Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Jag hade ett vbl sto som jag red western med på klubbtävlingar o blev biten av det där med tävling. Jag kämpade på o tränade 1ggr i veckan i 2år med henne o förra hösten så bestämde jag mig att nu kommer jag inte längre. Visst jag älskade min häst men jag ville sälja henne innan hon blev för gammal (14år) så att ngn annan kunde ha roligt med henne. Som tur var hittade jag en jätte trevlig tjej som ville ha en häst som var snäll o inte lättskrämd o som ställde upp på allt o det gjorde min.
Själv hittade jag en quarter/anglo sto på 5år som jag håller på att utbilda. Hon har lite humör men mest vill hon prova om hon kan bestämma. Vi har faktisk hunnit med 5 tävlingar i vår/sommar fast hon inte kan allt.
Hoppas du hittar en bra häst som du kan ha roligt med.
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

OT men eftersom du tog upp det, det är i regel mkt bättre att kastrera stående, och steril miljö är inte alltid det bästa heller...
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Det tvivlar jag starkt på.
ALLA hingstar jag har sett som har blivit kastrerade stående har fått komplikationer i form av svullnad och feber osv. Dock kan hända att den veterinären inte riktigt visste vad han gjorde... Och dessutom finns ju risken för tarmframfall, och det vill jag inte vara med om.
Och varför skulle det inte vara bra med en steril operation? Det är väl knappast bra om det kommer in en massa smuts/bakterier i såret?
Jag kommer i alla fall låta mina ev. hingstar kastreras liggande på klinik, för att jag litar på att resultatet blir bra.
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Angående kastrering...

Nu är jag ju inte så jätte-erfaren på området, men det som jag ser som det kritiska momentet i en kastrering är själva läkningsprocessen. De komplikationer jag sett har uppkommit under läkningstiden och inte varit direkt kopplade till tillvägagångssättet.

Kastrerade en unghingst så sent som i våras, det gjordes liggandes utomhus. Gick hur fint som helst, läkte ihop lagom fort blev aldrig särskilt svullet. Blev inte särskilt dyrt heller, ett par tusen om jag inte minns fel...

Men nu hamnade vi lite OT:D

Får man lov att fråga ungefär vilken budget du har inför hästköpet? Så får man en liten uppfattning om vilka hästar som ryms inom den ramen? Du behöver inte svara om du inte vill;)
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Tjaa, över 25.000 kan jag nog inte sträcka mig... Så det blir en billig häst ;)
Nu har jag fått reda på att det finns viss prutmån på stoet, så då kan hon bli ännu billigare och det skulle ju underlätta för mig. Men tycker ändå att hingsten känns mer intressant på så sätt att han har bättre stam...
Men kan ju vara bra att titta på båda två kanske.
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Kan också bidraga med min erfarenhet av kastrering, men dock bara en som utfördes på min unghäst.

Jag var inte med då han inte stod hemma i stallet under den tiden utan hos en god vän. Han kastrerades ståendes hemma i stallet. Dock blev det inte som det var tänkt för han drog upp ena kulan, när den andra tagits, och det innebar att man var tvungen att söva honom och "upp" och hämta den andra kulan.
Trots detta så gick allt bra. Pencilin i förebyggande syfte, lite betfor och ut i hagen några timmar senare, när han piggnat till, så han fick röra på sig mycket, gjorde susen.
Inga komplikationer.

Nu har ju jag som sagt bara denna erfarenhet och jag skulle kanske som du också tvekat om jag hade varit med om något otäckt tidigare vid ett sådant här ingrepp.
Men det finns bra fall också:)
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Jag har kastrerat minst 4 egena hingstar som 1,5åringar och de har varit stående. De har aldrig varit några problem alls. dom har varit något svullna men jag ser till att kastrera dom när de är torrt ute så kan dom gå ute i hage och röra sig och de som har varit fullblod och varit 2år har jag tatt i januari och efter 14 dar har jag kunnat skritta dom lugnt och fint.
Har varit med om flera av andras hästar som kastrerat stående och aldrig varit nått sen har min far tagit en 4 årig fullblod till klinik och kastrerat utan problem men de var för köparen ville detta och de är dessutom mkt dyrare.
Min mor har kastrerat en appaloosa hingst på 9år för han var klapphingst så då fick dom gå längre in och hämta den. Och de var utan problem.
Men varför man slutat att kastrerat liggande så mkt har jag hört av olika vetrinärer var att hästarna lätt kan fläka sig när dom reser sig eller få framfall. I uppsala sa dom att framfall var vanligt på äldre travare. Vet inte vad man ska tro på en olycka händer så lätt.
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Ja, åk och titta på båda. Kan ju av egen erfarenhet säga att det oftast inte blir den hästen som ser bäst ut på pappret som får följa med hem:angel:

Sedan behöver du ju inte ha så bråttom. Om du har lite is i magen dyker det säkert upp fler alternativ (ska komma från mig som impulsköpt typ alla mina hästar:o)

Själv har jag blivit riktigt biten nu efter att ha kikat runt här på westernforumet och funderar på att sadla om... Vem vet, min svårutvecklade häst kanske visar sig vara en stjärna på western?
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

*delvis knapplån*

Det verkar ju som att vi alla har olika erfarenheter och syn vad gäller kastrationer, så det är väl bäst att alla gör som man tycker känns bäst.
Men NÄR är bäst att kastrera då? Alltså åldersmässigt på hingsten.

never_again: Is i magen ja, haha! Jag är ju en sån som vill att allt ska hända på en gång och helst igår :D

Ja, det skadar ju inte att prova på westernridningen i alla fall ;)
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Jag tog min kille på hösten när han var 1 1/2 år gammal, tror det var i oktober. Det viktiga är väl att det inte får vara för varmt eller för kallt.
Det jag hört, återigen hört ;), är att om man kastrerar tidigt så växer de mer på höjden och om man tar senare så breddar dom sig mer. Sen hur det ligger till kan jag inte svara på.
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Har läst denna tråd och efter gick jag in och kollade runt på Lucky riders hemsida ( tidningen )
Under annonser finns det ett litet quartersto född 07 som säljs för 25.000 pga överbett.

Nu vet ju inte jag riktigt hur överbettet ser ut men enligt annonsen blir det inte några problem att rida.

Har bekant med häst som har överbett och han har aldrig lidit av detta och funkar kanon. Men som sagt har jag inte så stor erfarenhet på hur det kan påverka.
Någon som vet ??
Dock bör man kanske inte avla på dessa hästar om de nedärver sitt överbett.

Ett tips bara på en renrasig quarter för "dina" pengar.
Trevlig stam har den också men tyvärr inte åt reining.
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Min hingst togs också som 1 1/2 åring. Hur unga man kan ta dem beror ju på när kulorna behagar trilla ner, sedan är det ju upp till var och en hur länge man vill vänta. Min var absolut inget avelsmaterial (ej renrasig) och efterssom jag bara har ston i övrigt gjorde jag det såpass tidigt. Vissa väntar ju för att få dem lite maffigare, men jag ser inte meningen med det ur hästens synvinkel. Om det nu stämmer såsom Lakrits säger, så ville jag hellre att han skulle växa mer på höjden än på bredden då han har arabblod i sig och jag är ganska lång.

Min var även ganska hingstig, så jag tyckte det var skönt att inte låta det beteendet hinna rota sig, det är tillräckligt mycket jobb med att uppfostra en unghäst ändå...
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Jag tog min kille på hösten när han var 1 1/2 år gammal, tror det var i oktober. Det viktiga är väl att det inte får vara för varmt eller för kallt.
Det jag hört, återigen hört ;), är att om man kastrerar tidigt så växer de mer på höjden och om man tar senare så breddar dom sig mer. Sen hur det ligger till kan jag inte svara på.
De stämmer.;)
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Skulle en arab duga för mig? Kanske inte ni kan svara på då men... :p Araber brukar väl kunna bli bra westernhästar?
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Skulle en arab duga för mig? Kanske inte ni kan svara på då men... :p Araber brukar väl kunna bli bra westernhästar?

Absolut. dom är bra westernhästar dom har egena klasser i usa för Hunter. pleasure. Sen korsar dom en heldel med quartern oxå och används som barrelrace häst.:love:
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Coolt :) Hur brukar dom fungera i reining då?
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Ja, jag har kikat lite i den tråden idag faktiskt :)
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Araber är ett utomordentligt val om man tycker om den typen av häst och funkar med den!

Jag har haft många araber själv, och i träning, och de har alla varit underbara, kompententa och lättlärda individer!

Men de passar inte alla typer av ryttare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 420
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 154
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp