Bukefalos 28 år!

Byta intresse sas

Wysiwyg

Trådstartare
Jag har alltid haft hundar kring mig och de senaste 5 aren av mitt liv (20 iar) hade jag och mamma hund. Det var mest jag som tranade med henne och hon var en fruktansvard ogontjanare. Mamma ignorerade hon for det mesta helt eftersom hon anvande helt fel metoder (ej konsekvent, ej uppmuntrande inkallning etc). Jag var inte pa ngn brukshundsklubb med hunden utan tranade henne efter mitt eget huvud sa hon skulle fungera med inkallning, sitt, ligg, plats etc. Ingen superlydnad (de flesta har inne skulle sakert skratta at den) men hon fungerade till vardags. Anvande mest uppmuntrande rostlage och godis for att belona henne. (Ytterst amatormassigt.)

I augusti 2008 fick Effi tyvarr somna in eftersom hennes daliga hofter borjade gora for ont.

Sa. Jag funderar pa om jag ska skaffa hund nu nar jag komma hem. En hund att gora grejjer med (spar, lydnad etc) och aka pa kurser och brukshundsklubb med. Nu till det egentliga syftet med denna trad:

Jag vill alltsa borja trana (kanske tavla? :D) med hund och maste saledes soka upp brukshundsklubb eftersom jag inte har nagon aning om hur man far hunden normal till en borjan. Jag har ingen koll pa nagonting nar det galler hundar, endast hastar :D Jag vet precis vad jag ska gora nar hastar gor pa ett visst satt, men ingen aning nar det galler hundar. Detta ar vad jag vill lara mig och bli en hundmanniska sas. Jag menar, i hasthantering och ridning har jag min egen uppfattning om vad som ar bra och daligt, en egen ihopsattning av horsemanship typ. Jag knackar med skankeln och hasten inte tar den, petar med spot vid vissa tillfallen och vet nar jag borde anvanda spot lite mer ordentligt. Har ingen hum alls om hundar, typer av bestraffningar, berom etc. Vad ar bast, vad ar samst, hur motiverar man den, hur.. etc.

Vilken ras? Kommer folk pa brukshundsklubben skratta nar jag kommer och vill bli bra fran noll? Hur GOR man egentligen? Finns det nagra bra bocker man kan lana?

Om man koper valp, hur ser man till att inte forstora den helt INNAN valpkursen borjar?

Det blev ett lite.. flummigt och konstigt inlagg kanske. Lite sammanfattat: jag vill ha en hund som jag kan trana och tavla med i samma utstrackning jag spenderade i stallet (1-4 timmar per dag 7 dagar i veckan), lara mig om traning och aka till brukshundsklubb. Givetvis ar det en livsstil att ha hund iom att det ar 24/7 pa ett annat satt an hastar och detta ar jag medveten om.

Sa? Nagra tankar och funderingar? Tips pa raser, bocker, hemsidor?
 
Sv: Byta intresse sas

Alla börjar från noll. :) Ingen på brukshundsklubben kommer att skratta åt dig, snarare tvärtom.

Mina tips är att läsa på så mycket som möjligt, boktips från mig är Kontaktkontraktet och Skjut inte hunden! . Just dessa två är helt outstanding när det gäller det mest basic = hur man får en bra relation till sin valp, hur man motiverar den, hur går inlärning till osv.

Sen finns också "köpa-hund"-kurser där man går och får mer information och framför allt hjälp i hur man resonerar för att hitta rätt hund. Väljer man en ras som har de egenskaper som bäst passar ihop med dig och ditt liv så blir det så otroligt mycket enklare och du behöver inte "pissa i motvind" för att träna bort egenskaper som finns i hunden men som du inte vill ha.

Att ha valp kräver framför allt tålamod. Det tar tid att rumsrenhetsträna, små valpar kan yra runt lite hur som helst :) och man ska uppfostra dem kärleksfullt och positivt. Sen kommer de härliga tonårsmånaderna när de blir tuffare och vill utforska mer, då måste man vara lite påhittig och ligga steget före så man kan förebygga och stoppa problemen innan de kommer.

Men grejen är den också, att ALLA gör fel med sin första hund. Och troligtvis också med sin andra. :D Det är aldrig försent att lära om och man får ta det som det kommer. Man går kurser, valpkurs, allmänlydnadskurs och sen vad man nu är intresserad av.

När det gäller vilken ras som passar just dig så är det ett stort kapitel. Först måste du sätta dig och ärligt fundera igenom vilken typ av hund som passar in i ditt liv. En hund som måste arbeta timmar varje dag eller en hund som gärna gör det men inte kräver det? En hund som vaktar, skäller vid dörren eller en som välkomnar alla och lägger sig på rygg för att bli kliad. En hund som är självständig (med dess nackdelar) eller en hund som är förig (vilket också kan ha sina nackdelar).
Vill du tävla bör du satsa på rasren hund med alla papper i ordning. Det är inte klart när du valt ras, du bör vara lika noggrann när du sen väljer uppfödare. På SKK:s hemsida finns Hunddata där man kan kolla upp uppfödare, kullsyskon, avkommor och deras tävlingsresultat, hälsotester m.m.

Eftersom det är en rätt rejäl fråga du ställer (hur gör man för att ha hund) så blev svaret långt. :D Här på buke finns mycket samlad hundkunskap så fortsätt fråga så svarar vi så gott vi kan!

Tips på sidor:

www.skk.se (under raser finns länkar till resp. rasklubb m.m.)
www.sbk.se
www.rasdata.se
www.canis.no
www.alltomhundar.com
www.aktivhund.se

Sen MÅSTE man ju inte börja med en valp heller.n Det finns trevliga normala hundar som omplaceras av olika anledningar också. Där är fördelen att man kan börja med den riktiga träningen relativt omgående. En liten valp ska ju inte heller motioneras eller tränas direkt det första halvåret eller så.
 
Senast ändrad:
Sv: Byta intresse sas

Tack, det var just det jag fragade efter :bow:

Om jag ska rannsaka mig sjalv litegrann har jag kommit fram till foljande:

* Hunden hanger garna med pa det mesta, alltsa inte angslig eller radd
* En hund som garna jobbar nagra timmar men kan ta det lugnt en dag i veckan ocksa
* Inte en "allemanshund" utan garna ngn som ar lite mer enmanshund utan att for den skull vara agressiv eller ogilla framlingar. Halsa och sen ar det bra skulle vara fint.
* Lattlard! Det ar ju negativt eftersom den snabbt lar in fel beteenden ocksa men hellre det an en hund som man maste nota in allt hos.
* Garna vaktig
* En hund som vill gora ratt och vill samarbeta fran borjan
* Helst ingen jakt eller sa lite som mojligt i alla fall
* Medelstor till stor hund (typ schaferstorlek) som inte har en pals som man maste borsta i flera timmar per dag

Ar detta rimliga krav? Jag ar inte helt dum med djur, men just "hund-pa-ratt-satt"-begreppet ar nytt..
 
Sv: Byta intresse sas

precis som skogstrollet skriver är alla nybörjare från början. och till skillnad mot hästeriet kan man komma väldigt långt med sin allra första hund! det kräver visserligen att det är en hund som ställer upp när det behövs och att man som människa inte är helt obegåvad och att man hittar bra människor att träna med. men möjligheterna finns alltså.

på dina önskemål låter det helt klart som att det är en schäfer du ska ha. de är rätt enkla hundar, de är vanliga (många som kan mycket om rasen), de är väldigt måna om att vara till lags och de är väldigt allround. tyvärr så är schäferhundarna uppdelade i två, och det är nästan som två helt olika raser. de som är avlade för utställning gör ingen människa glad (utom möjligtvis domarna). de kan inte röra sig ordentligt, blir ofta stora som hus och är inte helt som de ska i skallen. köp en bruksavlad schäfer!
 
Sv: Byta intresse sas

Jag har gjort precis som du funderar på att göra, alltså bytt hästarna mot hund (fast jag håller fortfarande på med hästar, men har inte längre någon egen och åker inte på tävlingar och kurser så mycket längre, det blir hundkurser istället).

Jag har också haft hund i familjen tidigare, men hon var just det, en familjehund, som liksom bara hängde med. Och visst promenerade jag mycket med henne och tränade en del trix och så, men inte mer. Men nu när jag har en egen hund har jag upptäckt hur roligt det är att träna lydnad och bruks t.ex.
Jag kan säga att jag till viss del haft mycket nytta av det jag kan om hästar, vad gäller ledarskap och så. Mycket är ju detsamma med valpar (unghundar) och unghästar, att man ska vara konsekvent och tydlig, inte kräva för mycket, använda positiva metoder osv. och jag tror att man kan ha hjälp av att ha det tänket redan när man börjar träna hund. Sedan är det mycket som är helt olika också, hundar och hästar beter sig ju väldigt olika.

Du har fått väldigt bra tips av Skogstrollet redan, jag ville bara dela med mig eftersom jag har varit i samma situation. Jag önskar dig lycka till!

Just det, angående Brukshundsklubbar så har jag själv väldigt bra erfarenheter, men det kan vara idé om man har möjlighet att kolla upp instruktören lite innan, om man kanske kan höra med någon som gått kurs tidigare för denne t.ex. Jag tycker också att det är viktigt att det inte är för många hundar på kursen.
Men det är verkligen kul och lärorikt att träna tillsammans med andra!
 
Sv: Byta intresse sas

Jag håller med cilla, låter som att en vettig schäfer skulle kunna passa. Hur man hittar en sådan är dock inte mitt område.
 
Sv: Byta intresse sas

Jag var i samma situation som dej, bytte hästarna mot hund och har faktiskt inte saknat hästarna :) Tror inte att du ska oroa dej för fem öre ang brukshundklubben, de brukar va jätteglada för att få dit engagerade människor ;)
Jag velade ganska kraftigt när jag skulle välja ras, osäker som jag var så blev det en sheltie då jag kände att jag ville ha en "lätt" hund.. Vi är idag uppflyttade till elit lydnad, lägre spår och tränar viltspår, agility och vallning :D

Så stort lycka till!!
 
Sv: Byta intresse sas

Tack for alla svar :bow:

Ska kolla upp schafer och lasa mina boktips nar jag kommer hem om ung. en manad :D
 
Sv: Byta intresse sas

Har funderat litegrann och har nagra fler fragor :D

Ni med schafer i denna trad, hur, vad och hur ofta aktiverar ni hunden mentalt? Gor ni det mesta sjalva eller tranar ni ofta i grupp?

Finns det typ lektioner man kan ta med sin hund, ungefar som nar man rider traning? Eller kor man allt i grupp och hjalps at tillsammans?

Jobbar ni? Hur far ni det att ga ihop?

Vad kraver de olika grenarna? Brukar det finnas prova-pa kurser pa klubbar?
 
Sv: Byta intresse sas

Finns det typ lektioner man kan ta med sin hund, ungefar som nar man rider traning? Eller kor man allt i grupp och hjalps at tillsammans?

Det finns alla modeller, kurs i grupp på BK, privatträning av privatinstruktörer, träningsgrupper, öppen träning på BK m.m.

Jobbar ni? Hur far ni det att ga ihop?

Jag jobbar heltid kontorstider. Min hund går idag på dagis men jag har tidigare mest anlitat dagmatte som har hunden hos sig om dagarna.

Vad kraver de olika grenarna? Brukar det finnas prova-pa kurser pa klubbar?

Ja det brukar finnas prova-på-möjligheter på det flesta klubbar! Utbudet kan dock variera.
 
Sv: Byta intresse sas

Tack!

En till; finns det olika typer av bruksschafer eller ar alla ungefar samma om man gar pa bra foraldrar? Finns det skarpare schafrar som ar svarare och darmed inte lampar sig for nyborjare och de som ar lite mjukare? Hur vet man isf var man ska vanda sig?

Ar det att rekommendera att vanda sig till kennel eller kan man ta "blocket-valpar" sa lange foraldrarna ar rontage och mentaltestade? :o

Jag har en ide om att det ar en valp jag vill ha eftersom jag da kan gora mina egna misstag och ratta till dem. Tanker jag i helt fel banor da? Att hunden bara ar formad efter mig och min okunskap an att ta en hund som far mina misstag plus nagon annans tidigare?
 
Sv: Byta intresse sas

Jag är ingen schäfermänniska men tillräckligt insatt för att veta att det kan skilja ENORMT i typ, både fysiskt och mentalt.

Att föräldrarna är röntgade och mentaltestade är minimikraven. Jag hoppas du får bättre svar från mer insatta här på buke, men du bör enligt min mening leta efter avkommor till meriterade hundar som visat vad de går för.

Det finns "ferrarischäfrar" som kan vara rätt hårda och tuffa. Sen finns det "mjäkisschäfrar" som bara vill sova hela dagarna. Och där mellan finns oändliga varianter.
Den största skillnaden är mellan schäfrar för utställning och bruksschäfrar, där kan man ibland inte tro att det är samma ras. Satsa på en bruksavlad schäfer.

Du bör definitivt vända dig till kennel. Bli medlem i t.ex SBK, så får du hem tidningen Brukshunden regelbundet. Kika på schäfrar som presterat, vilka verkar du gilla. Vad heter deras föräldrar. Vem är uppfödare. Åk på tävlingar och prov och titta, prata med folk. (Samtidigt som du letar efter rätt valp så lär du dig otroligt mycket på det.)

Fler länktips:
http://www.schaferhundklubben.se/
http://www.svenskbruksschafer.com/

Jag har en ide om att det ar en valp jag vill ha eftersom jag da kan gora mina egna misstag och ratta till dem. Tanker jag i helt fel banor da? Att hunden bara ar formad efter mig och min okunskap an att ta en hund som far mina misstag plus nagon annans tidigare?

Det finns inget rätt eller fel i det resonemanget. Ja, en vuxen hund är formad av någon annan, på ett bra sätt eller ett dåligt kan självklart variera. Jag har köpt unghund och vuxen hund och tycker personligen att det är roligare att forma och lära känna hunden från det att den är ung. Att ta en vuxen hund som jag gjorde var dock mycket enklare (i det här fallet, med den här hunden). Så det är helt upp till dig vad du tror passar dig.
 
Senast ändrad:
Sv: Byta intresse sas

jag tycker att det går lite mode i att folk ska prata om hur hårda och tuffa deras hundar är. jag tror helt klart att det handlar mycket om hur föraren är. vill han ha en hund som man måste skrika åt för att den ska lyssna, så får han en sådan hund. vill han istället ha en hund som är mycket uppmärksam, så får han det istället. schäfrar är faktiskt i mångt och mycket en hund som blir vad man gör den till.

men givetvis så ska man ge sig så bra förutsättningar som möjligt. det man inte bör göra avkall på oavsett vad man ska ha hunden till, det är att den har bra nerver, är skottfast och har bra samarbetsvilja. vill man sedan träna med den måste den ha tillräckligt med motor för att vara självgående, den ska ha en arbetslust så att den inte ger upp bara för att det tar emot lite, och ett stort föremålsintresse underlättar massor. tack vare SKK's databas kan man gå in på alla reggade hundars sidor (sök på namn eller reg nr) och se vad de har fått för resultat på MH, MT och tävlingar, samt vad den har fått för resultat veterinärt.
 
Sv: Byta intresse sas

Jag har inte märkt av något mode som säger att man måste skrika åt sina schäfrar (hundar) för att få dem att lyda. Däremot har jag sett ett par exempel som inte är snuttegullvovvar som lever för att lyda sin mattes framviskade kommando, men det är också skyddstränade och arbetande (väktare) hundar = ferrarischäfer.
 
Sv: Byta intresse sas

nackhåren reser sig när jag hör ordet snuttegull. varför är det så negativt laddat? nej alla hundar vill inte bli gosade med, men det har inget att göra med om det är tryck i dem eller inte. väktarhundar är inte konstigare än andra hundar, jag tycker nog att jag har träffat tillräckligt många vid det här laget för att säga att de är som hundar är mest. jag har ännu inte träffat någon skyddstränad hund eller väktarhund som har behövt "styras upp" på något särskilt sätt (däremot några utställningsavlade hundar av diverse raser!). jag säger inte att de inte finns. men att de skulle vara vanliga ställer jag mig tveksam till.
 
Sv: Byta intresse sas

Det finns "ferrarischäfrar" som kan vara rätt hårda och tuffa. Sen finns det "mjäkisschäfrar" som bara vill sova hela dagarna. Och där mellan finns oändliga varianter.
Den största skillnaden är mellan schäfrar för utställning och bruksschäfrar, där kan man ibland inte tro att det är samma ras. Satsa på en bruksavlad schäfer.

Hur vet man vilken kennel som riktar in sig pa ferrarischafrar och vilken kennel som riktar in sig pa bruksavlade schafrar i allmanhet?
 
Sv: Byta intresse sas

Jag förstår faktiskt inte vad det är du protesterar emot. Det finns schäfrar med mera och med mindre "tryck" eller vad man nu väljer att kalla det.

Min hund är en snuttegullhund och jag ser inget negativt med det ordet. Hon ligger hellre i soffan och snarkar än tränar lydnad på en plan.
 
Senast ändrad:
Sv: Byta intresse sas

Genom att jämföra t.ex. MH-resultat på uppfödarnas hundar. Vissa uppfödare har t.ex ett ackumulerat spindeldiagram på alla sina hundar, det ger en fingervisning om åt vilket håll de prioriterar sin avel. Sen får man gå in på individnivå och kolla.

Förklarande exempel om spindeldiagram.

På SKK:s hemsida finns Hunddata och Avelsdata som är intressanta att slå i. Där finns MH:resultat m.m. och man kan gör jämförelser.
 
Sv: Byta intresse sas

det irriterar mig att privatpersoner per definition vill ha en prydnadshund i soffan och inte kan hantera en "ferrarischäfer". TS vill ha en tävlingshund, då ska hon väl ändå inte köpa en prydnadshund? för att slippa behöva pensionera den gamla vid två års ålder och köpa en ny för att den inte räcker till så tycker jag att hon kan köpa en med sprutt i redan från början. de ÄR inte så svåra som vissa bukemänniskor vill påskina. schäfern är snarare en förhållandevis lätt hundras, även för nybörjare.
 
Sv: Byta intresse sas

kolla vad linjerna har presterat. syns de på bruks i alla grenar, syns de bara i en gren, eller inte alls? tävlingsresultaten syns på SKK's hemsida och där ser man också vilka grenar de har tävlat i. MH och MT säger inte sådär jättemycket för en oinsatt, spindeldiagrammen är bara intressanta om man har något att relatera till. förutom på skott och rädslor, de ska vara så låga som möjligt.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 536
Senast: Raderad medlem 120709
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 096
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
930
Senast: Rosett
·
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
2 957
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp