Byta foder pga klåda, vad byta till?

Alexandra_W

Trådstartare
Tycker Lillfjant är väl kliig. Inte sår, eller ens att det syns i pälsen att han kliat, huden och pälsen är jättefin. Magen utmärkt. Men han kliar sig mer/oftare än jag tycker, och han 'är kliig', om man kliar honom på ryggen så rycker det i skinnet, och bakbensreflexen utlöses väl lätt.

Han kliar inte någon speciell tid på dygnet, sover utmärkt osv. Men som sagt, tycker det är mer kliande än jag riktigt tycker det borde. Inga tecken på ohyra eller liknande.

Men klurar på att prova byta foder, bara för att se om det gör skillnad. Men lite saker jag funderar på där.

Dels har jag ibland stött på påståendet att de kan bli kliiga av för mycket protein. Spontant känner jag mig tveksam till det, men hur är det?

Dels så räcker det att byta till ett foder med annan proteinkälla, eller bör man byta till ett med hyrdolyserat protein?

Och så kommer kuggfrågan. Han äter nu ett högenergi- och högproteinfoder, 30% protein och 20% fett. Och han är slank och fin på det, dvs han tycks kräva det för att hålla hullet så att säga.

Han är drygt 8 månader ska tilläggas.

Och alla foder jag hittar som är för känsliga hundar har sämre värden, det närmsta jag hittat är ett lamm och risfoder som är 22/12?

Det han äter nu:
Kycklingkött, nöt och fläskgrevmjöl, korn, majs, animaliskt och vegeta-biliskt fett, ris, linfrömjöl, betfiber, vetegroddar, äggpulver, blodmjöl, bryggerijäst, fructo-oligosakkarider (FOS) och glucosamin, mineralämnen, vitaminer och spårämnen.


Lamm och risfodret (samma tillverkare btw)
Ris (min. 30%), torkat lammkött (min. 14%), korn, majs, animaliskt och vegetabiliskt fett, potatisprotein, linfrömjöl, betfiber, äggpulver, bryggerijäst, fructo-oligosakkarider (FOS), glucosamin, mineralämnen, vitaminer och spårämnen.

Tillägg - det han åt innan:
Kycklingköttmjöl, kornris, rismjöl, majsmjöl, kycklingfett (konserverat med tokoferoler och e-vitaminer), betmassa, äggpulver, linfrö, kycklingbuljong, öljäst, vitaminer och mineraler.
 
Senast ändrad:
Sv: Byta foder pga klåda, vad byta till?

Så är min hund också och har tyvärr varit mer eller mindre sen jag fick hem honom. Så han går nu på allergifoder (Hypoallergenic från Royal Canin) på veterinärs inrådan för att se om kliandet beror på maten och vi har sett en liten förbättring under de 8 veckorna även om den inte är så stor som vi skulle önska. Jag vet inte om det var till någon hjälp för dig (eftersom jag inye är så insatt i det här med foder..) men tänkte iaf dela med mig av det lilla jag har upplevt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Byta foder pga klåda, vad byta till?

Funderat på färskfoder?
Mången hund med klåda har blivit bra efter ett sådant byte.
proteinmolekylskedjorna bryts sönder under tillverkning av torrfoder, så hundar som anses allergiska mot t ex nöt eller kyckling klarar galant att äta dito i rå form, inte alltid naturligtvis, men ofta.
mvh
 
Sv: Byta foder pga klåda, vad byta till?

Tvärr har jag extremt bökigt att få tag på färskfoder, det går om jag köper massor på en gång, men då får det inte plats i frysen.

Kanske ska tillägga att jag har diskuterat kliigheten med veterinären när vi ändå var där för 'kisseriet', så folk inte tror jag struntat i det =) Veterinären konstaterade att det 'inte syns ett dugg' på hunden att han kliar sig, och hos vet hade han normal 'klireflex' etc (hade väl annat att tänka på). Inga tecken på parasiter eller liknande heller, dock inte tagit hudskrap.

Vet tyckte att fortsätter han och/eller ökar så bör man absolut kolla upp det nogrannare (utreda), men att det som jag beskrev och hunden ser ut mer verkade vara något av mer tillfällig art, och nämnde både 'klia i brist på annan sysselsättning', samt våren och fällningen t ex men också att han kunde vara lite känslig mot något i fodret. Inte allergi utan mer lite foderintolerans. Tyckte inte jag behövde göra mer än hålla koll och avvakta i nuläget. (Och baserade detta på - förutom det han såg när vi var där, att det inte är något mönster i kliandet, han sover bra och aldrig stannat för att klia på promenader, avbrutit aktvitet för att klia etc)

Jag valde ju att klippa ner honom hårdare än normalt nu när jag klippte, då det slog mig att han kanske släpper 'valpull'. Inte jättemycket underull (jag kammar ganska ofta) men lite mer än kompisen. Så ska se om det ger skillnad. Men det är ju inga större besvär prova ett annat foder heller, hade väl dock inte tänkt dra till med allergifoder a la Hills etc utan 'bara' prova byta till ett med andra ingredienser, men står då inför frågorna jag hade. Jag har aldrig haft några problem mer än spannmålsöverkänslighet (som gav KASS mage) tidigare så ingen direkt koll mer än det jag googlat mig till.

Men är dels lite rädd han ska rasa i vikt m jag går ner till exvis ett 22/12, och vet inte riktigt om det 'bara' är att byta proteinkälls eller om man bör kika på annat med? Surfar man så vissa vill ju utesluta ägg osv.

Det jag spontant känner är ju att prova ett foder som har exvis lamm istället för kyckling, då det är kyckling i fodret nu. Samtidigt är det nöt- och fläskgrevmjöl, och surfandet har visat att fläsk inte är det smartaste vad det verkar? Och så det där med protein - på ena sidan står det att mycket protein aldrig framkallar klåda hos frisk, ickeallergisk hund, hundar är gjorda för att äta det, på andra sidor att (för) mycket protein kan ge klåda...

Och vad är det som det är 'vanligast' de reagerar på? (typ nöt, kyckling, majs etc)

Jag HAR en halv säck med kyckling och ris (24/12) foder hemma, men det känns lite långsökt att det skulle hjälpa byta till det, men som sagt, jag har ingen 'koll' hur man ska tänka?
Kycklingkött (min. 25%), ris (min. 20%), majs, korn, animaliskt och vegetabiliskt fett, linfrömjöl, betfiber, äggpulver, vetegroddar, bryggerijäst, fructo-oligosakkarider (FOS), glucosamin, mineralämnen, vitaminer och spårämnen

Sen har jag märkt att även i 'lamm och ris'-foder så längre ner i ingredienslistan kommer OFTA kycklingfett eller liknande kycklingjox. Samtidigt så lika ofta står det 'animaliskt och vegetabiliskt fett', som ju lika gärna kan vara kyckling?
 
Sv: Byta foder pga klåda, vad byta till?

Min kompis hund var precis som du beskriver din. Hon bytte till ett foder som var baserat på lax, kommer dock inte ihåg vilket märke det var. Hunden blev iaf mycket bättre!
 
Sv: Byta foder pga klåda, vad byta till?

*KL*

Nu har jag roat mig lite och kollat på de foder som ligger ungefär lika i pris som det jag har OCH som är lätta att få tag i för mig här (det innebär inte att andra foder är omöjliga att få tag i, men det här är latmanslistan, det som är jättelätt)

OBS - ibland har jag inte tagit med specade mineraler etc

Det här är vad han äter nu:
28% protein, 18% fett
15,8 MJ omsättningsbar energi/kg

Innehåll:
Kycklingkött, nöt och fläskgrevmjöl, korn, majs, animaliskt och vegeta-biliskt fett, ris, linfrömjöl, betfiber, vetegroddar, äggpulver, blodmjöl, bryggerijäst, fructo-oligosakkarider (FOS) och glucosamin, mineralämnen, vitaminer och spårämnen


Annat alt 1:
23% protein, 12% fett
14,5 MJ omsättningsbar energi/kg

Innehåll:
Lammkött, ris, majs, fullkornskorn, fullkornshavre, hydrolyserat animaliskt protein, animaliskt fett, betfiber, linfrö, äggpulver, bryggerijäst, hemoglobinpulver, Profeed®, mineraler och vitaminer.


Annat alt 2:
24% protein, 14% fett
16,7 MJ/kg (står inte omsättningsbar energi specifikt dock, men antar det är det)

Innehåll:
Lammköttsmjöl (minst 18 %), malet råris, rismjöl (minst 18 % ris), majsmjöl, majsglutenmjöl, kycklingfett (konserverat med blandade tokoferoler), riskli, torkad betmassa (sockerfri), naturliga smakämnen, lin, torkade äggprodukter, bryggerijäst, salt, lecitin, canola-olja, L-lysin, taurin, kaliumklorid, rosmarinextrakt, L-karnitin.

Annat alt 3:
22% protein, 12% fett
14,6 MJ omsättningsbar energi/kg

Innehåll:
Ris (min. 30%), torkat lammkött (min. 14%), korn, majs, animaliskt och vegetabiliskt fett, potatisprotein, linfrömjöl, betfiber, äggpulver, bryggerijäst, fructo-oligosakkarider (FOS), glucosamin, mineralämnen, vitaminer och spårämnen.


Tycker annat alt 2 på pappret ser ut att kunna gå bra att byta mot men ändå kunna behålla hullet. Nackdelen med det är att det inte är svensktillverkat tyvärr. Sen är det frågan om det där kycklingfettet skulle kunna vara en nackdel? Och 'lammköttmjöl' kontra 'lammkött' vad är skillnaden? Köttmjöl är väl mer 'rester'?
 
Senast ändrad:
Sv: Byta foder pga klåda, vad byta till?

Vad är det för märke på fodret? Royal Canin ska tydligen ha för låg kalciumhalt och det kan tydligen ge klåda. Detta läste jag för ett tag sedan. Om du läser vidare i bloggen ser du att klådan ger med sig efter foderbyte.
 
Sv: Byta foder pga klåda, vad byta till?

Inte Royal Canin.

Jag undviker medvetet att skriva ut märken just nu, för att det inte ska påverka =) Det finns ju en såpass stor 'personlig åsikt' kopplad till olika fodermärken. OCh jag vill ha tips baserat på innehåll och inte märke. Jag själv t ex är ju också sådär att vissa foder faller jag hellre död ner än ger, även om de är 'bra på pappret', då JAG haft dåliga erf tidigare av det. Samtidigt kan jag ha haft toppenerfarenheter av ett foder någon annan anser är 'rena skitfodret och kommer inte över tröskeln'.

RC t ex är ett av de fodermärken JAG inte gärna ger - alls. Pga dåliga tidigare erfarenheter. Andra har jättebra erf av RC men skitdåliga av märke X osv.

Men, han äter inte RC, aldrig gjort, och inga av mina alternativfoder är RC heller. (Minnesgoda läsare vet dock vad det är han äter nu, men jag ber då om att försöka stirra blint på innehållsförteckningar/na och inte ta hänsyn till egen åsikt av olika märken)
 
Sv: Byta foder pga klåda, vad byta till?

James Wellbeloved är ett bra foder om man har en hund med allergiska besvär, har du kollat något på det? har man en hund som behöver mer protein och fett går det bra att ge deras Puppy-variant som innehåller 30% protein och 15% fett. Kanske lite klurigare att få tag på än de vanliga Royal, Eukanuba, Proplan osv. men har man en återförsäljare i närheten brukar det fungera, annars finns ju Foderbilen.
Av dom alternativ som du skrivit så skulle jag själv nog valt alternativ 1 eller 3, av den anledningen att jag tycker att desto färre ingredienser desto bättre när man har en ev. allergihund, och så såg det ut som om det var väldigt mycket både ris och majs i alternativ två då de gjort 'försäljningstricket' att dela upp det för att slippa skriva spannmål som första ingerediens. Hade varit intressant att se procenten på hur mycket majs och hur mycket ris som är i det fodret. Jag tycker då själv att det kanske hade räckt med bara ris eller majs som ingrediens. Sen såg jag att alternativ två också innehöll kycklingfett och om han nu går på ett kycklingfoder och du vill testa något annat så uteslut kyckling helt om du tror att det är mot det han kliar sig.
 
Sv: Byta foder pga klåda, vad byta till?

Så han går nu på allergifoder (Hypoallergenic från Royal Canin) på veterinärs inrådan för att se om kliandet beror på maten och vi har sett en liten förbättring under de 8 veckorna även om den inte är så stor som vi skulle önska.

Den riktiga reaktionen kommer (kanske) när ni sätter honom på det vanliga fodret igen, om han då börja klia sig mer igen så är det foderallergi.
Att han inte är helt klådfri på 8v är helt normalt, det kan ta tid att få ut det "ur systemet".

/ägare till golden som nyligen genomgått allergiutredning
 
Sv: Byta foder pga klåda, vad byta till?

Min kompis hund var precis som du beskriver din. Hon bytte till ett foder som var baserat på lax, kommer dock inte ihåg vilket märke det var. Hunden blev iaf mycket bättre!

Kan det vara Olivers petfood? Jag gav det till Loka under en period och tyckte också det var bra. Går dessutom att beställa för hemkörning.
 
Sv: Byta foder pga klåda, vad byta till?

Vad gäller alternativ 2 så tack för påpekandet! Jag som är tokanti foder som har 'spannmål' ospecificerat som första ingrediens hade inte tänkt på att plussar man ihop så. Dock gillar jag inte att det är köttmjöl och inte kött. Där är ju dock JWB (mer om det sen) mjöl för hela slanten med, så..

Jag har ju eg ingen 'tro' alls, inte ens en tro det är fodret. Men det är ju möjligt. Och tänkt just som dig, utesluta kyckling helt. MEN.. haken är ju att i alt 1 och 3 står 'animaliskt fett' enbart. Och det kan ju vara kycklingfett liksom =/ Sen vet jag inte ens om jag bör/måste utesluta det där kycklingfettet. Det dyker som sagt OFTA upp, även i allergifoder, och i många, många foder (antar det är smakligt eller nåt?). Och på andra ställen står det bara 'animaliskt fett', och kan ju vara från vad som helst animaliskt.

Ang valpfoder förresten, skiljer det sig inte i vitaminer och mineraler? Dvs är det riskfritt ge till växande unghund? (Av storvuxen, snabbväxande ras. Han är stor, växt fort och är INTE färdigväxt dessvärre.. )

Men för enkelhetens skull tänkte jag ju prova utesluta kyckling helt om det går. Det kan ju dock vara fläsk- och köttgrevmjölet i det han äter han reagerar på t ex (OM det ens ÄR en foderreaktion, men vi antar det teoretiskt).


Jag kikade lite på JWB, mitt googlande har stött på det många gånger, tycks fungera mycket bra för många hundar. Och de har ju anka & ris samt fisk & ris i både puppy, junior och vuxen. Men.. i ärlighetens namn så såhär i första steget skulle jag gärna vilja ha ett foder som inte är så himla mycket dyrare än det han äter nu (som är ett 'mellanprisfoder'). Min ekonomi är lite ansträngd av Utters veterinärräkningar och hans knaprande av hills r/d a 700 spänn/12 kg (räcker knappt en månad).

Så då det eg inte finns någon jätteindikation på foderkänslighet, så är snålmatte glad om hon kan hitta ett foder i ungefär samma prisklass såhär att prova initialt. SJÄLVKLART så i slutänden får han det foder han kräver - oavsett pris. Men om jag t ex byter till ett lamm & ris i samma prisklass, och det fungerar så är jag glad. Blir han bättre men inte bra, då absolut prova de mer 'riktade' (och dyrare).

Stod och sneglade på kyckling & ris-säcken imorse, men avstod. Å ena sidan har han innan ätit kycklingsbaserat foder utan problem, och kan ju vara kött- & fläskgrevmjölet t ex han reagerar på i det här OM han reagerar. Samtidigt så kommer en allergi/överkänslighet inte pang poff, utan kan ha utvecklats. Frågan är väl - om vi fortsätter att anta att det är foderkänslighet som ger kliet - om det kan ta hur många månader som helst innan de reagerar? Han åt ju kycklingbaserat innan. Sen bytte jag några veckor efter han kom (han kom mitten på jan, 6 mån gammal), och han började klia sig för kanske tre veckor sen?
 
Sv: Byta foder pga klåda, vad byta till?

Tack för informationen :) nu blir det kanske lite OT men jag hoppas det är okej ändå. Han har ju återgått och blivit mer kliig den senaste veckan så jag antar att han har fått i sig något olämpligt? Och jag kan förstå att det tar tid att få ut det ur systemet men även vet tyckte att han ändå har kliat sig lite för mycket för att det ska vara bra och att han borde klia sig mindre än han gör (och då tänker jag inte bara på den senaste eckan när det har blivit något värre)
 
Sv: Byta foder pga klåda, vad byta till?

Du får börja ge honom spenat istället :D
http://blogg.aftonbladet.se/11171/perma/815726
Är inne på rasforumet för min hundras och där är det visst lite poppis nu efter att en användare skrivit en tråd som hette "Spenat rena undret?", hon hade börjat ge sin klådhund spenat och tyckte redan på en vecka att hon kliade sig mindre och började se finare ut i huden.
 
Sv: Byta foder pga klåda, vad byta till?

*KL*

OKej, fler förslag då (nu har jag kollat foderbilen med..)
Dessa är prisklassen högre, blir 150 - 210 kr dyrare/säck (de tidigare förslagen var 50 - 100 kr dyrare/säck. Jag räknar tyvärr iskallt med att få ge - minst - samma mängd oavsett foder)

Annat alt 4
25% protein, 14% fett
INGEN uppgift tyvärr om omsättningsbar energi/kg

Innehåll:
Lax (20%), laxmjöl, fiskoljekälla, utvunnet från rapsfrön, potatis (10%), korn, helt brunt ris, canolaolja (utvunnet från rapsfrön, konserverat med blandade tokoferoler),äggbeståndsdelar, torkat ris, kött från rödbeta, linfrö, naturlig arom, tångaska, morötter, ärtor bla bla


Annat alt 5
23% protein, 13% fett
14,6 MJ oms.bar energi/kg

Innehåll:
Ris, svenskt lamm, majsprotein, majsgroddar, lammköttmjöl, majsmjöl, animaliskt fett, lammbuljong, mineraler, linfrömjöl, betfibrer, potatisprotein, mjölksyra, torkad rosmarin, melassjäst, taurin, b-1,3/1,6-glukan, glukosamin, chondroitinsulfat.


Annat alt 6
22% protein, 12% fett
INGEN uppgift om oms.bar energi tyvärr

Innehåll:
Kalkonkött, ris, solrosolja, betfibrer, linfrö, hydrolyserad kyckling, jäst bla bla


Annat alt 7:
27% protein, 17% fett
INGEN uppgift om oms.bar energi tyvärr

Innehåll:
Lax (20%), ris (18%), majs, mjöl av majsgluten, dehydrerat protein av tonfisk, animaliskt fett (stabiliserat med E-vitamin), hydroliserat animaliskt protein, betmassa, jäst, bla bla
 
Senast ändrad:
Sv: Byta foder pga klåda, vad byta till?

Precis som Skogstrollet skriwer så ser man eg inte resultatet aw en eliminationsdiet förrän man efter de 8-10 weckorna gör en sk prowokationsdiet - då återinför man det hunden tidigare åt - mat, godis, ben - ofta med eliminationsfodret som bas. Ser man en försämring under 2 weckors prowokation har man diagnosen foderallergi klar.

Hypo är, liksom motswarigheterna hos ProPlan och Specific, hydrolyserat i mindre grad än Hill´s z/d (uppgifter om att 9000 dalton skulle wara tillräckligt stämmer ej enligt ledande undersökningar). Detta gör att man missar ungefär 20 % aw alla foderallergiker.

Många foderallergiker har samtidigt en atopi... En liten - men "otillräcklig" förbättring kan alltså betyda att hunden har både och.

När ska ni på återbesök och utwärdering?





Wad gäller ts hund - wad som passat någon annans hund passar sannolikt inte din. Warför kliar han sig? Har han en foderallergi, en atopi, en sköldkörtelrubbning, dålig skyddsbarriär i huden... ? Om han har en foderallergi - wad reagerar han på? Någons pudel blew kanske bra när man tog bort kyckling i dieten, en cawalier blew bra när man uteslöt ris osw. Man måste gå den långa wägen med utredning.

Will du testa något skulle jag rekommendera 1) tillsätta omega 3/6 till befintligt foder. Awänds som en del aw terapin wid många hudproblem, bla antiinflammatoriskt. Dr Baddakys är mkt bra. Eller 2) Royal Canins Skin Support. Det senare brukar fungera utmärkt i de fall fodrets sammansättning inte är bra för hunden, men det inte rör sig om en regelrätt foderallergi. Ursäkta att jag skriwer ut märken, men det är så jag jobbar.

Tillsammans med detta kanske ett schampo som hjälper till att bygga upp skyddsbarriären i huden; Lindra från CewaWets nya sortiment kanske. Det heter Doukso, men ett kryss istället för "ks"...
 
Sv: Byta foder pga klåda, vad byta till?

Funderat på färskfoder?
Mången hund med klåda har blivit bra efter ett sådant byte.
proteinmolekylskedjorna bryts sönder under tillverkning av torrfoder, så hundar som anses allergiska mot t ex nöt eller kyckling klarar galant att äta dito i rå form, inte alltid naturligtvis, men ofta.
mvh

Aldrig hört någon förklaring till warför färskfoder skulle wara bra för klådhundar förr. Men det låter konstigt. I de riktiga eliminationsdieterna (medicinska foder, torr och blötmat) bryter man sönder proteinet i korta peptider. Detta leder till att det processade proteinet inte längre kan korsbinda IgE och utlösa en allergisk reaktion. Har du nån bra referens man kan läsa? Eftersom du skriwer så här antar jag att det finns gjorda studier!?
 
Sv: Byta foder pga klåda, vad byta till?

Vad är det för märke på fodret? Royal Canin ska tydligen ha för låg kalciumhalt och det kan tydligen ge klåda. Detta läste jag för ett tag sedan. Om du läser vidare i bloggen ser du att klådan ger med sig efter foderbyte.

Detta har jag i ärlighetens namn aldrig hört talas om. Sjukligt mycket kalk leder till kraftiga dermatoser (calcinosis cutis), men att för låg kalciumhalt i fodret skulle kunna ge problem? Referens?


Att kalkbrist skulle ge orange fläckar i pälsen har jag heller aldrig stött på. Men wisst... uppfödaren wet säkert bäst! :angel:

Att hunden blew bra på foderbyte är däremot positiwt; förmodligen slapp han en ingrediens som han inte tolererar.
 
Sv: Byta foder pga klåda, vad byta till?

Wad gäller ts hund - wad som passat någon annans hund passar sannolikt inte din.

Vilket jag är mycket medveten om, därför jag dels ställt några specifika frågor
som inte har med 'foder X eller Y' att göra, t ex sanningshalten i att de kan klia sig av (för) mycket protein, det med att gå från ett 28/18-foder till ett 22/12, om det verkligen kan räcka till, och om man i första ledet kan 'bara' byta till en proteinkälla hunden inte ätit förut (och således inte kan ha utvecklat antikroppar mot) eller om man måste prova med hydrolyserat.

Sen har jag förklarat vad jag vill göra, och gett en rad alt och frågat vilket av det som passar bäst in på vad jag vill göra. Alltså inte 'vilket tror ni han slutar klia av?'

Utredning anses som sagt som overkill på en 8 mån gammal hund som i 3 veckor kliat mer än normalt men inte 'besvärande' och som inte har minsta hudförändring etc. Tydligen (sanningshalt uttalar jag mig inte om, men sett det på flera ställen på nätet med) enligt min veterinär så även OM det är en allergi (vilket han inte är inne på just nu-nu) så är det ovanligt att atopiska allergier debuterar så tidigt, utan tidig debut är oftast foder.

Men som sagt, behöver inte alls vara fodret. Men byta foder är ett enkelt test att roa sig med i brist på annat/väntan på om det är en 'tillfällig' grej eller ej. Dock är det ju precis som du säger (och jag tror jag skrivit det) omöjligt att gissa VAD det isf är han reagerar på. Men då problemen - om de ens härrör från fodret - är milda, så tänkte jag prova att inte byta till ett regelrätt allergifoder och sen provokations-lägga på sak efter sak, utan se om det räcker att hitta ett kycklingfritt. Och där frågat hur det är med kycklingfett som tycks vara en fantastisk poppis ingrediens och förekomma även i foder som sägs vara 'kycklingfria'.

Omega 3/6 är det i fodret, men visst kan han få mer sånt, han kan dela med Utter ;) Dock finns ju - än iaf - inga tecken på hudproblem. Bälsen är högblank, fin, inget mjöll, inga prickar, ingen rödhet eller något.
Och om fodrets sammansättning inte är helt bra, så föredrar jag nog byta foder än komplettera? Men är ju inne på lite samma sak - att OM det är från fodret så är det inte en foderallergi, utan en känslighet.

Inte provat det antiklishampoo du rekommenderade, men dels badat i vanligt shampoo, och även i Epi-Soothe. Då jag först trodde han var skitig helt enkelt ;)

Men som sagt, då det i dagsläget inte finns något som eg talar för annat än att det var/är en tillfällighet, utlöst av t ex fällning, och foderallergi inte varken förr eller senare går att se på prover (tyvärr) så kan jag lika gärna för att känna att jag gör annat än väntar, prova byta foder.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
702
Hundhälsa Jag håller på att sätta mig in lite i fodervärlden och lära mig mer om hundarnas näringsbehov - det är en djungel! Just denna frågan är...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 427
Senast: DeadSerious
·
Hundhälsa Efter att ha läst en del trådar här, så börjar man ju så klart fundera på vad det är man stoppar i sin hund. Våra hundar (Tysk...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 180
Senast: fijja
·
Övr. Hund Bara jag som har lagt märke till att Axess har fått bättre innerhåll mot vad det va tidigare? Samt olika sorter. Axess Allround...
Svar
5
· Visningar
3 271
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp