är väl inte bara att stanna hemma i ett halvår? Hur många dagar av vintern är man utomhus en hel dag utan någon som helst vistelse under tak vid något enda tillfälle överhuvudtaget? (I stallet är man ju inte utomhus, t.ex.)

Det har nog väldigt mycket med vanor att göra. För mig är det ungefär det man gör på vintern om det är soligt vinterväder :)
 
När jag tänker efter lite finns det väl oftast alltid någon form av eldstad på ett rally. Alt kan man väl göra upp en lite brasa själv. Blir rätt varmt runt den.

Jag har aldrig frusit på något rally då vi eldat rejält. Är mysigt att sitta vid elden.
 
Det har jag varit mååånga gånger. Åkt skridskor på någon frusen sjö och grillat mat, händer rätt ofta. Ibland har jag varit iväg med ett helt gäng och turats om att köra bil/åka spark/skridskor på isen och alltid haft med ordentligt med mat. Har det var lite mindre snömängd blir det då och då vandringsturer ute i skogen (på vissa ställen finns enkla vindskydd).

Jag tror att det mest beror på vad man är van vid :)

Det har nog väldigt mycket med vanor att göra. För mig är det ungefär det man gör på vintern om det är soligt vinterväder :)

Alltså, vi är också iväg på saker om det är fint vinterväder men jag vände mig mest mot att det skulle vara likställt med att stanna hemma i ett halvår att avstå från specifikt "heldag långt bort från all typ av civilisation eller värmestugor"-grejer några fina vinterdagar under den tiden man har en liten bebis. Man kan ju kanske byta ut just de aktiviteterna mot bebisvänligare aktiviteter under den perioden, tänker jag. :)
 
Jag har fyra barn äldsta är snart 9 ar och minsta är 3,5 manad. Vi är ute mycket och det skulle inte vara snällt mot de äldre barnen att ändra vara vanor helt bara för bebisen.
Nu bajsar min bebis bara pa kvällen sa bajsblöjor har vi aldrig haft ute.
Vi har ocksa tygblöjor och är vi ute längre tar jag pa en blöja som klarar mer kiss och även med ett torrskikt som gör att rumpan är torr även om blöjan är full.
Den här vintern har det aldrig varit riktigt kallt men vi har bytt blöja ute runt nollan. Byter da fort och torkar inte rumpan om det inte är absolut nödvändigt. Babylegs later som en bra idé och att söka upp en vindskyddad plats och jag brukar lägga en filt över bebis sa jag liksom byter under filten..

Da tycker jag amnning ute i kyla är besvärligare, bebis har mkt kläder pa sig som blir blötta (min bebis "slabbar" mkt när hon äter) och det tar betydligt längre tid än ett snabbt bljöbyte.
 
Jag tror att det mest beror på vad man är van vid :)

Frågan var blöjbyte utomhus vintertid. Nej säger jag. Det har inget att göra med att jag själv inte är van att vara ute vintertid. Snarare tvärtom skulle jag säga. Jag har verkligen inga problem med att ta ut en bebis på utflykter vintertid. Men jag tycker det är en självklarhet att ha kunna uppsöka skyddad miljö (t.ex bil eller uppvärmd grillstuga) vid behov.
 
Frågan var blöjbyte utomhus vintertid. Nej säger jag. Det har inget att göra med att jag själv inte är van att vara ute vintertid. Snarare tvärtom skulle jag säga. Jag har verkligen inga problem med att ta ut en bebis på utflykter vintertid. Men jag tycker det är en självklarhet att ha kunna uppsöka skyddad miljö (t.ex bil eller uppvärmd grillstuga) vid behov.

Det där var ett svar på frågan hur ofta man är ute hela dagar vintertid utan möjlighet till skydd av tak :)
 
@turbofling Själva amningen brukar inte vara så slabbig för oss men däremot kräks hon ibland efteråt men då brukar jag ha dregglisar och handukar nära till hands som bara är att byta.

Praktiskt med kvällsbajsare :up: Min lilla tjej brukade bajsa 1-2 ggr per dag oftast förmiddag och kväll men senaste veckan har det varit typ varannan dag rejäla tömningar 1-3 ggr och varannan dag inget alls.

Är det en speciell blöja som har torrskikt eller är det något man kan skaffa och lägga i?
 
Jag har varit på Svenska rallyt ett par ggr och vet hur det kan se ut ute på sträckorna. Har dock inte varit där med barn. Jag har två barn och jag skulle absolut kunnat ta med dom på rallyt som bäbisar om bilen fanns hyffsat nära så jag kunnat gå dit för amning och blöjbyte :)
 
Problem är till för att lösas :D Tycker du fått en massa bra tips i tråden. Hoppas ni kommer iväg på rally, låter som en familjetradition :)
 
Problem är till för att lösas :D Tycker du fått en massa bra tips i tråden. Hoppas ni kommer iväg på rally, låter som en familjetradition :)

Ja, jag var själv inte så gammal de första gångerna jag var med och tittade på svenska rallyt :)

Nu återstår bara att övertala min far om att det inte är en helkorkad idé att ta med bebis :angel: Maken har ändrat sig från blankt nej till kanske iaf :D
 
Stort tack till samtliga som svarat i tråden :) Många bra tips :up: Nu ska jag försöka få tag på ett billigt sittunderlag som ska klippas till och läggas på pottan så den känns varm. Får jag till det bra kommer den nog få vara kvar på pottan hemma också :idea:

Tror ärligt talat att både jag, bebis och pottan får plats i skuffen på bilen om alla ryggsäckar ligger i baksätet :p Jag kommer nog erbjuda pottan någon gång under dagen och i övrigt bara byta blöja om det visar sig vara krångligt att sätta henne på pottan.

Jag får nog göra en checklista på saker som ska med så jag inte glömmer något. Tur att en del står i tråden så jag kan gå tillbaka och kolla ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp