Byta förnamn som vuxen

Kan du prata med någon/några i din närhet om att du funderar på namnbyte? Hur människor runt dig kommer reagera kan ingen på internet svara på 😉 även om jag hoppas på att folk tar såna här val med kärlek och acceptans.

Pratade med föräldrarna och några släktingar och de sa att de kommer acceptera det men säga fel namn en period släkten med och att de är bättre ju tidigare bytet sker. Har blivit så att jag inte har några kompisar planerar att börja studera till hösten och då kommer de bara känna mig i mitt nya namn vilket kommer underlätta.
 
Min syster bytte förnamn i 30-årsåldern.
Det var dock ingen big deal, då det nya namnet var en (ordentlig) förkortning av det gamla, och alla (förutom avlägsna släktingar som hon inte träffade så ofta) redan kallade henne den förkortade varianten.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Pratade med föräldrarna och några släktingar och de sa att de kommer acceptera det men säga fel namn en period släkten med och att de är bättre ju tidigare bytet sker. Har blivit så att jag inte har några kompisar planerar att börja studera till hösten och då kommer de bara känna mig i mitt nya namn vilket kommer underlätta.

Det låter väl som jättebra början? 🙂 Att säga fel är mänskligt och det kommer säkert inträffa ofta till en början. Olika människor lär också om olika fort.

Min dåvarande partner ställde om direkt, det var verkligen inga konstigheter. Tror faktiskt inte att hen sa fel en enda gång, vi hade ändå varit tillsammans i 4 år när jag bytte namn. Mina bröder kan fortfarande säga fel av bara farten men rättar sig direkt efter 🤣 jag är som sagt inte särskilt brydd, hade det varit viktigare för mig så är jag övertygad om att de lärt sig rätt namn snabbt.
 
Det låter väl som jättebra början? 🙂 Att säga fel är mänskligt och det kommer säkert inträffa ofta till en början. Olika människor lär också om olika fort.

Min dåvarande partner ställde om direkt, det var verkligen inga konstigheter. Tror faktiskt inte att hen sa fel en enda gång, vi hade ändå varit tillsammans i 4 år när jag bytte namn. Mina bröder kan fortfarande säga fel av bara farten men rättar sig direkt efter 🤣 jag är som sagt inte särskilt brydd, hade det varit viktigare för mig så är jag övertygad om att de lärt sig rätt namn snabbt.

Vad bra! Mina föräldrar gillade även att de liknar namnet jag fick av dem:D
 
Jag bytte för två år sedan. Till ett namn som många redan kallade mig. De flesta accepterade det, inte mamma dock. en hade jag gjort en massa grejer i jobbet, varit i tidningar etc. men jag har ett ovanligt efternamn så det funkade ändå.
Ångrar inte att jag bytte.
 
En bekant till mig bytte namn någonstans runt tjugofem-trettio... från ett vanligt svenskt namn till ett annat. Jag har egentligen ingen aning om varför men upplevde inte att "småstaden" i stort hade några bekymmer med att vänja sig. Hur det var med hens familj kan jag inte svara på, men såvitt jag vet är relationen god så jag antar att det gick bra. :)
 
En bekant till mig bytte namn någonstans runt tjugofem-trettio... från ett vanligt svenskt namn till ett annat. Jag har egentligen ingen aning om varför men upplevde inte att "småstaden" i stort hade några bekymmer med att vänja sig. Hur det var med hens familj kan jag inte svara på, men såvitt jag vet är relationen god så jag antar att det gick bra. :)

Var det ett andranamn hon tog eller ett helt nytt namn?
 
Min mamma bytte namn när hon var i 30-års åldern. Hon tog ett nytt tilltalsnamn, och behöll det gamla som "andranamn". Hon hade helt enkelt aldrig trivts med det gamla namnet, och det var svårt för många att läsa och skriva på svenska (av någon märklig anledning, det var ett vanligt finskt namn som ju uttalas exakt som det stavas).

Jag som barn tyckte inte det var något konstigt, och i släkten är det väl några av de äldre släktingarna som sa fel ibland men det har inte varit några konstigheter i övrigt.

Jobbmässigt och så underlättades det väl av att det tidigare tilltalsnamnet fortfarande finns med i folkbokföringen, men samtidigt är det ju ett övergående problem. Folk byter ju efternamn hela tiden utan att det blir kaos tänker jag. Framförallt skulle jag inte bekymra mig om det nya namnet är relativt nära det gamla.

("Nya" namnet är ett som funkar både på svenska och på finska, så även om det officiellt har den svenska stavningen så var det inte något avståndstagande från språket (och det hände att hon skriver med finsk stavning till de finsktalande släktingarna på den tiden).)
Vad skönt att de faktiskt går att byta i vuxen ålder!
 
Det låter väl som jättebra början? 🙂 Att säga fel är mänskligt och det kommer säkert inträffa ofta till en början. Olika människor lär också om olika fort.

Min dåvarande partner ställde om direkt, det var verkligen inga konstigheter. Tror faktiskt inte att hen sa fel en enda gång, vi hade ändå varit tillsammans i 4 år när jag bytte namn. Mina bröder kan fortfarande säga fel av bara farten men rättar sig direkt efter 🤣 jag är som sagt inte särskilt brydd, hade det varit viktigare för mig så är jag övertygad om att de lärt sig rätt namn snabbt.

Har det varit awkard att träffa släkt och gamla bekanta då man helst inte vill kallas sitt gamla namn? Har det gett någon ångest nån gång? Typ känt sig som en dubbelgångare?
 
Har det varit awkard att träffa släkt och gamla bekanta då man helst inte vill kallas sitt gamla namn? Har det gett någon ångest nån gång? Typ känt sig som en dubbelgångare?

Nej, det har inte varit jobbigt alls. Alla var väldigt måna om att vilja göra/säga rätt så jag har inte upplevt det som det minsta jobbigt och är glad över att ha förstående människor runt mig ☺

Något som däremot kan vara lite irriterande är att jag valt ett namn som främlingar gärna frågar om. Får ofta kommentaren "Vad fint! Är det ditt riktiga namn?" och tusen följdfrågor från folk, ffa när jag jobbat inom yrken där jag mött nya människor dagligen. Då kan jag nästan önska att jag bytt till Anna istället, som faktiskt var ett av mina alternativ 😄
 
Nej, det har inte varit jobbigt alls. Alla var väldigt måna om att vilja göra/säga rätt så jag har inte upplevt det som det minsta jobbigt och är glad över att ha förstående människor runt mig ☺

Något som däremot kan vara lite irriterande är att jag valt ett namn som främlingar gärna frågar om. Får ofta kommentaren "Vad fint! Är det ditt riktiga namn?" och tusen följdfrågor från folk, ffa när jag jobbat inom yrken där jag mött nya människor dagligen. Då kan jag nästan önska att jag bytt till Anna istället, som faktiskt var ett av mina alternativ 😄

vad bra! Anna är ett praktiskt namn. Tar nog en 5-6 år innan det nya namnen landar hos folk.
 
En fd kompis till mig bytte sitt förnamn då hen "gjort bort sig väl mkt" och trodde det skulle vara lättare att inte bli sammankopplad med "sitt gamla namn" om hen hette annat namn. Hen ville byta för och efternamn men då hen redan bytt efternamn en gång tidigare så fick hen inte det så då hjälpte ju inte riktigt att byta bara förnamnet (hen har ett ovanligt efternamn) .. Så alla kallar fortfarande hen för sitt gamla namn...
 
vad bra! Anna är ett praktiskt namn. Tar nog en 5-6 år innan det nya namnen landar hos folk.

Alltså hur lång tid det tar innan ett nytt namn är inkört varierar säkert jättemycket. De som jag umgicks mest med var de som lärde om snabbast. Nu är det som sagt längesedan men jag kan inte minnas att det kändes "dubbelt" i början, bara rätt och skönt att kunna presentera mig med ett namn jag faktiskt gillar.

Jag har inte varit särskilt brydd kring hur folk som kände mig innan namnbytet har reagerat eller hur lång tid det tagit för bekanta att ställa om. Jag är fortfarande samma person oavsett och så länge ingen menar något illa så är det inte en big deal :).
 
Jag har ändrat stavningen av mitt förnamn.
Med den nya stavningen blev det så mycket enklare hur det ska uttalas, Det enda som är ändrat är en bokstav jag tagit bort. Utan den borttagna bokstaven har det blivit ett internationellt namn med lite olika uttal beroende på var i världen man befinner sig. Men jag är ok med alla uttal så länge jag fattar att det är mig som tilltalas.
 
Alltså hur lång tid det tar innan ett nytt namn är inkört varierar säkert jättemycket. De som jag umgicks mest med var de som lärde om snabbast. Nu är det som sagt längesedan men jag kan inte minnas att det kändes "dubbelt" i början, bara rätt och skönt att kunna presentera mig med ett namn jag faktiskt gillar.

Jag har inte varit särskilt brydd kring hur folk som kände mig innan namnbytet har reagerat eller hur lång tid det tagit för bekanta att ställa om. Jag är fortfarande samma person oavsett och så länge ingen menar något illa så är det inte en big deal :).

Hur funkade när du sökte jobb med referenser? Fick du förklara för arbetsgivaren att du bytt namn och hette nånting annat på din förra arbetsplats?
 
Hur funkade när du sökte jobb med referenser? Fick du förklara för arbetsgivaren att du bytt namn och hette nånting annat på din förra arbetsplats?

Jag pluggade under namnbytet och kan inte minnas att det var något som kom upp i fråga om jobb. Fick dock några jobb på bananskal/genom kontakter snarare än regelrätta jobbsök där omkring så det kan ha varit därför också. I ett CV är det ju enkelt att förklara att referenser före år-månad-datum känner dig som Xyz men att namnet nu är ändrat.
 
@anonymarnas

Ett tillägg till mitt inlägg ovan:

Även personer som byter efternamn kan behöva förtydliga namnbyte om referenserna känner till en under det gamla efternamnet. Det finns ju en hel drös människor som heter Johan, Emma och Marie som kan ha jobbat på samma arbetsplats. Du kan också berätta för referensen att du nu har bytt namn, i samband med att du ber om att få lämna personen som referens för ett nytt jobb :)
 
@anonymarnas

Ett tillägg till mitt inlägg ovan:

Även personer som byter efternamn kan behöva förtydliga namnbyte om referenserna känner till en under det gamla efternamnet. Det finns ju en hel drös människor som heter Johan, Emma och Marie som kan ha jobbat på samma arbetsplats. Du kan också berätta för referensen att du nu har bytt namn, i samband med att du ber om att få lämna personen som referens för ett nytt jobb :)

Nu är namnet bytt sedan en vecka tillbaka inga reaktioner alls och folk på jobbet tyckte inte att det var någon stor grej! Är så glad. Blev dina föräldrar ledsna? Mina blev inte.
 
Nu är namnet bytt sedan en vecka tillbaka inga reaktioner alls och folk på jobbet tyckte inte att det var någon stor grej! Är så glad. Blev dina föräldrar ledsna? Mina blev inte.

Vad härligt att det blev så bra 🥰

Mina föräldrar gjorde ingen stor grej av namnbytet. Jag hade redan flyttat hemifrån och delade inte vardag med dem när jag bytte men utöver att de var nyfikna på varför så har jag inte hört något negativt från någon av dem.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 679
Senast: Dorinda
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 861
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
439
Senast: misswilma
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 402
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp