Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Halkade lite lätt in på westernforumet, har bara smygläst här innan;)

Men din trådtitel fångade mig lite då jag ofta känner precis likadant. Har en i andras ögon högst alldaglig häst utan någon vidare stam och kapacitet. Svårriden och tar lång tid att utveckla. Är visserligen bara 7 år, men ligger så långt efter i utbildningen att jag tappar suget om och om igen. Har också varit iväg på småtävlingar som vi visserligen klarar med godkänt resultat men jag känner inte att vi utvecklas för fem öre. Framförallt p.g.a. det som du beskriver - brist på kapacitet hos hästen och brist på träningsmöjligheter.

Har också lovat dyrt och heligt att aldrig lämna pållen. På sin höjd skaffa medryttare, men 'thats it'! I våras fick jag en knäpp och bestämde mig för att sälja hästen och satsa på en ny unghäst. För att göra en lång historia kort - Nu står jag här med både pållen och unghästen:D Det fick bli en åring efterssom jag inte hade råd med något mer när försäljningen av den andra aldrig blev av.

Ibland känner jag fortfarande att jag är trött på att aldrig komma någon vart. Jag vet att jag är en ganska bra ryttare när jag väl sitter på en bra häst, men när man rider och kämpar och inte ser resultat kan man börja tvivla på sig själv rätt ordentligt. Men så fort jag känner så så sneglar jag på unghästen som utvecklas med stormsteg. Mitt mål är att jag ska kämpa vidare i minst två år till med pållen och se vart vi står då. Känner jag likadant då blir det troligtvis att jag lånar ut på foder till någon i närheten och satsar fullt ut på den då inridna unghästen.

Om jag ska råda dig till något så är det att vänta ut din livssituation. Klura ut vad du vill, om du vill flytta, om du vill jobba och bo kvar där du bor, om du vill jobba hos tränare... Hittar du jobb och bor kvar så har du ju möjlighet att behålla hästen, och spara ihop pengar till en åring med potencial istället för en färdig häst som jag misstänker är rätt dyr även i westernkretsar.

Sorry att det blev lite svamligt:o
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Det är ju precis så jag känner! ;)

Jag lyckas ju aldrig riktigt komma fram till vad jag vill, men just nu ser det ut som att jag kommer bo kvar här och söka en utbildning som börjar nästa höst. Och nu försöker jag ju sälja min shettis, och om jag får henne såld så kommer jag förmodligen köpa en åring (de är ju som du säger billigare, och är i princip vad jag har råd med).
Jag rider ju på ridskola också, så då får jag ju åtminstone rida lite andra hästar, utvecklas och känna att det går bra ibland. :) Och just nu känns det som att det i alla fall finns lite utveckling kvar i min häst, och jag är glad att jag har behållt honom. Idag firar vi 7 år tillsammans :D
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Konstigt vad de kan vända fort. jag sa ju de hela tiden appaloosan är absolut en häst att öppna upp ögonen för. Tack Anneli för ett mkt bra inlägg. :bow::bow::bow:
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Jag kommer nog att tävla både Misty och Dawson som Sacred Legacy kallas.
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

*off topic* knapplån och allt det där...

Melsappaloosas... Tack för ett underbart inlägg... :banana:
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

En ny fråga då :p
Spelar det någon roll vilket kön man väljer? Alltså sto/hingst/valack? Vad är skillnaderna mellan dessa när det gäller träning/tävling?
Jag har mest haft valacker, men många av mina favorithästar är ston (riktiga surmärrar :D) Jag har ju haft en hingst på foder också, men han blev till slut för hingstig för sitt eget bästa (blev stressad, knäpp och rymde flera ggr), så han kastrerades.
Det tråkiga med valacker är ju att det inte går att avla på dem... Och hingstar är ju alltid hingstar. Men det måste ju finnas nån anledning till att det mest är hingstar i toppen? Nu siktar jag ju inte mot toppen direkt, men ändå :p
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

generellt sätt så det det ut så här:

Ston: Har sitt "eget" humör, och kan få humörssvängningar (precis som vi mäskliga kvinnor ;)) Åker man på tävling och det finns hingstar på tävlingen kan stona bli anorsunda än vad man är vad hemma och tävlingsresultatet kommer där efter...

Hingstar: precis som du skrev "hingstar är alltid hingstar..." och erfarenhet av hingstar har du ju och vet till stor del vad det innbär... ;) Även dom kan bli ännu mer hingstiga när de kommer på tävlig där det garanterat finns många ston och säkert någon som är lite brunstig av sig...

Valacker: Könet med det stabilaste psyket. Är oftast lättast att träna, bryr sig inte om omgivningen på tävlingar, (om de nu inte är väldigt hingstiga...)

MEN det är ju också så att det är väldigt individuellt, men generellt sätt så är det så här... Självklart finns det ston som kan vara helt underbara med världens stabilaste psyke, hingstar som beter sig som lamm, och "galna" valacker...
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Någon som vet hur det brukar gå till att köpa/sälja häst på avbetalning? Måste man göra det genom något kreditbolag då? Jag är inte alls insatt i sånt...
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Djupt imponerad av ditt inlägg:bow:. Bättre reklam än så kan man inte ge en ras. Jag är intresserad...:o...Ska jag satsa på en ren ras framöver kommer jag att överväga Appaloosa då mitt tilltänkta avelssto (Welsh Cob) inte kommer att gå i avel p.g.a. cysta i kotbenet.
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Men det låter väl ju bra, då kan du ju forma hästen som du vill ha den och eftersom det är en unghäst så kan du ju rida "gubben" ett tag till.

Du får lova att tala om för oss hur det går med försäljningen av shettis och om det blir en qhponny ;)
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Jag ska hålla er uppdaterade! :D
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Usch vad jag känner mig tjatig :p
Men nu har jag hittat ännu en häst som verkar intressant. Ett stoföl e. painthingst, u. sto av varmblodstravartyp, ej stam (ser ut som varmblod av den kraftigare typen). Hon är lite billigare än quarterponnyn också, men inte mycket hanterad.
Så, duger en sådan "ekonomipaint"? Vilken tycker ni jag ska satsa på (om jag nu har möjlighet)?
Quarterponnyn har ju bättre stam, 75% qh, är mycket hanterad osv. Men han är hingst, vilket kommer innebära vissa problem alt. kostnader för kastration i framtiden. Det kan ju vara svårt att ha hingst, men en valack går inte att avla på.
Paintkorsningen är ett sto, vilket går att avla på om man så vill i framtiden (och det vill jag gärna). Och ett sto innebär ju inte samma svårigheter som en hingst kan göra. Hon passar min plånbok lite bättre. Men hon är inte mycket hanterad, och mamman är troligen travare (vet inte hur det påverkar ridbarheten?).
Kan tillägga att båda hästarna är efter relativt okända hingstar utan egna meriter...
Är det värt att satsa på som ett steg i sin westernkarriär? Eller ska jag vänta? Vill ju inte vänta 5 år till liksom innan jag skaffar en till häst... Och jag har ju sett flera stycken bukefalister som har ekonomipaintar/quartrar ;)
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

En fråga bara;
Går tävlinger före din allra bästa vän?
Visst, jag kan tänka mig hur du känner, att du verkligen vill göra något med att du inte kan skiljas? Men tänk såhär; Små tävlingar med få galoppsteg med den du älskar mest än att du köper en ny häst, som du inte ens vet hur dem kommer att bli mot dig, den kanske inte alls kommer att bli en bra westernhäst?

Jag tycker bara att du ska behålla din bästa vän.
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Du har kanske inte läst hela tråden? ;)
Jag ska behålla honom, men hittar jag en hyfsad häst för en billig peng så har jag nog möjlighet att ha två hästar (förutsatt att jag får shettisen såld). :)

Men som svar på din fråga: inte tävlingar kanske, men utveckling! Jag behöver utvecklas för att tycka det är kul med ridning. Jag är inte den som nöjer mig med att rida ut i skogen varje dag, utan jag vill träna, utvecklas och tävla.
Men näe, det är nog ingenting som går före honom. Men om vi slutade utvecklas totalt så skulle jag kanske få bestämma mig för det ena eller det andra... men som tur är så utvecklas vi fortfarande, om än lite ojämnt och långsamt!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Det skulle nästan kunnat vara jag som skrev allt det där. Jag har iofs inte hållt på med western särskilt länge, men jag känner att jag vill bli bra inom det och skulle satsa nästan allt. Har en nordis som jag tränar, och jag vet ju själv att man inte kommer hur långt som helst med henne. Jag drömmer om att någon gång skaffa en quarter, men min häst älskar jag mer än allt annat och kommer aldrig göra mig av med henne, inte innan det är dags för henne att vandra vidare till andra sidan. Hon är "bara" 10 år, så det är förhoppningsvis ett tag tills dess. Vi bor i norraste delen av Sverige och har varken ridhus eller ridbana, så det är skogsritter som gäller. Men det betyder inte att jag inte kan träna på det mesta jag kan träna på om jag har ridbana, man får använda fantasin.

Jag vill komma iväg på kurser och sådant, men jag har ingen transport och utan körkort och med föräldrar som jobbar mest hela tiden får jag aldrig med hästen. Dock har jag en fantastisk tränare som kommer ut då och då. Han är även min hovslagare så det blir ju minst var 8:e vecka. Jag kommer att försöka skaffa mig kunskap och ständigt utvecklas, det kommer säkert kräva att jag lämnar min häst hemma ett tag, men förhoppningsvis får jag henne med mig. Jag vill inte åka till en tränare som säger att jag inte får ta med min nordsvensk, aldrig. Hon är en fantastisk häst, och bara för att hon inte har förutsättningarna för att tävla i SM så är hon min första häst och den jag utbildats och ständigt utbildas med.

Jag skulle gå på magkänslan om jag var du, gör som du känner för. Visst kan du ta med din häst om du far och jobbar, han är fortfarande en häst, även om han inte är en quarter. Har de plats för en quarter har de plats för en travare, och tycker de att travare inte är något att ha så kan du ju alltid försöka få jobb hos någon annan.
 
Senast ändrad:
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Hmm...svårt att säga men du svarar nästan på frågan själv...du vill kunna avla/ta ett föl och då underlättar det ju med ett sto ;):D.

Men..det ska kännas bäst för dig ;)
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Hehe, joo, men en hingst kan ju också få avkommor om man säger så... :D Fast den hingsten jag har haft var ju väldigt jobbig, så en till sån vill jag inte ha. Jag förstår ju inte hur alla quarter/painthingstar som finns på tävlingar/i avel kan vara så lugna och trevliga. Är de bara uppfostrade på det sättet, eller är det genetiskt?
"Min" hingst var inte maskulint hingstig, utan bara allmänt knäpp när han var hingstig... Haha, hoppas nån förstod va jag menade med det :p Han blev mest uppstressad, och rymde hem till grannen några ggr. Han tänkte betäcka deras sto som var skadat och stod i konvalescenthage med en böjsena som var nästan helt av :smirk: Dessutom hade dom sin painthingst i hagen mitt emot... Men min kastrerades kort efter det.
Annars har jag mest träffat travhingstar, och de går väl inte ens att jämföra med... De får ju bete sig hur som helst så länge de springer in pengar...
Ett sto känns nog bäst för mig, men frågan är ju vem som har bäst förutsättningar att bli en hyfsad westernhäst (framförallt reining)?
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Angående val av kön, avel m.m.

Varför vill du kunna avla? Om du verkligen är intresserad av avel borde du leta efter ett välstammat sto som har bättre förutsättningar för att ge bra avkommor. Och då blir det genast dyrare. Korsningar är alltid ett lotteri att avla på...

Krasst kan man säga att vill du avla för att sedan kunna sälja fölet tjänar du på att ha ett sto med stam. Vill du ha ett eget föl är det bra mycket billigare att köpa ett färdigt...

Så om jag vore du skulle jag inte hänga upp mig på detta med sto eller vallack (en kastration behöver inte vara så farligt dyr heller om det inte blir komplikationer). Den dagen du har ekonomi till att ev. ta egna föl kanske det finns möjlighet att köpa/låna ett äldre avelssto som du vet ger bra avkommor?

Åk och titta på hästarna och se vad som händer:)
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Jo, men jag kanske inte menade avla på det sättet att avla för att sälja. Snarare ta ett eller några föl på mitt sto, för att det är kul att ha avkommor efter sin egen häst.
Skulle ju gärna ha avkommor efter min häst, eftersom han någon gång kommer att försvinna från mig, men det går ju inte eftersom han är valack...
Nej, en kastration är väl inte så dyr egentligen, men några tusenlappar blir det ju. Jag vägrar att låta kastrera min häst stående, för det har alltid blivit komplikationer på de hästar jag har sett. Hingsten som jag hade kastrerades däremot liggande på klinik, och då är ju operationen helt steril. Tycker det känns mycket tryggare, även om det alltid innebär en risk att söva hästar. Men att kastrera på det sättet är ju också dyrare, det var bara det jag ville komma fram till.
När blir hingstar könsmogna förresten? Är det bäst att kastrera på en gång, eller kommer hästen förlora utstrålning/maskulinitet om man kastrerar tidigt?

Och jag vill inte köpa ett äldre sto, pga att jag inte vill köpa en gammal häst som jag bara kan ha i ett fåtal år. Jag har tänkt att jag ska inte köpa en häst som är över 5 år...

Ja, blir det aktuellt att köpa någon ny så vill jag ju självklart titta på dem, men båda hästarna finns minst 50 mil från mig. Den ena (hingsten) har jag bättre möjlighet att åka och titta på, eftersom min kompis inte bor längre än 10-15 mil därifrån. Så om den hästen finns kvar nästa helg så åker jag kanske dit då :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 924
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 239
Senast: bobbbo
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 443
Senast: Angel
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
562
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp