Byta fönster - hjääälp

athena

Trådstartare
Vi står i begrepp att byta alla fönster. Stort, gammalt (!) hus där det idag sitter träfönster från 70-talet med vad det ibland känns som tvåsiffriga U-värden ;). Jag tänker en helentreprenad men har svårt att bestämma material.

Vill ha underhållsfritt så långt det är möjligt så det står mellan PVC och aluklätt trä. Det senare är väl en bra bit dyrare, men är det värt det? Jag är ju "miljömänska" och får ont i magen bara av tanken på PVC, men inser samtidigt att det inte nödvändigtvis är ett dåligt val. Estetiskt tycker jag inte det skiljer nämnvärt.
 
Vi står i begrepp att byta alla fönster. Stort, gammalt (!) hus där det idag sitter träfönster från 70-talet med vad det ibland känns som tvåsiffriga U-värden ;). Jag tänker en helentreprenad men har svårt att bestämma material.

Vill ha underhållsfritt så långt det är möjligt så det står mellan PVC och aluklätt trä. Det senare är väl en bra bit dyrare, men är det värt det? Jag är ju "miljömänska" och får ont i magen bara av tanken på PVC, men inser samtidigt att det inte nödvändigtvis är ett dåligt val. Estetiskt tycker jag inte det skiljer nämnvärt.

Aluklätt trä säger den som monterar fönster i hushållet.
 
De PVC fönster jag sett är fruktansvärt fula. Så estetiskt borde det inte falla på sådana :angel:
Tänker att aluklätt trä borde väl ändå vara bättre för miljön än PVC? Bästa är väl att inte byta alls men det är ju svårt att få underhållsfritt då ;-)
 
Vi bytte för snart ett år sedan. Huset är från 1971 och de vi bytte ut var original och helt värdelösa. Mycket problem med fukt och mögel. På en vägg i huset var de bytta en gång (för 12 år sedan, tror jag), så de fick sitta kvar. Vi valde trä/aluminium. Sambon är målare, men har även monterat en del fönster tidigare. Detta tog vi dock hjälp av ett företag för att fixa. Både sambon och företaget tyckte trä/aluminium, så det fick bli det. Vi passade på att sätta in extra friskluftsventiler i o m att huset blev tätare än innan. Det har funkat super under vintern! Så skönt att slippa dyngsura fönster och äckligt mögel 🤢
Dessutom var det en stor lättnad att slippa se det fula badrumsfönstret 😂 Det var i gult glas med ringar på...
 
Enligt en artikel i byggnadsvårdsföreningens tidning är det få fönster som "betalar" tillbaka investeringskostnaden. De rekommenderar träfönster som går att underhålla själv :)
Så är det - jag skulle aldrig byta mina. Men jag tycker också att det är roligt att kitta om och måla mina fönster och håller på att nörda ner mig i hur jag kan laga eventuella skador i trät.
Men det är ju svårt att få underhållsfritt - så vill man ha det måste man ju byta. Tänker då att alu-trä borde vara bättre än PVC.
 
Så är det - jag skulle aldrig byta mina. Men jag tycker också att det är roligt att kitta om och måla mina fönster och håller på att nörda ner mig i hur jag kan laga eventuella skador i trät.
Men det är ju svårt att få underhållsfritt - så vill man ha det måste man ju byta. Tänker då att alu-trä borde vara bättre än PVC.

Jag tänker också att tvåglasfönster som aldrig sett en pensel och är snart femtio åt gamla är ganska dåliga energimässigt jämfört med nya?
 
Jag tänker också att tvåglasfönster som aldrig sett en pensel och är snart femtio åt gamla är ganska dåliga energimässigt jämfört med nya?
Mina växter har slutat dansa runt på fönsterbrädorna sedan jag bytte fönster. Känns som att det är ett bevis för att värmen stannar kvar här inne och inte försvinner ut i allt drag.

(Ok, krukorna stod kvar. Men nu rör sig inte bladen så mycket) 😁
 
Jag tänker också att tvåglasfönster som aldrig sett en pensel och är snart femtio åt gamla är ganska dåliga energimässigt jämfört med nya?
Ingen aning vad som gäller dina fönster. När vi besiktigade huset inför köpet sa besiktningsmannen att enda skälet till att byta fönster var om vi inte orkade med underhållet - inte att vi på något vis kunde tjäna in kostnaden på att de nya var bättre energimässigt. Våra har dock blivit målade av tidigare ägare :-)
 
Ingen aning vad som gäller dina fönster. När vi besiktigade huset inför köpet sa besiktningsmannen att enda skälet till att byta fönster var om vi inte orkade med underhållet - inte att vi på något vis kunde tjäna in kostnaden på att de nya var bättre energimässigt. Våra har dock blivit målade av tidigare ägare :-)

Nej kanske inte tjäna in kostnaden men energibesparing är ju också ganska viktigt ut miljösynpunkt, menar jag.

En enkel kalkyl nånstans på nätet gav mig en energibesparing som kräver 25 år för att betala investeringen, för övrigt.
 
Nej kanske inte tjäna in kostnaden men energibesparing är ju också ganska viktigt ut miljösynpunkt, menar jag.

En enkel kalkyl nånstans på nätet gav mig en energibesparing som kräver 25 år för att betala investeringen, för övrigt.

Ska tillägga att med dagens elpris kommer det gå ganska mycket fortare 😂
 
Så är det - jag skulle aldrig byta mina. Men jag tycker också att det är roligt att kitta om och måla mina fönster och håller på att nörda ner mig i hur jag kan laga eventuella skador i trät.
Men det är ju svårt att få underhållsfritt - så vill man ha det måste man ju byta. Tänker då att alu-trä borde vara bättre än PVC.
Vi måste byta våra, men kommer välja trä.
De är så ruttna att det skulle krävas en finsnickare för att laga :(
Nej kanske inte tjäna in kostnaden men energibesparing är ju också ganska viktigt ut miljösynpunkt, menar jag.

En enkel kalkyl nånstans på nätet gav mig en energibesparing som kräver 25 år för att betala investeringen, för övrigt.
Enligt artikeln jag läste skulle fönstren vara klara för att bytas igen efter den tiden.
Slut på ot, och förlåt för halvt trådkap!
 
Jag bytte alla mina fönster i somras, satte in PVC-fönster. Dom är av återvinningsbart material och miljömärkta som eco-friendly. Energiklass A.

Jag är supernöjd! Jag fick välja allt själv, både färg och hur jag ville ha spröjsen. Det viktigaste för mig var att dom var underhållsfria, men också inbrottsäkra. Det är helt dolda gångjärn på dom. Jag valde grå utsida och vit insida. Ville ha lite mer färg ute än bara vitt, men vitt inne för att slippa tänka på vilka färger jag har inomhus.
 
57256E25-9C8D-48F4-99AF-087B5553F5B0.jpeg

Insida
 
Mina tidigare fönster var jättedåliga. Blåste rakt igenom, och jag som har järnvägen 150 meter bakom huset hörde den ganska tydligt. Flertalet både karmar och bågar var ruttna i träet. Var egentligen dags för byte redan när vi köpte huset 2014, men sen separerade vi 2015 och då blev det inte gjort för jag behövde komma ikapp livet. Men nu är det äntligen klart.

Valde att betala för ALLT, dvs så behövde inte jag lyfta ett finger, och dom tog med sig mina gamla fönster. Nytt foder och nya fönsterbrädor. Betalade runt 170’ för att få in 11 fönster, en balkongdörr och en ny ytterdörr. Värt varenda krona då det har varit så varmt och skönt här inne i vinter, plus att jag hör inte tåget längre. Förr kunde jag höra vad folk pratade om när dom gick förbi utanför på vägen, nu är det knäpptyst. 🙏🏻
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Barn och djur
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp