Byta förnamn som vuxen

Alltså hur lång tid det tar innan ett nytt namn är inkört varierar säkert jättemycket. De som jag umgicks mest med var de som lärde om snabbast. Nu är det som sagt längesedan men jag kan inte minnas att det kändes "dubbelt" i början, bara rätt och skönt att kunna presentera mig med ett namn jag faktiskt gillar.

Jag har inte varit särskilt brydd kring hur folk som kände mig innan namnbytet har reagerat eller hur lång tid det tagit för bekanta att ställa om. Jag är fortfarande samma person oavsett och så länge ingen menar något illa så är det inte en big deal :).
Hej!
Jag har gjort som dig typ hette Filippa innan, bytte till Felicia då jag var 19-20 kanske? Är 37 år idag.
Det har gått bra! Trivdes inte med mitt gamla namn och aldrig gjort det.
Jobbade på en arbetsplats när jag gjorde mitt byte tog väl lite tid för vissa att ställa om men det gick bra! Såklart hände det att folk kunde säga fel någon gång då och då men det var inte många.
Förklarade för mina föräldrar att jag anmält att byta och dom tog det bra syskon med. Dom ända som har problem med mitt nya namn är vissa av mina kusiner men jag träffar dom typ 1 gång per år så jag orkar inte ta fighten med dom om det. Tycker att de borde ha lärt sig mitt nya namn är ändå 17-18 år sen nu, vilket är rätt så lång tid. :D
 
En släkting bytte i vuxen ålder. Hen fick rätta länge och vissa släktingar hade mycket svårt att acceptera. Man fick ju höra något i stil med "för mig kommer hen alltid vara ____" men när alla andra väl vant sig och börjat kalla personen andra namn gick ju även denne med på det, till slut.
 
En släkting bytte i vuxen ålder. Hen fick rätta länge och vissa släktingar hade mycket svårt att acceptera. Man fick ju höra något i stil med "för mig kommer hen alltid vara ____" men när alla andra väl vant sig och börjat kalla personen andra namn gick ju även denne med på det, till slut.
Har också varit med om andra personer i min omgivning som bytt namn och att en del ska vara besvärliga man får väl bara vara envis och tydlig med vad man vill kallas. Jag har aldrig sagt rätt till personerna.
 
Jag har bytt namn! Mina föräldrar kallar mig fortfarande vid mitt gamla namn men alla andra kallar mig vid mitt nya namn.

Har kvar mitt gamla namn som mellannamn för att förenkla med pappersarbete osv.
Jobbade du eller studerade du under ditt namnbyte eller kom du till en ny arbetsplats?
 
En konstig grej hände mig idag har fått ett jobb inom kommunen där jag bor trots att det var 17-18 år sen jag bytte namn så ligger det gamla kvar, trots att rätt namn är registrerat hos kommunens folkbokföring. Ni som har bytt namn har ni också varit med om det att det nya namnet ligger kvar hos vissa ställen?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 676
Senast: Dorinda
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 853
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
439
Senast: misswilma
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 402
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp