Byta förnamn som vuxen

Vad härligt att det blev så bra 🥰

Mina föräldrar gjorde ingen stor grej av namnbytet. Jag hade redan flyttat hemifrån och delade inte vardag med dem när jag bytte men utöver att de var nyfikna på varför så har jag inte hört något negativt från någon av dem.


Hej!

Nu har det gått några månader och är förvånad över hur bra det har gått är endast en 90 åring släkting som vägrat säga det nya namnet men det gör mig inget. De hela har fått mig att må så bra är så lycklig och det nya känns mycket mer som jag :D

Fler borde byta sina namn tycker jag varför ha ett namn man inte trivs med?
 
Jag lade till det smeknamn som alla ändå använde och gjorde det till mitt nya tilltalsnamn. Jag var runt 25 och ingen märkte något. Ett par år senare bytte jag efternamn till ett gammalt släktnamn och det märkte folk mer, men jag fick bara positiva reaktioner.
 
Min mamma bytte namn när hon var ca 50, tog ett tag innan det satt sig hos andra, men idag kommer nog ihåg hennes gamla namn.
Hon är idag 78 år...

Till ett helt nytt eller ett andranamn? Många tycker att folk som byter namn som vuxna som inte har goda anledningar lider av någon slags psykisk ohälsa. Det är inte min uppfattning jag tycker att man ska leva sitt liv som man vill och andra får bara flyta med.
 
Jag har en vän som bytte förnamn i 45-50åråldern.
Jag fick tänkt till där ett tag över vilket namn jag sade, men sedan gick det bra.
Trodde jag.
När jag sedan tittade i ett fotoalbum och en bild på oss två som unga tänkte jag på henne som hennes födelseförnamn.
När jag sedan skulle säga någonting till min sambo om att jag tittat på den bilden, ja då sa jag hennes födelseförnamn per automatik, till min förvåning.
Nästa gång jag pratade med henne flöt det bra igen med det förnamn hon bytt till.
Men varje gång jag öppnat fotoalbumet åker jag i tanken tillbaka i tiden och till det gamla namnet.
 
Jag har en vän som bytte förnamn i 45-50åråldern.
Jag fick tänkt till där ett tag över vilket namn jag sade, men sedan gick det bra.
Trodde jag.
När jag sedan tittade i ett fotoalbum och en bild på oss två som unga tänkte jag på henne som hennes födelseförnamn.
När jag sedan skulle säga någonting till min sambo om att jag tittat på den bilden, ja då sa jag hennes födelseförnamn per automatik, till min förvåning.
Nästa gång jag pratade med henne flöt det bra igen med det förnamn hon bytt till.
Men varje gång jag öppnat fotoalbumet åker jag i tanken tillbaka i tiden och till det gamla namnet.

Jag tror inte att det måste vara någon psykisk ohälsa i bakgrunden när man byter namn som vuxen.
 
Jag bytte namn men för mig var det rätt enkelt. Hade dubbelnamn men tog helt enkelt bort bindestrecket mellan
namnen. Heter fortfarande samma men har alltid avskytt att ha dubbelnamn så mitt andra namn fick bli mellannamn istället.
 
Till ett helt nytt eller ett andranamn? Många tycker att folk som byter namn som vuxna som inte har goda anledningar lider av någon slags psykisk ohälsa. Det är inte min uppfattning jag tycker att man ska leva sitt liv som man vill och andra får bara flyta med.
Helt nytt och rätt ovanligt namn, ska tillägga att hon är konstnär och nog ville ha ett namn som stack ut lite mer😘
 
Jag har en vän som bytte förnamn i 45-50åråldern.
Jag fick tänkt till där ett tag över vilket namn jag sade, men sedan gick det bra.
Trodde jag.
När jag sedan tittade i ett fotoalbum och en bild på oss två som unga tänkte jag på henne som hennes födelseförnamn.
När jag sedan skulle säga någonting till min sambo om att jag tittat på den bilden, ja då sa jag hennes födelseförnamn per automatik, till min förvåning.
Nästa gång jag pratade med henne flöt det bra igen med det förnamn hon bytt till.
Men varje gång jag öppnat fotoalbumet åker jag i tanken tillbaka i tiden och till det gamla namnet.

Min mans moster bytte till sitt andranamn när hon var en bit över 50 (tror jag, det var ett antal år innan jag blev ingift) - det var bara hennes mamma som fortsatte med det gamla namnet och det fick hon göra. Men min man kan säga ”moster Ingrid” när han t ex berättar barndomsminnen (inte om hon är med), för så hette hon ju då så det går av bara farten. ”Moster Ingrids förra hund” eller ”moster Ingrids gamla radhus”. Så lite samma sak.
 
Min mammas kusin byte namn för ca 10 år sen, hon var då 55 år. Det finns ingen fel ålder för att byta namn - vill en person byta så byt säger jag. Omgivning bör visa hänsyn/respektera namnbytet oavsett ålder, orsak till namnbytet etc.
håller helt med:D
 
Jag lade till det smeknamn som alla ändå använde och gjorde det till mitt nya tilltalsnamn. Jag var runt 25 och ingen märkte något. Ett par år senare bytte jag efternamn till ett gammalt släktnamn och det märkte folk mer, men jag fick bara positiva reaktioner.

Jag gjorde precis samma med smeknamn och var 19 :)

Ibland funderar jag på att ta mammas efternamn men då kommer alla alltid fråga hur de stavas
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 676
Senast: Dorinda
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 853
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
439
Senast: misswilma
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 402
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp