Bukefalos 28 år!

Byta jobb eller inte?

MissFideli

Trådstartare
Jag försöker bestämma mig för om jag ska byta arbetsgivare eller inte. Min nuvarande visar gång på gång att vi anställda inte betyder så mycket och jag börjar tröttna. Nu verkar det finnas en bra möjlighet att byta till en annan som verkar aningen bättre. Så långt bra.
Men det som ställer till det är dels avståndet, 4-5 mil till jobbet vs nu 1,7, vilket ju är en ekonomisk aspekt. Jag är inte främmande för flytt, men ändå.
Dels att jag verkligen älskar mina kollegor i Vaxholm och även gillar resenärerna.
Dels att jag riskerar få sämre arbetstider igen, men det kommer jag kolla upp.

Så hur 17 väljer man?
 
Jag försöker bestämma mig för om jag ska byta arbetsgivare eller inte. Min nuvarande visar gång på gång att vi anställda inte betyder så mycket och jag börjar tröttna. Nu verkar det finnas en bra möjlighet att byta till en annan som verkar aningen bättre. Så långt bra.
Men det som ställer till det är dels avståndet, 4-5 mil till jobbet vs nu 1,7, vilket ju är en ekonomisk aspekt. Jag är inte främmande för flytt, men ändå.
Dels att jag verkligen älskar mina kollegor i Vaxholm och även gillar resenärerna.
Dels att jag riskerar få sämre arbetstider igen, men det kommer jag kolla upp.

Så hur 17 väljer man?
Sämre arbetstider och pendling? Då får du väga hur mycket din fritid betyder för dig. Visserligen kommer du nu säkert att få en massa "jag pendlar 16 mil enkel resa plättlätt" - men för mig skulle nog min fritid vara mer värd än tiden det tar att transportera mig 8-10 mil varje dag. OM det inte var ett toppenjobb eller ett toppenboende det handlade om.
 
Sämre arbetstider och pendling? Då får du väga hur mycket din fritid betyder för dig. Visserligen kommer du nu säkert att få en massa "jag pendlar 16 mil enkel resa plättlätt" - men för mig skulle nog min fritid vara mer värd än tiden det tar att transportera mig 8-10 mil varje dag. OM det inte var ett toppenjobb eller ett toppenboende det handlade om.

Tillbringar min fritid i soffan, så det spelar inte så stor roll. Toppenjobb är det nog inte, men troligen med fungerande AC i bussarna sommartid.
Nu på nästa schema hade jag att välja på att jobba varannan helg med bra tjänster eller var tredje helg med delade pass månd-fredag var tredje vecka.
 
Tillbringar min fritid i soffan, så det spelar inte så stor roll. Toppenjobb är det nog inte, men troligen med fungerande AC i bussarna sommartid.
Nu på nästa schema hade jag att välja på att jobba varannan helg med bra tjänster eller var tredje helg med delade pass månd-fredag var tredje vecka.

Men arbetstiderna ska kollas upp innan som sagt.
 
Tillbringar min fritid i soffan, så det spelar inte så stor roll. Toppenjobb är det nog inte, men troligen med fungerande AC i bussarna sommartid.
Nu på nästa schema hade jag att välja på att jobba varannan helg med bra tjänster eller var tredje helg med delade pass månd-fredag var tredje vecka.
Jag tänkte mest på att du kanske ville tillbringa så mycket tid som möjligt med dina små kräk ;)

25 minuter låter dock inte som en katastrof - fast det blir ändå 50 minuter om dagen. Dock, om du slipper delade pass är det kanske värt det. Delade pass är rena skamfläcken på arbetsmarknaden.
 
Jag tänkte mest på att du kanske ville tillbringa så mycket tid som möjligt med dina små kräk ;)

25 minuter låter dock inte som en katastrof - fast det blir ändå 50 minuter om dagen. Dock, om du slipper delade pass är det kanske värt det. Delade pass är rena skamfläcken på arbetsmarknaden.
50 minuter känns som en rätt normal restid. Alltså om jag räknar dörr till dörr. En gång har jag haft 35 minuter och det kändes exceptionellt nära :D
 
Samma lön? Då går du de facto ner i lön inräknat ökade bensinkostnader. Eller finns det möjlighet att förhandla upp lönen?
 
Jag försöker bestämma mig för om jag ska byta arbetsgivare eller inte. Min nuvarande visar gång på gång att vi anställda inte betyder så mycket och jag börjar tröttna. Nu verkar det finnas en bra möjlighet att byta till en annan som verkar aningen bättre. Så långt bra.
Men det som ställer till det är dels avståndet, 4-5 mil till jobbet vs nu 1,7, vilket ju är en ekonomisk aspekt. Jag är inte främmande för flytt, men ändå.
Dels att jag verkligen älskar mina kollegor i Vaxholm och även gillar resenärerna.
Dels att jag riskerar få sämre arbetstider igen, men det kommer jag kolla upp.

Så hur 17 väljer man?

Om nu allt är ok utom arbetsgivaren så tycker jag att du ska fundera på om denne verkligen ska få ta så stor del i ditt liv. Du säger att arbetsgivaren inte visar att ni betyder något - varför måste du ha dennes "erkännande"? Vet du inte att du gör ett bra jobb? Kan inte ni kollegor uppmuntra varandra och vara de som ger varandra betydelse?
Jag har också en chef som är otroligt dålig vad gäller det sociala samspelet på jobbet. Men precis som du har jag underbara kollegor, bra arbetsuppgifter och tio minuter till jobbet. Så jag tänker att det är orimligt att en person ska få ta så mycket av min energi, chef eller inte. Jag träffar ca 50-100 personer varje dag, alla är inte trevliga med 99% är. I den 1% som återstår ingår chefen, men i stället för att haka upp mig på att de fåtalet som inte hälsar på morgonen - så tar jag åt mig av de andra 50 som möter mig med ett leende och ett glatt Hej! och svara på samma sätt och då hamnar chefen verkligen i marginalen av min tillvaro.
M a o, fokusera på det som är positivt och dra ut pluggen till den som suger din energi.
 
Jag tänkte mest på att du kanske ville tillbringa så mycket tid som möjligt med dina små kräk ;)

25 minuter låter dock inte som en katastrof - fast det blir ändå 50 minuter om dagen. Dock, om du slipper delade pass är det kanske värt det. Delade pass är rena skamfläcken på arbetsmarknaden.

Delade pass är finfint om de är delade på riktigt (dvs uppehåll 4-5h) och man antingen har nära till stallet eller hem till vovven.

Men ingen ska tvingas jobba delade pass.
 
Om nu allt är ok utom arbetsgivaren så tycker jag att du ska fundera på om denne verkligen ska få ta så stor del i ditt liv. Du säger att arbetsgivaren inte visar att ni betyder något - varför måste du ha dennes "erkännande"? Vet du inte att du gör ett bra jobb? Kan inte ni kollegor uppmuntra varandra och vara de som ger varandra betydelse?
Jag har också en chef som är otroligt dålig vad gäller det sociala samspelet på jobbet. Men precis som du har jag underbara kollegor, bra arbetsuppgifter och tio minuter till jobbet. Så jag tänker att det är orimligt att en person ska få ta så mycket av min energi, chef eller inte. Jag träffar ca 50-100 personer varje dag, alla är inte trevliga med 99% är. I den 1% som återstår ingår chefen, men i stället för att haka upp mig på att de fåtalet som inte hälsar på morgonen - så tar jag åt mig av de andra 50 som möter mig med ett leende och ett glatt Hej! och svara på samma sätt och då hamnar chefen verkligen i marginalen av min tillvaro.
M a o, fokusera på det som är positivt och dra ut pluggen till den som suger din energi.
TS får gärna rätta mig om jag har missuppfattat men jag tror inte det är bekräftelse hon behöver utan en arbetsgivare som ser till att arbetssituationen är uthärdlig. Vettig schemaläggning, fungerande bussar osv.
 
Om nu allt är ok utom arbetsgivaren så tycker jag att du ska fundera på om denne verkligen ska få ta så stor del i ditt liv. Du säger att arbetsgivaren inte visar att ni betyder något - varför måste du ha dennes "erkännande"? Vet du inte att du gör ett bra jobb? Kan inte ni kollegor uppmuntra varandra och vara de som ger varandra betydelse?
Jag har också en chef som är otroligt dålig vad gäller det sociala samspelet på jobbet. Men precis som du har jag underbara kollegor, bra arbetsuppgifter och tio minuter till jobbet. Så jag tänker att det är orimligt att en person ska få ta så mycket av min energi, chef eller inte. Jag träffar ca 50-100 personer varje dag, alla är inte trevliga med 99% är. I den 1% som återstår ingår chefen, men i stället för att haka upp mig på att de fåtalet som inte hälsar på morgonen - så tar jag åt mig av de andra 50 som möter mig med ett leende och ett glatt Hej! och svara på samma sätt och då hamnar chefen verkligen i marginalen av min tillvaro.
M a o, fokusera på det som är positivt och dra ut pluggen till den som suger din energi.
En gissning är att en stor del av det @MissFideli menar med att arbetsgivaren inte bryr sig har inte så mycket med att göra om chefen hälsar eller inte utan om att man får köra bussar som inte fungerar som de skall och liknande (men jag kan givetvis ha missuppfattat det totalt).

Jag kan tänka mig att om man börjar 04:00 så är det inte så vanligt att ens chef står där och hälsar på en.

Ha ha ha! Tvåa på bollen :D
 
En gissning är att en stor del av det @MissFideli menar med att arbetsgivaren inte bryr sig har inte så mycket med att göra om chefen hälsar eller inte utan om att man får köra bussar som inte fungerar som de skall och liknande (men jag kan givetvis ha missuppfattat det totalt).

Jag kan tänka mig att om man börjar 04:00 så är det inte så vanligt att ens chef står där och hälsar på en.

Ha ha ha! Tvåa på bollen :D

Nä kanske inte, men jag tog fasta på "...vi anställda inte betyder så mycket..." vilket för mig betyder att chefen inte visar uppskattning. Men jag kan också tolkat ts fel.
 
Nä kanske inte, men jag tog fasta på "...vi anställda inte betyder så mycket..." vilket för mig betyder att chefen inte visar uppskattning. Men jag kan också tolkat ts fel.

Det är ju en väldigt fri tolkning. Både av hur chefen inte visar uppskattning, och att det är just det som är problemet.
 
Nä kanske inte, men jag tog fasta på "...vi anställda inte betyder så mycket..." vilket för mig betyder att chefen inte visar uppskattning. Men jag kan också tolkat ts fel.
Jag gissar bara också. Men som bussförare brukar man oftast inte träffa sin chef så länge man inte hittat på något dumt :D
 
Det handlar som sagt inte om uppskattning i sig, utan om att man skiter i arbetsmiljön och som andra skriver schemaläggning osv. Vi får nog rätt typisk uppskattning, gratis julbord, 2 biobiljetter till julklapp, lussebullar på lucia osv. Så där är det inga konstigheter.
Min lilla depå där jag jobbar har till skillnad från alla andra fått ökat antal delade pass. För det mesta ca 3 h ledighet mitt på dagen vilket är för kort för mig.
Man har låtit bussarnas skick hamna så mycket efter att det kommer krävas mirakel för att få upp dom dit dom borde vara. I princip ingen AC på sommaren (alla våra bussar har AC) och vintertid struntar man i saker som faktiskt gör att värmen i bussen blir lidande.
Listan kan göras lång, men nu handlar det för mig mer om att jag inte vet hur länge jag orkar ta detta. Ekonomin blir inte bättre gör företaget och det kommer troligen se ut såhär till 2021/2025 när avtalet är slut.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
284
Senast: seahawk
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 152
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 874
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 522
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp