Bukefalos 28 år!

lady_vip

Trådstartare
Är jag helt galen som överväger att byta ett fast jobb till ett med visstidsanställning?

Jobbet idag är fast, bra lön, men väldigt hög arbetsbörda. Dessutom spenderar jag 2 timmar/dag på att ta mig dit och hem.

Nya jobbet är visstid, chans till tillsvidare. Nära, faktiskt cykelavstånd. Helt nytt, spännande med ämnen som jag brinner för. Lägre lön, men betydligt mer ledighet.

Jag är med i både fack och a-kassa med inkomstförsäkring.
 
Jag skulle absolut haka på det nya om det känns "rätt".
Tyvärr är där en omständighet som gör att det nya känns lite osäkert, förutom anställningsformen. Nämligen att chefen slutade med mkt kort varsel (sparken misstänker jag) och ingen ny har tillsatts. Så jag vet alltså inte vem som är min chef. Arbetsuppgifterna är förvisso väldigt uppstyrda, men ändå.
 
Är jag helt galen som överväger att byta ett fast jobb till ett med visstidsanställning?

Jobbet idag är fast, bra lön, men väldigt hög arbetsbörda. Dessutom spenderar jag 2 timmar/dag på att ta mig dit och hem.

Nya jobbet är visstid, chans till tillsvidare. Nära, faktiskt cykelavstånd. Helt nytt, spännande med ämnen som jag brinner för. Lägre lön, men betydligt mer ledighet.

Jag är med i både fack och a-kassa med inkomstförsäkring.

Kan du ta tjänstledigt från nuvarande arbete för att testa det andra?
 
Jag funderade på det men valde den trygga anställningen före lite kortare pendlingstid (annars samma jobb). Jag är den enda som har säker och fast inkomst i hushållet för tillfället och då vågar jag inte chansa.
 
Jag funderade på det men valde den trygga anställningen före lite kortare pendlingstid (annars samma jobb). Jag är den enda som har säker och fast inkomst i hushållet för tillfället och då vågar jag inte chansa.

Min sambo har fast anställning, men vill gärna plugga. Det har han velat nu i 4 år, men har haft en hel del otur vid antagning/intagning och helt enkelt inte kommit loss. Jag känner att min hälsa tar stryk av att vänta nu faktiskt.

@lady_vip Hur nära kommer du och chefen arbeta?
Vet inte riktigt. Inte särskilt nära, jag lägger upp mitt arbete själv, med viss schemaläggning av chefen. Det är ganska mycket förtroendearbetstid.
 
Jag är med i både fack och a-kassa med inkomstförsäkring.

Hur attraktiv är du på arbetsmarknaden?
Ju sämre chanser till nyanställning desto större anledning att klamra sig fast.
Ser framtiden ljus ut är jag definitivt av åsikten att man ska röra på sig. Gör man bra ifrån sig innebär ju det i sig att man bygger på sitt CV och gör sig mer attraktiv.
 
Är jag helt galen som överväger att byta ett fast jobb till ett med visstidsanställning?

Jobbet idag är fast, bra lön, men väldigt hög arbetsbörda. Dessutom spenderar jag 2 timmar/dag på att ta mig dit och hem.

Nya jobbet är visstid, chans till tillsvidare. Nära, faktiskt cykelavstånd. Helt nytt, spännande med ämnen som jag brinner för. Lägre lön, men betydligt mer ledighet.

Jag är med i både fack och a-kassa med inkomstförsäkring.

Hur ser arbetsmarknaden ut för dig? Om visstidsanställningen inte skulle gå över till tillsvidare och du måste sluta, kan du få nytt jobb snabbt? Hur skulle eran ekonomi se ut om du tvingades vara arbetslös en tid? Lite sådant jag skulle fundera över, men spontant skulle jag nog göra det.

Jag bytte fast anställning mot ett vikariat och ångrar mig inte en sekund!
 
Hur ser arbetsmarknaden ut för dig? Om visstidsanställningen inte skulle gå över till tillsvidare och du måste sluta, kan du få nytt jobb snabbt? Hur skulle eran ekonomi se ut om du tvingades vara arbetslös en tid? Lite sådant jag skulle fundera över, men spontant skulle jag nog göra det.
Hur attraktiv är du på arbetsmarknaden?

Well. Det beror på om jag vill fortsätta inom den branschen jag arbetar nu, för jobbyte innebär karriärbyte i detta fallet. Inom den branschen jag arbetar nu är jag ganska attraktiv, fast det finns väl inte supermånga jobb. Däremot är pensionsavgångarna många inom några år, så det kommer antagligen komma fler och fler jobb på marknaden.

Min plan B, om anställningen skulle gå ut, skulle antagligen vara att plugga igen. Det är något jag funderat på länge.

Ekonomin kraschar inte om jag blir arbetslös (om jag får a-kassa). Men det är inte säkert att jag kan få nytt jobb snabbt. Men jag är ganska allround, jag kan börja jobba som något helt annat om det skulle vara så. Inte så himla kräsen om jag skulle välja mellan jobb och arbetslös.
 
Well. Det beror på om jag vill fortsätta inom den branschen jag arbetar nu, för jobbyte innebär karriärbyte i detta fallet. Inom den branschen jag arbetar nu är jag ganska attraktiv, fast det finns väl inte supermånga jobb. Däremot är pensionsavgångarna många inom några år, så det kommer antagligen komma fler och fler jobb på marknaden.

Min plan B, om anställningen skulle gå ut, skulle antagligen vara att plugga igen. Det är något jag funderat på länge.

Ekonomin kraschar inte om jag blir arbetslös (om jag får a-kassa). Men det är inte säkert att jag kan få nytt jobb snabbt. Men jag är ganska allround, jag kan börja jobba som något helt annat om det skulle vara så. Inte så himla kräsen om jag skulle välja mellan jobb och arbetslös.

Då skulle jag köra på det nya jobbet! Du har ju egentligen både en plan b och en plan c :D
 
För mig låter det som att du redan lagt dig i mentalt läge för att byta och bara behöver en liten bukespark i baken ;)
Haha, ja, lite så;) Men så kommer sånadära förnuftiga människor och säger "jag hade aldrig släppt en fast tjänst". Så får jag lite angst och fastnar i det tankesättet. För jag har ALLTID haft fast jobb. Inte ens en provanställning har jag testat.
 
Jag förstår din ångest över att lämna en fast tjänst för en mer osäker. Men har man råd att ta den risken, så varför inte?
 
Jag förstår din ångest över att lämna en fast tjänst för en mer osäker. Men har man råd att ta den risken, så varför inte?
Råd och råd. Det är väl för sånt jag har betalt in alla tusenlappar till a-kassan:angel: Jag kan leva på nudlar också om det skulle vara så. Vi har inga barn, bor billigt i bostadsrätt, kan sälja bilen osv.
 
Känns det nya jobbet rätt och du har någon buffert/plan b om det skiter sig så skulle jag absolut byta. Trivs du inte på nuvarande är det egentligen inget snack om saken, sånt är livet för kort för.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 818
Senast: Dorinda
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 969
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Jag har ända sedan jag började jobba på reception för ca 2 år sedan känt att det inte var rätt val, men har velat ge det en chans. Min...
Svar
1
· Visningar
1 117
Senast: Eurydome
·
Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 492
Senast: nowayout
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp