Byta försäkringsbolag för katt

ufot

Trådstartare
Ska troligtvis köpa katt (Norsk Skogkatt som kommer att vara drygt 4 månader vid leverans) som jag egentligen vill byta försäkringsbolag på (till If).

Men vad gäller?

Jag vet att det är big no no för häst, men hur är det med katt?

Katten är försäkrad från födsel med dolda fel.
 
Det ska inte vara några problem att byta försäkring, särskilt när katten är så ung och riskerar inga undantag. Ring till IF och säg att du vill föra över din försäkring dit så fixar dom det.

Dolda fel-försäkring är inget du behöver oroa dig om. Det är uppfödaren och står på deras kattförsäkring skilt från din kattunges.
 
Vad gäller dolda fel är det uppfödarens huvudvärk men det är lättast om man har samma försäkringsbolag. Säger ditt bolag dolt fel men inte uppfödarens får uppfödaren stå för hela kalaset själv vilket igen är uppfödarens huvudvärk men det är lättare att snabbt betala tillbaks ersättning om man har en försäkring som träder in än inte.

På katt ska du absolut ha en försäkring som täcker FORL/TR, en av kattens vanligaste munproblem. Många uppfödare tecknar enskild försäkring till varje kattunge men kolla upp det. För många problem är det viktigt att kattungen fått en egen försäkring före 4 månaders ålder.
 
Tack för svar!

Det är just på grund av FORL/TR som jag vill ha IF. De ersätter fullt ut, upp till 60 000 per år (stor kattförsäkring). Agria ersätter bara med 6000 per år och då måste man ha tillägsförsäkring.

IF är dessutom billigare, helst när jag får mängdrabatt.

Eventuellt kan jag ju försäkra katten redan innan jag hämtar henne. Hämtar henne senare pga flytt.
 
Håller med om att skaffa försäkring som täcker FORL/TR, det är en väldigt vanlig sjukdom och tandproblem hos katt och det blir snabbt dyrt om det bryter ut. :cry: Ena katten har det och är snart tandlös p.ga alla utdragningar.

Bäst är att helt enkelt överföra försäkringen, då har du ingen karenstid som du får vid nyteckning. :) Det går rätt så snabbt att överföra en försäkring mellan bolag!
 
Såhär säger förköpsinfon från If ang karens vid nyteckning för kattunge:
If skrev:
För svenskfödd valp/ kattunge som försäkras innan den är 120 dagar gäller försäkringen utan karens om försäkringen tecknas inom 10 dagar från inköpstillfället vilket ska kunna styrkas med ett köpekontrakt. Det ska även finnas ett veterinärintyg utan anmärkning som är utfärdat inom sju dagar före köpet.

Hittar inget i villkoren om överföring från annat bolag, men ring dem - min erfarenhet är att de har kanonbra kundtjänst.

Jag tror att många uppfödare har Agria för att de erbjuder förmånliga villkor just för uppfödare, säkert eftersom många kattungeköpare sedan behåller försäkringen för att det är enklast. Bra sätt för dem att knyta kunder till sig. Själv är jag supernöjd med If och tycker att du tänker helt rätt som vill byta; min gammelkatt fick operera bort alla tänder pga FORL och de ersatte rubbet (minus självrisken då) utan minsta lilla krångel. Guld värt verkligen, särskilt när Agria i samma veva försökte slippa ersätta mina föräldrars vetkostnader genom att hävda att deras katt hade varit förstoppad i ett år (!). Agria står inte högt i kurs här...
 
Tack för svar!

Det är just på grund av FORL/TR som jag vill ha IF. De ersätter fullt ut, upp till 60 000 per år (stor kattförsäkring). Agria ersätter bara med 6000 per år och då måste man ha tillägsförsäkring.

IF är dessutom billigare, helst när jag får mängdrabatt.

Eventuellt kan jag ju försäkra katten redan innan jag hämtar henne. Hämtar henne senare pga flytt.

Jag tecknade IF för mina 2 nya ungkatter jag köpte för ett år sen nu, just av orsakerna du tar upp här. Mycket för pengarna i deras försäkring 👍
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 513
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Hej! Jag har skaffat en Russian Blue-katt. Han är ungefär 4 månader gammal och har blivit vaccinerad två gånger och id-märkt. Nu vill...
Svar
19
· Visningar
935
Senast: Liten
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
861
Senast: iNHALE
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 643
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vabruari
  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp