Byta fönster - hjääälp

Mina fönster öppnas inåt för att förenkla fönstertvätt, men vill jag öppna för att vädra så vrider jag handtaget ett halvt varv till så öppnas dom enbart upptill och fälls inåt, dvs alla blommor och sånt kan stå kvar i fönstret utan problem.
Så funkar våra fönster också. Det är det som kallas Dry-kip, den där öppningen i överkant. Benämns kanske med annat namn hos olika tillverkare.

Jag skulle dock vilja ha kvar Dry-kip funktionen men kunna öppna hela fönstret utåt i nederdel och inåt i överdelen. Då kan man också tvätta utsidan. Fördelen då är att man kan öppna fönstret nästan fullt utan att ta bort alla grejer på fönsterbrädan. Fönstret sitter liksom fast i midjan och gör en kullerbytta. Typ 🤪

Mvh Miks
 
Mina fönster öppnas inåt för att förenkla fönstertvätt, men vill jag öppna för att vädra så vrider jag handtaget ett halvt varv till så öppnas dom enbart upptill och fälls inåt, dvs alla blommor och sånt kan stå kvar i fönstret utan problem.
Har du ngr bilder 😃
D0801CAA-3447-4F70-8BD5-232D38DC321E.jpeg

Där ser du dry-kip funktionen 😊 Här benämns de dreh-kipp

Mvh Miks
 
Så funkar våra fönster också. Det är det som kallas Dry-kip, den där öppningen i överkant. Benämns kanske med annat namn hos olika tillverkare.

Jag skulle dock vilja ha kvar Dry-kip funktionen men kunna öppna hela fönstret utåt i nederdel och inåt i överdelen. Då kan man också tvätta utsidan. Fördelen då är att man kan öppna fönstret nästan fullt utan att ta bort alla grejer på fönsterbrädan. Fönstret sitter liksom fast i midjan och gör en kullerbytta. Typ 🤪

Mvh Miks
@Fibusen Det var den här funktionen jag försökte beskriva ovan. När fönstret sitter fast i midjan och kan göra en kullerbytta. Man kan vända så att utsidan kommer inåt och då går det att putsa. Heter tydligen Vridfönster.
32A04CAF-53A5-44CE-AD92-42BF8DCE2859.jpeg

Mvh Miks
 
Mitt hus var hyfsat "sönder" renoverat under 1900 talets mitt- slut för att moderniseras. Bland annat gräsliga fönster som inte passade tidigare karm eller utseende.
Att sätta in träfönster var en fröjd. Däremot mitt stora glasparti är aluminium. Inte alls samma känsla, men där blev det en kostnadsfråga.
 
Mitt hus är byggt 1972 och har jättestora fönster! De bidrar sannerligen till ett enormt värmetapp vintertid. Och det blir oerhört varmt på sommaren. Dessutom hörs det väldigt väl när människor går förbi utanför och pratar med varandra. Fönster står absolut på listan över saker som borde fixas under renoveringsåret 2021. Det är bara lite oklart hur många saker som eventuellt står före på listan och hur länge pengarna räcker. Men nu känner jag att jag har fått lite tips i alla fall. PVC känns ändå okej på ett hus från -72 :D
 
6066419F-E036-441C-AB3A-4E13CBC4D405.jpeg

Valde även att sätta insynsskydd/mörkläggning i alla fönster. Just här i vardagsrummet är det enbart insynsskydd eller om solen lyser in på tvn, men i alla sovrum är det mörkläggning. Och det ÄR riktigt bra mörkläggning!

Den delen kan du skjuta upp och ner hur du vill i fönstret innan du fäller ut den.
 
De där är designmässigt väldigt lika de jag tittat på. Stör mig lite på det där handtaget men det kanske är en smal sak i det stora hela.

Ja, jag tycker också att handtagen var/är otroligt fula. 😅 Just i vardagsrummet har jag långa gardiner så där försvinner handtagen, men i köket störde jag mig i början. Nu har jag vant mig dock och tycker dom är helt okej.
 
Inser att jag är byggnadsvårdsnörd :rofl: Vi är istället på jakt efter just äldre fönster med innerfönster för att kunna byta tillbaka på de fyra fönster som blev bytta på 60-70 talet. Vi har hittat några fönster i ett uthus men inte alla. Det är en extrem skillnad mellan de äldre fönsterna med innanfönster och de "yngre" både ljud och värmemässigt. Finns inte en chans att det kommer in något PVC fönster här, de jag har sett i tråden har visserligen sett ut att passa där de är men det skulle göra ont i ögonen på mig med ett fönster som gick att vicka ut på det sättet på det här huset. :)

Ja det kräver underhåll och jag skulle vilja införa skottpengar på talgoxarna som tyckte att fönsterkittet var deras höstmat vilket innebär att vi måste göra om jobbet igen i sommar. :cautious: Men vinsten är stor tycker jag personligen. :)
 
0A48ED63-5990-4A98-BFD4-DE9A5A80BF91.jpeg

Ovanför diskbänken är fönstret mycket mindre, där blir handtaget dock synligare tycker jag... Men men, jag har som sagt vant mig nu! 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp