Byta från engelskt till western

Lingon

Trådstartare
Om man ska byta från att rida engelskt till western. Vad bör man som ryttare tänka på? Tänk er att en van ryttare (engelsk ridning) ska börja rida western på westernridna hästar. Vad ska man tänka på? Göra/inte göra? Osv. Vad är de stora skillnaderna? De lite mindre men ack så viktiga skillnaderna? Jag är nyfiken
 
Egentligen är det inte så stor skillnad. Nu har jag visserligen ridit western i 15 år och minns knappt hur den engelska ridningen "skulle vara".
Den största skillnaden är väl tygellängden och hästens form. Man vill att hästen ska hålla formen på egen hand eller hur jag ska säga.

Sen kan det ju skilja en hel del på olika inriktningar och olika tränares filosofier.
 
Om du släpper allt på en engelsk häst så faller den isär och springer på framåt. gör du samma sak på en westernhäst så stannar den, med behållen form. Sen står den där och väntar på vad du vill göra nu.
Vidare så följer de inte näsan på samma sätt som en engelsk häst, utan kan nästan kännas bakhjulsstyrd. Inom att du inte styr med tygeln i bettet, eftersom målet är enhand på stångbett så strävar man efter att styra bogpartiet, vilket ger en helt annan känsla.

Detta får man genom en annan sits, man strävar inte efter formen på din kropp som i fältsits, redo att hänga med över ett hinder. Utan mer att sitta på rumpan, lite mer känsla av att sitta rakare, och över rumpan på hästen ( vilket man inte gör, men det är känslan i skillnaden när man ställer om) men utan att sitta i storsatsning,
och följer med när det gasar gör man iallafall.
Var noga med blick och att använda din core rätt i ridningen. Välskolade hästar reagerar väldigt mycket på det.

( jag skolade om - och fick återfall till engelskt, var även aktiv galoppryttare, så jag har gjort en stor omställning av sits och ridsätt, och har väääldigt mycket kvar!!!!) 😎

Lycka till och välkommen till westernvärlden!
Du kommer märka att vi lägger mer tid på markhanteringen och det vardagliga man gör med hästen, hoppas att du gillar det lika mycket som jag. 👍
 
Tror att det beror mycket på hur du är lärd från början hur mycket omställning det blir. Skillnader finns det, visst. Men när jag red western under en period hade tränaren svårt att få till det att jag klarade det så pass bra. Jag som var ”dressyrryttare som drog fram och sparkade bak”
( fördom mot dressyr, nån? 😜 )
 
Jag har bara ridit western i ca tre år (innan det red jag engelskt på ridskola och medryttarhäst), så jag minns omställningen hyfsat iaf! Och är inte så kunnig heller, men delar med mig ändå :)

Som någon skrev beror det nog på hur man ridit innan, min senaste engelskridskola var rätt mycket händer, konstant krama i tygeln, höger vänster höger vänster, hela tiden. Och alltid driva i varje steg hästen tog. Alltså en massa hjälper hela tiden. Jag har inte ridit så på andra ridskolor när jag red engelskt, och efter något år tröttnade jag, letade annan ridskola och hittade en där dom även erbjöd western.
Kändes som att jag inte kunde rida överhuvudtaget, när jag inte fick använda mina händer till allt, som jag blivit van vid :P

Största skillnaden jag upplevde var halter, eller stopp, det tog lite tid för mig att få till, få in det där att sitta till på bakfickorna, som om att få ett slag i magen, och lägga fram handen istället för att bromsa hästen i munnen (på välutbildad häst, och klart man får ta hästen i munnen om den inte lyssnar) och våga säga whoa! :D
Också att man använder mer ben och vikthjälper än jag var van vid

När hästen svarat på hjälpen och gör rätt så låter man den vara tills man vill något annat, eller behöver påminna den lite om vad man ville från början.

Sitsen tycker inte jag är någon skillnad, annat än när man rider på kor kanske, då har jag fått höra att jag ska sjunka ihop lite mer.

Annars tycker jag att ridningen blev mer logisk när jag började med western, men det kanske berodde på att min tränare förklarade på ett sätt som passade mig, och att hästarna var mer lyhörda och känsliga för små hjälper. Saker jag hade haft svårt för innan var inte lika svårt längre, osv.
 
Jag har ridit dressyr de senaste åren och inte hoppat alls så de långa stigläderna är helt naturliga för mig och en rakare sits (sitta på rumpan) känns rätt naturligt. Det är väl hela grejen med att inte använda tyglarna på samma sätt längre som känns som en omställning.
 
Jag har ridit dressyr de senaste åren och inte hoppat alls så de långa stigläderna är helt naturliga för mig och en rakare sits (sitta på rumpan) känns rätt naturligt. Det är väl hela grejen med att inte använda tyglarna på samma sätt längre som känns som en omställning.
Längd på stigläder beror på vad man ska göra med :)
(och vad ens tränare tycker är rätt längd :p)
En stallkompis som ridit dressyr innan tycker jag har för korta nu :D
 
Får jag hoppa in här och ställa en nybörjarfråga? :)

Går min första termin på westernridskola, ridit engelskt/skogsmulle hela livet. Det går sådär bra :angel: Men är superkul! Känner att jag skulle vilja träna lite mellan lektionerna också. Så har någon tips på böcker, filmer, olika typer av forum (förutom buke :heart) där man kan läsa och lära sig om ridstilen och grunderna? :) På biblioteket har de en bok av Bob Mayhew, från 1995, är den bra och fortfarande aktuell?
 
Får jag hoppa in här och ställa en nybörjarfråga? :)

Går min första termin på westernridskola, ridit engelskt/skogsmulle hela livet. Det går sådär bra :angel: Men är superkul! Känner att jag skulle vilja träna lite mellan lektionerna också. Så har någon tips på böcker, filmer, olika typer av forum (förutom buke :heart) där man kan läsa och lära sig om ridstilen och grunderna? :) På biblioteket har de en bok av Bob Mayhew, från 1995, är den bra och fortfarande aktuell?

Vad roligt att vi är fler som precis börjat med western! Jag har ridit en lektion och det var jätteroligt!
 
Jag har inte lärt mig eller hästen westernridning, men neckreining på en hand däremot funkar alldeles utmärkt . Det verkar som hästen tyckte det var helt naturligt. Pga en skada i axeln och jag måste bara rida :D
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
955
Senast: Nepenthe
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 291
Senast: Seabaz
·
Dressyr Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
8 270
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp