Byta ersättningsnivå (försäkringsbolag)

Efter att jag precis fått hem min häst från en 6 dagars vistelse på hästsjukhus, och en räkning på ca 70 000 så är jag otroligt glad att vi alltid tar högsta veterinärvården på 120 000. I mitt fall var det ett olyckligt fall i hagen som resulterade i ett djupt sticksår, en fraktur och dessutom lite komplikationer efter operationen. Min räkning kommer inte sluta där utan minst ett besök till med röntgen kommer behövas, eventuellt två.

Precis därför har jag 120.000 i vet.vård. Jag tänker faktiskt inte alls i första hand på dyra operationer tex buköppning utan snarare på det faktum att hästen kan hamna på djursjukhus till följd av annat. Tex lednära sår, infektion, nån fraktur som inte direkt är livshotande men ändå behöver sjukhusvård. Jag skulle ha jäkligt svårt att neka det då. Men samtidigt har jag redan bestämt att buköppning, svårare frakturer, senskador eller annat som kräver omfattande vård och rehab med halvkass prognos går fetbort. Med just denna hästen har jag haft nog av konvalescens.

Nu kommer jag inom kort att flytta till en del av landet där det inte gått att göra speciellt komplicerade operationer eller ens finns ett hästsjukhus. Jag vet inte exakt hur det ser ut nu när en ny klinik byggts i länet, men i vilket fall kan hästen ha kvar sina 120.000 i vet.vård. Det kostar bara 500 kr extra per år, och vem vet vad framtiden erbjuder. ska jag sälja henne nån gång kanske köparen vill ha en sådan vet.vård som inte har en massa reservationer utifrån det hon varit med om bara i år.
 
Efter att jag precis fått hem min häst från en 6 dagars vistelse på hästsjukhus, och en räkning på ca 70 000 så är jag otroligt glad att vi alltid tar högsta veterinärvården på 120 000. I mitt fall var det ett olyckligt fall i hagen som resulterade i ett djupt sticksår, en fraktur och dessutom lite komplikationer efter operationen. Min räkning kommer inte sluta där utan minst ett besök till med röntgen kommer behövas, eventuellt två.

Men man väljer ju själv hur mycket man vill göra för sin häst. Det kanske är skillnad på en sällskapsponny och en tävlingshäst (individuellt såklart). I vissa fall kanske man inte skulle välja att operera exempelvis en fraktur, trots att oddsen är väldigt bra för att hästen ska bli helt återställd. Då kanske man väljer att låta hästen somna in istället.

Jag har alla mina djur så högt försäkrade som möjligt, förutom en av katterna. Hon skulle inte klara av att bli inlagd eller någon längre rehab, så med henne har jag bestämt att låta henne somna in om det skulle vara något allvarligt. Det är ett medvetet beslut från min sida.
70000 kr är mycket pengar
Hur mycket av det fick du betala själv, försäkringsbolagen brukar inte betala allt?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Funderar på att byta från Folksam, som jag har idag, då de höjt priserna med drygt 30% på två år och dessutom höjt självrisken i år med...
2
Svar
21
· Visningar
3 253
Senast: dpmatte
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 679
Senast: Piranesi
·
Hästvård Försäkringarna blir ju bara dyrare och dyrare....! Själv har jag Agria och enligt senaste försäkringsbrevet kommer självrisken ligga...
Svar
8
· Visningar
1 034
Ekonomi & Juridik Hej! Tänkte köpa en ny häst när den rätte dyker upp, ingen dyr häst men nu har jag lite funderingar på försäkringar. Den förra hästen...
2
Svar
29
· Visningar
3 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp