Byta häst?

Zalandra

Trådstartare
För 7 månader sen köpte jag min första häst. Har haft erfarenhet som medryttare men absolut ingen skolad och kunnig ryttare. Tanken var att jag skulle köpa en valack, läromästare eller iaf en 10 åring som är trygg. Sen helt plötsligt köpte jag något helt annat, den första jag provred, ett sto på 5 år. Hon har ett fantastiskt lynne för åldern och kommer i hagen. Känslig för hjälperna och mjuk i munnen. Dock är hon unghäst och jag vet inte om jag är rätt för henne. Det stora problemet är att hon är väldigt spänd vid uteritt, särskilt själv. Jag vet att hon är ung men känns inte kul att rida ut på en häst som är spänd och man inte riktigt kan lita på. Sen är hon inte så lättväxlad i sina gångarter. Vet inte hur jag ska göra, ska jag sälja och köpa en annan? Eller vad ska jag göra? Vore tacksam att bolla med några. Tack på förhand.
 
Det är guld värt med en häst man klickar med. Säger som tidigare.
Hitta en tränare som kan hjälpa er utvecklas tillsammans. :)
 
Jag har egentligen inga goda råd, brottas med samma fråga med min häst. Han är oerhört snäll och den perfekta förstahästen i hanteringen, men vi klickar inte riktigt i ridningen.
Jag har haft min i ett år nu för att se om det kan komma att förändras, och har under den tiden ridit väldigt mycket för tränare, men har nog landat i att jag kommer att sälja honom till våren. Så det beror väl lite på om det är något du tror att du med hjälp av en tränare kan förändra eller om det bara är så hästen är.
 
Spontant känns det väl inte så bra med en orutinerad och oskolad ryttare på en 5-åring. Om du vill ge det en chans ändå, så se till att rida väldigt regelbundet för tränare och se vart det leder.
 
Har haft samma tankar och la faktiskt ut en annons. Just byte är nog knepigt..

Jag skulle ta hjälp av tränare eller hitta ett stall dit du kan lämna henne för utbildning/försäljning. Så det blir rätt för nästa ägare :)
Du kan såklart sälja henne som det är nu men hon har lättare att hitta ett hem om hon fått rätt förutsättningar.
 
För 7 månader sen köpte jag min första häst. Har haft erfarenhet som medryttare men absolut ingen skolad och kunnig ryttare. Tanken var att jag skulle köpa en valack, läromästare eller iaf en 10 åring som är trygg. Sen helt plötsligt köpte jag något helt annat, den första jag provred, ett sto på 5 år. Hon har ett fantastiskt lynne för åldern och kommer i hagen. Känslig för hjälperna och mjuk i munnen. Dock är hon unghäst och jag vet inte om jag är rätt för henne. Det stora problemet är att hon är väldigt spänd vid uteritt, särskilt själv. Jag vet att hon är ung men känns inte kul att rida ut på en häst som är spänd och man inte riktigt kan lita på. Sen är hon inte så lättväxlad i sina gångarter. Vet inte hur jag ska göra, ska jag sälja och köpa en annan? Eller vad ska jag göra? Vore tacksam att bolla med några. Tack på förhand.
Jag var i samma situation för ett par år sedan. Hade köpt min första häst men det gick inte som jag tänkt och ridningen fungerade inte. I övrigt en snäll och trevlig häst men inte rätt för mej som inte var så jätteduktig på att rida.

Jag tog rätt direkt hjälp av tränare, vi kom en bit på väg men sen blev jag för osäker och rädd vilket hästen kände av. Lämnade över hästen i träning hos min tränare, men beslöt att sälja. Hade hästen ganska exakt ett år men de sista fyra månaderna red jag honom inte alls. Sålde hästen till ett trevligt par som verkligen gillar honom och det går bra för dem. Vi håller kontakten och jag har varit där och hälsat på en gång.

Köpte istället en annan häst som passar mej så mycket bättre. Det märkte jag i princip direkt. Det ska vara roligt att ha häst :)
 
Hade en gång en unghäst som jag försökte utbilda under överinseende av tränare. I början var det kul och jag tyckte väldigt mycket om hästen men jag insåg med tiden att jag var för oerfaren och det var inte så roligt med en ung och valpig häst som inte fungerade att rida så som kompisarna kunde med sina utbildade och trygga hästar.
I mitt fall skulle jag sålt tidigare. Vi kom in i en ond cirkel där jag till sist var rädd för hästen vilket hästen märkte och utnyttjade. Det var inte alls kul att ha häst under de här omständigheterna och ärligt talat, vid det laget var det rätt länge det inte känts kul. Jag sålde till en person som älskade hästen och gjorde den till en superfin ridhäst. Jag köpte en annan häst som var trygg, snäll, välutbildad och helt underbar. Det var en sådan lättnad och så otroligt kul att rida igen. Så mitt råd är att sälja och hitta en häst som passar dig bättre.
 
Sälj hästen och köp det du hade tänkt från början. :)
Är väl himla trist att inte "kunna" göra det man hade tänkt sig.
Ibland köper man häst med hjärtat istället för huvudet och det är inte alltid det blir så bra.
 
Jag har precis, efter lååång tids velande, gjort precis det.

Jag älskade verkligen min häst, hade honom i 3.5 år. Men vi klickade aldrig riktigt i ridningen.
Han är fantastisk att ha med sig på nya ställen, älskar när det händer saker, en fena på tricks.
Men i ridningen blev det aldrig helt bra. Och till sist kändes det som att han kände samma sak
Svårt att förklara känslan och svårt att sälja.
Men han har hittat ett hem med ryttare som passar honom bättre.

Och jag har hittat en häst som gör att jag längtar till stallet och till nästa ridpass. ❤️
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 456
Senast: Sootie
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp