Byta eller inte???

alice

Trådstartare
Nu behöver jag råd och hjälp ang min sadel och hur jag ska göra.

Jag har idag en häst som jag bara ska behålla till våren/sommaren. Till den har jag en dressyrsadel. Den passar och allt är frid och fröjd tills jag nu ska börja hoppträna. Jag har inte råd att köpa en hoppsadel utöver dressyrsadeln, men funderar lite på att sälja dressyrsadeln och köpa en hoppsadel istället.
Anledning: Nästa häst jag köper (halvblodstyp) kommer garanterat inte att kunna ha dressyrsadeln pga att den är så otroligt vid (hästen idag är väldigt rundryggad och utan manke. Ej halvblodstyp!). Då måste jag ändå sälja den och köpa ny dressyrsadel. Jag har funderat lite på att köpa mig en Wintec close contact. Där är chansen mycket större att den passar min blivande häst än dressyrsadeln jag har idag. Vet, det finns inga garantier för att den passar, men chansen är större än med dressyrsadeln jag har idag. Samt att jag då kan hoppa min unghäst ordentligt och har en sadel som det finns en stor möjlighet att den passar ny häst. Det går ju att rida dressyr i den *hoppas* fram tills hästbytet. Jag rider ju inte någon avancerad dressyr på min nuvarande häst. Det är mest att befästa form och styrka.

Hur ska jag göra? Känner mig som en åsna mellan två hötappar. Samtidigt som jag vill ha dressyrsadeln kvar (den är underbar :love:) inser jag ju att om jag ska hoppa unghästen något över huvudtaget, samt inte behöva köpa två nya sadlar direkt till nya hästen är ju wintecen att föredra...

Om ni förstått något i mitt försök till att förklara....hur skulle du göra???

//Alice
 
Hade köpt en billig sadel nu (och sparat pengarna från dressyrsadeln) så du kan köpa en bra sadel utpassat för din nya då.

Wintecen du tänkte på är den med utbytbara koppjärn?
 
Ja, det var ju min tanke med de utbytbara koppjärnen. Vet att en sådan sadel passar min nuvarande häst. Har kollat upp det...

Eftersom jag inte kommer att få några gigantiska summor (mindre än 5000.-) har det inte jättestor roll om jag sparar dessa eller lägger de på en wintec cc.

När jag köpt min nya häst blir det iaf minst en resa till mustang....eller om jag tar ut Lars Sundin. Har ju lite tid på mig att fundera. :D

Jag vill ha fler åsikter.... massor !

//Alice
 

Liknande trådar

Utrustning En lite dum fråga egentligen kanske men jag fick med en dressyrsadel thorowgood T8 nu när jag köpte min häst, som är utprovad och passar...
Svar
3
· Visningar
758
Senast: Oknytt
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Utrustning Jag har idag en dressyrsadel Kentaur Athen som ligger perfekt, utprövad av sadelmakare. Jag har även en hoppsadel Tekna a-line som har...
Svar
0
· Visningar
424
Senast: Cilla
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 455

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp