Byta hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Roheryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 079

Roheryn

Trådstartare
Har ett sto som är iväg på betäckning nu. Hon har tidigare alltid tagit sig på första försöket, dock inte nu. Bakt-prov är taget och hon är betäckt igen men skulle det inte ta sig den här gången heller och provet är negativt så undrar jag om det kan vara värt det att byta hingst? På samma ställe hon är nu finns en yngre hingst som är väldigt intressant och ser superfin ut, så det känns inte som att "byta ner sig". Ni som har lite längre erfarenhet än jag av avel - skulle ni rekommendera ett byte av hingst? Hur vanligt är det att det är just matchningen mellan individer som är orsaken till att det inte tar sig?

Har ett sto som är iväg på betäckning nu. Hon har tidigare alltid tagit sig på första försöket, dock inte nu. Bakt-prov är taget och hon är betäckt igen men skulle det inte ta sig den här gången heller och provet är negativt så undrar jag om det kan vara värt det att byta hingst? På samma ställe hon är nu finns en yngre hingst som är väldigt intressant och ser superfin ut, så det känns inte som att "byta ner sig". Ni som har lite längre erfarenhet än jag av avel - skulle ni rekommendera ett byte av hingst? Hur vanligt är det att det är just matchningen mellan individer som är orsaken till att det inte tar sig?
Jag har bara erfarenhet av en sån situation, två försök och stoet var inte dräktigt. Bytte hingst och stoet tog sig.
Året därpå tog sig dock stoet på första försöket med första hingsten, så huruvida det var matchning, slump eller andra orsaker är ju högst oklart, men just då funkade hingstbyte i alla fall. Sen kanske stoet hade tagit sig på tredje försöket med den första hingsten också, det är ju svårt att veta.

Jag har bara erfarenhet av en sån situation, två försök och stoet var inte dräktigt. Bytte hingst och stoet tog sig.
Året därpå tog sig dock stoet på första försöket med första hingsten, så huruvida det var matchning, slump eller andra orsaker är ju högst oklart, men just då funkade hingstbyte i alla fall. Sen kanske stoet hade tagit sig på tredje försöket med den första hingsten också, det är ju svårt att veta.
Tack! Ja, det är ju alltid svårt att veta hur det gått om man gjort det motsatta valet. :)

Har inte lång erfarenhet, men jag hade bytt. Framförallt också med tanke på hur enkelt det blir för er att prova den andra.

Mitt förra sto stod hos hingst en hel sommar. Gick på fribetäckning. Var lite mobbad i hagen.
I augusti tog hingsthållaren ut alla andra ston och lät mitt sto, då gå själv med hingsten. Tog sig direkt då.
Kommer inte släppa på fribetäckning igen.

Jag ger det normalt sett 2 försök om det inte är ngn verklig speciell hingst. Nu är det juli så jag hade absolut testat att byta hingst nästa gång. Ibland matchar det helt enkelt inte och ibland är det lite bättre fjong i de yngre ;-)

Har inte lång erfarenhet, men jag hade bytt. Framförallt också med tanke på hur enkelt det blir för er att prova den andra.

Mitt förra sto stod hos hingst en hel sommar. Gick på fribetäckning. Var lite mobbad i hagen.
I augusti tog hingsthållaren ut alla andra ston och lät mitt sto, då gå själv med hingsten. Tog sig direkt då.
Kommer inte släppa på fribetäckning igen.
Tack! För vårt sto är det handbetäckning som gäller. Hon går med två andra ston i hagen, trivs bra där och tas in för ultraljud o betäckning. Byter vi hingst blir hon kvar på samma ställe med samma upplägg vilket känns bra och seriöst. De ultraljudar för att kolla var i brunstcykeln stoet befinner sig och betäcker under 2-3 dagar.

Jag ger det normalt sett 2 försök om det inte är ngn verklig speciell hingst. Nu är det juli så jag hade absolut testat att byta hingst nästa gång. Ibland matchar det helt enkelt inte och ibland är det lite bättre fjong i de yngre ;-)
Tack! Har också nu fått veta att hingsten vi provat med hittills kommer att lämna gården i ca en månad för träning och avelsbedömning i samband med islandshäst-VM så det avgör saken för oss - vill inte vänta tills i augusti med att betäcka nästa gång så vi byter och provar med den yngre hingsten om det inte har tagit sig nu!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
5
· Visningar
1 057
Senast: Blyger
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
577
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 292
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon... 2 3
Svar
53
· Visningar
7 169
Senast: Freazer
·

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden V