Byta gjuten/ hellimmad gummimatta i hästtransport

Marrsan

Trådstartare
Har köpt en christ concord-07 vars golv (trä) behöver bytas, visar sig att gummimattan är gjuten och är på något vis fastlimmad i trägolvet. För att komma åt skruvarna för att byta trägolvet måste gummimattan/”gummimassan” (heter det så?) väck vilket visar sig vara svårare än planerat. Den sitter som berget och jag får dra kvadratcentimeter för kvadratcentimeter.
Hade någon tanke på att kunna riva ut hela mattan i ett stycke och sedan limma på igen vilket jag kan fetglömma.
Har någon gjort liknande? Hur fick ni isåfall bort gummit? Ska man gjuta på nytt efter man har bytt golvet eller satsa på en lös gummimatta istället alt. som sitter fast på några ställen?
tacksam för svar 😄
 
Byter du till nytt trägolv så skulle jag lägga in lös matta alternativt hellimma. En bitvis fastsatt känns farlig då du kommer få fukt under den som du inte kan torka bort
 
Byter du till nytt trägolv så skulle jag lägga in lös matta alternativt hellimma. En bitvis fastsatt känns farlig då du kommer få fukt under den som du inte kan torka bort
Låter vettigt. Läste i en äldre tråd att det var farligt att ha helt lös då den kanar omkring, något som jag själv dock aldrig har märkt i min förra transport med lös matta. Tycker det känns tryggt att kunna ta ut mattan och torka upp ordentligt mellan varven samt ha ordentlig koll på träets skick. Vet du var man kan beställa ny gummimatta? Transporten är ju ganska bred, 170 cm närmare bestämt.
 
Låter vettigt. Läste i en äldre tråd att det var farligt att ha helt lös då den kanar omkring, något som jag själv dock aldrig har märkt i min förra transport med lös matta. Tycker det känns tryggt att kunna ta ut mattan och torka upp ordentligt mellan varven samt ha ordentlig koll på träets skick. Vet du var man kan beställa ny gummimatta? Transporten är ju ganska bred, 170 cm närmare bestämt.
Jag har varit med om att den rört sig en gång och då fick jag tvärnita pga en sopbil som körde ut framför mig. Då rörde den sig ca 3 cm. Körde brett så inget fäste för mellanväggen som gick genom den och höll den på plats.
 
Jag har varit med om att den rört sig en gång och då fick jag tvärnita pga en sopbil som körde ut framför mig. Då rörde den sig ca 3 cm. Körde brett så inget fäste för mellanväggen som gick genom den och höll den på plats.
Okej, bra att veta! Man vill ju att mattan ska ligga stilla även om man behöver tvärnita….
 

Liknande trådar

P
Utrustning Jag har nyligen införskaffat en begagnad hästtransport som har en hellimmad gummimatta på plyfagolv (Böckmann). På två ställen under...
Svar
2
· Visningar
5 338
Senast: Pollux
·
Hästmänniskan Hej! Någon som bytt gummimatta i sin släp? Vart vände ni er och vad blev priset? Köpte -03 en utländsk släp. Galvaniserad stålram...
Svar
14
· Visningar
2 829
Senast: Storm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp