Byta fönster - hjääälp

Man brukar säga att 3 glaset håller sitt vaccum mellan rutorna i ca 20 år. Några kortare tid några håller längre tid.

Man tjänar inte in i energispar på vad fönsterbytet kostar. Innan det är dags igen.
Möglar det mellan befintliga fönster är de inte rätt i ordning gjorda är min gissning.

Men ska jag nödvändigt välja moderna fönster blir det i alu och trä. Finns bättee och sämre tillverkare där också.

Men jag hade underhållit de fönster som är bra först.
Där ser man, jag trodde de höll mycket längre, typ 50-100 år åminstone. Ytterligare ett skäl att bevara mina gamla fönster. Innerfönsterna går ju faktiskt att använda även ihop med kopplade tvåglas-fönster och på så sätt få treglas vintertid om man vill.
 
Sen gillar jag gamla hus med lite omväxlande klimat inne. En jag känner har nya täta fönster och en avancerad värmeanläggning med grundvattenvärme och har samma temperatur inomhus i sin gamla mangårdsbyggnad oavsett hur vädret är ute. Känns helt konstigt att vara där, jag vill ha ombyte och känna lite av vädrets växlingar även inomhus.
 
Där ser man, jag trodde de höll mycket längre, typ 50-100 år åminstone. Ytterligare ett skäl att bevara mina gamla fönster. Innerfönsterna går ju faktiskt att använda även ihop med kopplade tvåglas-fönster och på så sätt få treglas vintertid om man vill.
Så är det i vårt hus, tror jag. Våra "ytterfönster" går att sära på och sitter ihop med gångjärn, 2-glas kopplade är det då eller hur? Sen har vi innerfönster som sätts in vintertid så då har vi ju 3-glas. Det gör stor skillnad faktiskt! Och är så härligt att plocka ur dom på våren och kunna öppna och vädra, ett säkert vårtecken! Huset är från -42. Finns till hela nedervåningen men inte övervåningen fast fönstret ser likadant ut där.
 
Så är det i vårt hus, tror jag. Våra "ytterfönster" går att sära på och sitter ihop med gångjärn, 2-glas kopplade är det då eller hur? Sen har vi innerfönster som sätts in vintertid så då har vi ju 3-glas. Det gör stor skillnad faktiskt! Och är så härligt att plocka ur dom på våren och kunna öppna och vädra, ett säkert vårtecken! Huset är från -42. Finns till hela nedervåningen men inte övervåningen fast fönstret ser likadant ut där.
Ja de kallas för kopplade 2-glas, eller 2-glas med kopplade bågar.. Kul att ni märker skillnad med innerfönsterna! Jag har ett helt gäng original sådana från 1850 som jag hittade på vinden så nästa vinter kanske jag testar sätta upp dem också :)
 
Pvc i all ära, ni kanske mina är dålig kvalitet, ingen aning om märke osv men jag har repor i minst 1 pga kattklor bl.a. Hade lätt valt trä med aluram. Gissar att det är snyggare om man vill bättra på färgen sen med.

Notera att du ev behöver fixa ventilation, beroende på hur det ser ut idag och vad planerna är när du fixar nytt. Det tänkte inte förra ägarna på som satte nya fönster här, vilket gjorde att vi hade problem med fukt ffa på vindarna och badrum plus att luften var riktigt urkass.
 
Pvc i all ära, ni kanske mina är dålig kvalitet, ingen aning om märke osv men jag har repor i minst 1 pga kattklor bl.a. Hade lätt valt trä med aluram. Gissar att det är snyggare om man vill bättra på färgen sen med.

Notera att du ev behöver fixa ventilation, beroende på hur det ser ut idag och vad planerna är när du fixar nytt. Det tänkte inte förra ägarna på som satte nya fönster här, vilket gjorde att vi hade problem med fukt ffa på vindarna och badrum plus att luften var riktigt urkass.

Ja det med ventilation har vi pratat om. Det kommer ju bli otroligt stor skillnad om fönstren blir täta!
 
Ja det med ventilation har vi pratat om. Det kommer ju bli otroligt stor skillnad om fönstren blir täta!
Vill ni kan ni ju ordna ventiler vid fönstret. Det bör inte vara något problem att beställa fönster med ventiler. Vårt självdrag var ju paj sedan det byttes värmekälla så här blev det mekanisk ventilation. Jag älskar den.
 
Vill ni kan ni ju ordna ventiler vid fönstret. Det bör inte vara något problem att beställa fönster med ventiler. Vårt självdrag var ju paj sedan det byttes värmekälla så här blev det mekanisk ventilation. Jag älskar den.

Jag tror alla fönster vi installerar har ventil (vet inte om det är tillval och alla säger ja 😂 ).
 
Vårat hus är snart 100 år gammalt. Tidigare ägare har gjort alla möjliga val genom åren som vi inte gillar (monterat ner samtliga eldstäder, installerat oljepanna, bytt fönster flera gånger, glömt bort isolering av vinden, tilläggsisolerat huset o s v). Visserligen är vi glada över att de bytt ut oljepannan mot bergvärme, men de har ignorerat konsekvenserna av det, vilket vi nu får reparera. De hsr dessutom gjort materialval som inte riktigt gynnat huset, som icke öppningsbara fönster i husets varmaste rum.

Det gjorde ont i hjärtat att i höstas byta ut de sista gamla fönstrena i källaren, men vi hade goda skäl till det. Jag hade mycket hellre behållt dem och gett dem mycket kärlek, men ibland får man göra val man inte vill. Vi bytte även balkongdörren, som var original, men i så dåligt skick att den läckte in vatten. Vi valde ny dörr med omsorg och utseendemässigt tycker jag att vi kom så nära vi kunde. Vi hade inte råd att återskapa en kopia, men behövde verkligen byta.

Det svider för en kulturvårdsnörd att göra såna här beslut, men jag försöker resonera med mig själv om att huset bär spår från alla de tidigare ägare som funnits och de år som huset upplevt och att vi ju faktiskt försöker få huset välmående förhöjt. Vi har släppt in luft (friskluftventiler), tagit bort flera källor till vattenskador och snart fått in levande värme (kamin) och vi ska byta isoleringen på vinden. Tyvärr får vi sätta in mekanisk ventilation på vinden tills vidare, men vi hoppas på att kunna ta bort den när andra åtgärder är utförda. Förhoppningsvis mår huset bättre av vår tid här och tackar för att det återigen kan andas och slipper pumpa ut så väldigt mycket värme i systemet.

Vi kommer byta fler fönster i huset så småningom och då antagligen välja nya fönster (med omsorg). Det svider, då vi egentligen vill kunna sätta in gamla fönster som vi räddat från andra gamla hus, men vi försöker bara reparera tidigare ägares dåliga val inom rimliga ramar.
 
Vi har fönster som är helkassa (15-17 år), och de som är i bra skick (20-30 år gamla). De "äldre" är alltså i bättre skick än de yngre. De äldre är nån slags isolerglas och ska enligt standard inte längre funka bra, men vi räknar med att behålla dem ett bra tag till. De ska få lite smörj i gängorna då och då bara. I somras fick de lite färgfull omsorg.
 
Alla våra utbytta fönster har vi sparat när vi bytt ut dem. De blir bra i ett framtida växt-/drivhus. Gäller även balkongdörren.
 
Där ser man, jag trodde de höll mycket längre, typ 50-100 år åminstone. Ytterligare ett skäl att bevara mina gamla fönster. Innerfönsterna går ju faktiskt att använda även ihop med kopplade tvåglas-fönster och på så sätt få treglas vintertid om man vill.
Det får troligare lägre N värde med inner fönster vintertid är nya.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp