Byta igen???

gunhild

Trådstartare
Känner mig så kluven just nu. Jag utbildar mig till förskolelärare och är inne på termin 2. Är ute på min första praktik nu och börjar känna mig tveksam till mitt yrkesval och funderar på hur jag ska göra. Jag har tidigare (för många år sen) påbörjat en utbildning till tandhygienist men hoppade av efter en termin, jobbade några år och utbildade sen mig till ridlärare. Jag gillar mitt jobb som ridlärare men arbetstider och tillgång på jobb gör att jag känner att jag vill göra ngt annat och började därför på förskollelärar utbildning. Känner mig som så velig och irriterad på mig själv som inte kan bestämma mig. Ska jag byta igen? Jag tänker i vilket fall läsa klart denna terminen. Har funderingar på medicinsk sekreterare som är på två år, då blir jag färdig en termin tidigare (om jag kommer in och påbörjar den till hösten) Jag skickar nog in en ansökan i vilket fall, bara att tacka nej om jag ångrar mig ju. Men hur F-N vet man vad som är rätt för en? Kände mig positiv till min utbildning när jag bara gick på skolan men nu när jag har praktik så känns det så där, inget fel på min praktikplats bara känner mig inte tillfreds i miljön och undrar hur jag ska orka med detta yrke resten av mitt liv... Samtidigt får jag ångest över att jag inte slutför det jag påbörjat men också över att tvinga mig igenom hela utbildningen med studiemedel osv och sen inte vilja jobba med detn:crazy:
 
Sv: Byta igen???

Satt i en snarlik sist för två år sedan.
Då hade jag pluggat i ett år utan att "bli något" (en kurs på 1 år, första året på Restaurangmanager för att vara exakt så det fanns möjlighet att fortsätta på programmet om man ville).
Därefter började jag plugga till lärare år 4-6 och hade hunnit påbörja min 3e termin då jag insåg att jag nog inte kommer att trivas med yrket.
Numera läser jag en YH-utbildning till apotekstekniker.

Känns det inte rätt eller om du inte känner dig bekväm med ditt kommande yrkesval känns det som att du borde byta.
Du kan ju alltid söka dessutom! Det kanske hjälper dig att avgöra om du kommer in på något samt vilken känsla som kommer fram om du har kommit in :)
 
!

Förskolelärare är rena skitjobbet. Stora barngrupper, små resurser, utbrändhet, nä fy fan.
Välj något lugnt som ger bättre betalt är mitt råd.
 
Sv: !

Kände väl lite att det var så, jag som bara är praktikant och är där för att observera och lära mig ses som en vikarie eller extrapersonal och det känns som att vissa i personalen blir irriterade för att jag inte gör mer. Sitter ju inte på rumpan precis men jag ska ju inte göra deras jobb utan lära mig av dem och då måste jag ju få "gå bredvid" lite också även om det så klart är ok att jag gör saker med barnen eller hjälper till med att duka osv. Stressigt (och jag är inte stresskänslig har jobbat i vården haha) svårt att kunna se alla barn när de är så många osv. Lär oss på utbildning hur viktigt det är att man är närvarande men hur ska det gå till med så många barn på så få anställda. Dessutom ska det hinnas med annat som utöver pedagogik uppdraget som tar tid från barnen. Känner mig inte alls hemma i denna miljö. Blir så nojig över att göra fel val igen, blir så trött på mig själv...
 
Sv: Byta igen???

Fast där har du otur, skulle aldrig använda en lärarstudent som arbetskraft och det får vi inte heller. Du är där för att lära, observera och få se hur jobbet kan vara. Visst har du uppgifter som du ska genomföra som jag sen ska utvärdera och vägleda dig i vidare.

Maria som har varit förskolärare i 24 år och har haft en mängd lärarstudenter.
 
Sv: Byta igen???

Jag gillar mitt jobb som ridlärare men arbetstider och tillgång på jobb gör att jag känner att jag vill göra ngt annat och började därför på förskollelärar utbildning. Känner mig som så velig och irriterad på mig själv som inte kan bestämma mig. Ska jag byta igen? Jag tänker i vilket fall läsa klart denna terminen. Har funderingar på medicinsk sekreterare som är på två år, då blir jag färdig en termin tidigare (om jag kommer in och påbörjar den till hösten) Jag skickar nog in en ansökan i vilket fall, bara att tacka nej om jag ångrar mig ju. Men hur F-N vet man vad som är rätt för en?

Om du avbryter nu så hoppa inte på medicinsk sekreterare bara för att. Lite så låter det på din beskrivning du blir klar och får en utbildning. Stanna heller upp och tänk efter lite. Fundera på vad i ridläraryrket du gillar och analysera lite.

Gillar du kontakten med djur, med människor, att undervisa, att det är ett rörligt jobb eller att det är mycket utomhusvistelse? Eller kanske en kombination av alla de sakerna?

Har du haft fler jobb som du har trivts bra med? Vad gjorde att du trivdes, vad är viktigt för dig? Ställ dig lite frågor och kanske ta hjälp av nån studievägledare eller coach för att hitta rätt. Om du tar studielån är det synd om man har slösat bort alltihop den dagen man verkligen kommer på vad man vill bli.
 
Sv: Byta igen???

Fast där har du otur, skulle aldrig använda en lärarstudent som arbetskraft och det får vi inte heller. Du är där för att lära, observera och få se hur jobbet kan vara. Visst har du uppgifter som du ska genomföra som jag sen ska utvärdera och vägleda dig i vidare.

Maria som har varit förskolärare i 24 år och har haft en mängd lärarstudenter.

Detta du skrev behövde jag läsa. Jag är också inne på termin 2 och ute på min VFU nu. Jag stortrivs med utbildningen och yrkesvalet, men trivs inte på min VFU plats. Rörigt, dålig handledning, och känns som jag är i vägen. Eller att de tycker jag borde rycka in mer. Jag har svårt att bara låta saker va, men från och med idag bestämde jag mig att jag är "bara" student. Jag ska inte rycka in o agera gratis vikarie. Jag ska fokusera på att observera, lära mig o suga in kunskap.
Så det du skrev fick mig att känna mig mer bekväm i "praktikrollen". Tack.
 
Sv: Byta igen???

Jo men det är nog lätt hänt att det blir så, ffa då för att de redan är knappt med personal. Egentligen inte det som gör att jag inte riktigt trivs men har svårt att sätta fingret på vad som gör att jag inte trivs.

Nickan det jag trivs med som ridlärare är väl undervisningsbiten och ungdomarna/barnen. Jag tycker om att kunna förmedla den härliga känslan jag vet att man får när ridningen klaffar. Det givande att se utvecklingen i mina elever och jag trivs i stallmiljön. Gillar också att det är ett relativt självständigt jobb, ingen har åsikter om hur jag lägger upp mina lektioner och jag får lösa saker på mitt sätt. Att stanna kvar som ridlärare är dock inte möjligt av flera orsaker. Men ovanstående argument var det som gjorde att jag valde förskolelärare men upptäckte att det var inte riktigt som jag tänkte mig. Medicinsk sekreterare var jag inne på när jag sökte sist. Har jobbat inom äldrevården innan (hemtjänst) och tillsammans med ridlärare var det det roligaste jobb jag haft, det var ju också väldigt självständigt. Man samarbetar ju med kolleger men det mesta sker självständigt. Är ju intresserad av vårdbiten men vill inte läsa till undersköterska utan vill nog ha lite mer utmaning. Funderar på apotekstekniker också eller handledare inom socialpsykiatri eller socionom. Har ju tid att fundera, söker väl vad jag kan och ser hur det går och vad jag kommer in på. Men lite studievägledning är nog inte fel, kan man få det på universitetet tros?
 
Sv: Byta igen???

J Men lite studievägledning är nog inte fel, kan man få det på universitetet tros?

Ja gå in på ditt närmaste universitets hemsida, där brukar det stå om hur man kontaktar dem och vad de erbjuder. Jag vet att vissa universitet i alla fall både erbjuder central studievägledning för de som inte riktigt vet vad de vill och studievägledning knutna till olika institutioner. Du kan ju säkert också gå till studievägledaren där du studerar för tillfället och diskutera dina funderingar. Kanske är bra att börja där, får man någon att bolla med kan man oftast sätta fingret på vad man inte trivs med och då kanske du får lättare att hitta en väg framåt oavsett om det blir till att avbryta den här utbildningen och göra något annat.
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 741
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 032
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 704
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp