Byta gummimatta i hästsläpen

bapro

Trådstartare
Hej!
Någon som bytt gummimatta i sin släp? Vart vände ni er och vad blev priset?
Köpte -03 en utländsk släp. Galvaniserad stålram, trägolv & HELLIMMAD gummimatta. Har varit jättenöjd med min fina boggiesläp, tills jag insåg att gummimattan inte är gjord för att köra med små vinterbrodd i... vilket vi gör när vi åker & tränar.

Gummimattan har släppt på flera ställen & är full i luftbubblor där gummit blivit uttöjt. Nu har ena pållen också skrapat upp 2 stora hål i gummimattan framtill så jag har lappat ihop (den hästen broddar jag numera av)

Hursomhelst skulle jag vilja ha tag på samma matta som de har till Ume-släpen. Dvs en tyngre matta med räfflor" som gör att småbrodden åker ner i fårerna & gör ingen skada (hoppas ni förstod vad jag menar).
Vart vänder jag mig för att få tag på en sådan? Kan ju inte köpa en till en Umesläp, för den lär ju inte passa... måtten ska ju vara exakt.
Limmar man fast den, är den så tung att den kan ligga löst eller skruvar man fast den??
Tacksam för tips!
MVH
 
Sv: Byta gummimatta i hästsläpen

bapro skrev:
Hej!
Någon som bytt gummimatta i sin släp? Vart vände ni er och vad blev priset?
Köpte -03 en utländsk släp. Galvaniserad stålram, trägolv & HELLIMMAD gummimatta. Har varit jättenöjd med min fina boggiesläp, tills jag insåg att gummimattan inte är gjord för att köra med små vinterbrodd i... vilket vi gör när vi åker & tränar.

Gummimattan har släppt på flera ställen & är full i luftbubblor där gummit blivit uttöjt. Nu har ena pållen också skrapat upp 2 stora hål i gummimattan framtill så jag har lappat ihop (den hästen broddar jag numera av)

Hursomhelst skulle jag vilja ha tag på samma matta som de har till Ume-släpen. Dvs en tyngre matta med räfflor" som gör att småbrodden åker ner i fårerna & gör ingen skada (hoppas ni förstod vad jag menar).
Vart vänder jag mig för att få tag på en sådan? Kan ju inte köpa en till en Umesläp, för den lär ju inte passa... måtten ska ju vara exakt.
Limmar man fast den, är den så tung att den kan ligga löst eller skruvar man fast den??
Tacksam för tips!
MVH

i mitt umesläp ligger mattan lös.. men jag hade nog gärna haft den fastlimmad. åtminstone bak :idea:
 
Sv: Byta gummimatta i hästsläpen

Är du säker på att UME´s matta är mindre? Är den större är det ju bara att skära till... Trane har väl också en räfflad matta...

På förra golvet låg mattan lös, nu har jag en plastbehandlad platta i botten och mattan är fastspikad. Skruva kan man alltid göra om man hellre vill det...
 
Sv: Byta gummimatta i hästsläpen

Låt mattan ligga lös om du har trägolv. det är bra att vika upp den och låta golvet torka ibland. då ser du också att golvet ser bra ut och inte håller på att murkna.
 
Sv: Byta gummimatta i hästsläpen

Ring Umesläp och fråga om du får köpa en matta!!!
Det ligger ju inte hela världens väg från dig, bara i grannlänet!!

Har ett Umesläp med lös matta och det tycker jag är kanonbra, man kan ta ut den och rengöra under då man har trägolv. Enkel också att vika upp kanterna på så att det kan torka under.
Min ligger då helt stilla, och är hur fin som helst efter 11 år!!
 
Sv: Byta gummimatta i hästsläpen

Sådan räfflad matta är ju standard? Dvs inte bara Ume som har den.

Jag bytte matta i mitt gamla Trane 2001. Till just sådan räfflad. DYRA är mattorna dock, kostade 2200 kr + moms när jag köpte. Då kanske det iofs inte var billigaste stället, det var pappa som fixade det där åt mig (så slapp jag momsen) men jag reagerade på priset.

Den klarade dock brodd finfint.

Jag vill ha mattorna ligga lösa så man lätt kan lufta, brukar dock sätta 4 - 5 skruvar i bakkant på mattan, det vill gärna komma 'gojs' emellan där och så böjs kanten upp och det är lätt hästen 'drar i' där och viker den mer.

Aldrig varit med om att mattan glidit dock ens när den ligger lös. Mattan i nuvarande släp (VV) behöver egentligen bytas, den är nästan i två delar. LIgger lös men trots unghäst som hoppar runt så har mattan legat pinstill (men är lätt att vika undan för luftning)
 
Sv: Byta gummimatta i hästsläpen

I mitt Umesläp har jag en matta som har som trådar av stål (el ngt liknande) i sig. Den mattan ligger garanterat stilla. Jättebra då detta hjälper till att stabilisera upp golvet ytterliggare. Enda nackdelen är väl att den väger bly, man måste vara flera om man ska ta ut den ur släpet.
Vet ej om alla Ume har såna mattor. I mitt gamla Trane så hade jag en mkt lättare och tunnare matta.
 
Sv: Byta gummimatta i hästsläpen

Som jag skrev kan vi inte låta mattan ligga lös, plastbehandlingen på golvet gör att den glider. Och dessutom går inte eventuell fukt ner i träet eftersom golvet är - plastbehandlat.
 
Sv: Byta gummimatta i hästsläpen

Jo men då har du ju förstört lite av skyddet om du börjar skruva i golvet. lite som när man renoverar badrum. man har ju ett tätskikt under tex. kaklet (eller vad man nu har) och sedan skruvar man i kaklet för att sätta upp nåt och då har man genast gjort en inverkan i tätskiktet vilket på sikt kan leda till fuktskador som du i det här fallet kommer få svårt att upptäcka.
 
Sv: Byta gummimatta i hästsläpen

Jag har (givetvis) inte fäst mattan där det finns riske för fukt... I valet mellan minimal risk för skada i golvet eller häst som lägger sig för mattan ligger lös var valet enkelt...
 
Sv: Byta gummimatta i hästsläpen

Ok, förlåt. jag menade inte att hacka eller vara översittare.
det är bara det att min sambo jobbar med lite badrum o sånt ibland och vi renoverar hos oss och han ska alltid hålla på och understryka för mig vad små skruv hål kan ställa till med. o jag nickar snällt och tror på allt :D
 
Sv: Byta gummimatta i hästsläpen

Skadar man golvet om man skruvar?? :o
Då är nog mitt redan förstört eftersom det sitter 4 skruvar i där jag lappat gummimattan... Vad skulle jag annars göra? Försökte med häftpistol & rejäla häftklammrar, men det satt inte... :cry:

Jag hade en Boj från -93 innan nuvarande släp & där var gummimattan fastsatt med just häftklammrar av det grövre slaget... Det var ett h-vete att få bort dom, för de var så många... Men jag la mattan löst sedan pållen kissat i transporten & det runnit in under mattan, så jag var tvungen att torka upp. (rädd om golvet)
På Boj-släpen såg dock golvet behandlat ut, det var sån där blank mörkbrun yta... På min nuvarande släp ser träet under mattan mer obehandlad ut *HJÄLP, det kan ju aldrig va bra* Måste va för att den var hellimmad?
Är det dumt att häfta fast ny matta med häftpistolen om jag får tag på rätt klammrar, eller tror ni att även det skadar golvets "skydd" (om det nu har något :crazy: )
Tycker dock att det borde göra mindre skada än skruv... och det kändes lite riskabelt att ha den helt lös...
 
Sv: Byta gummimatta i hästsläpen

Har du prövat att vända dig till säljaren av släpet och få hjälp med reparationen? Verkar vara en enklare väg att gå :idea:
 
Sv: Byta gummimatta i hästsläpen

Finns inte så många ÅF av detta släp i Sverige. Köpte det när jag bodde i Uppsala, nu bor jag i Norrbotten. Köpte den av en privatperson som köpt den av en ÅF i utanför uppsala (var använd ca 10 ggr)
Närmaste ÅF från mig är Umeå, 27 mil... Men man kanske ska leta åt deras nr & ringa & fråga om dom har några tips...
 
Sv: Byta gummimatta i hästsläpen

Bra ide! det kan nog vara klokt att ringa en ÅF och se vad de har att säga. jag tycker inte att limmad matta låter så bra faktiskt med tanke på vad du berättat.
Släp med alu-golv känns egentligen bäst ur underhålls synpunkt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp