byta kåpa på vägguttag

tanten

Trådstartare
Jag har hittat ett vägguttag under tapeten. Alltså har jag ingen kåpa till det och det känns inte så säkert att ha ett "naket" uttag precis där man rör sig.
Alla uttag i huset är likadana. Monterade när huset renoverades 89/90. Jag har inte hittat något extra i gömmorna.

Frågan: är det standard på jordade uttag? Eller måste man vara säker på att ha samma fabrikat och modell för att det ska passa att skruva dit?
 
Mina som bodde här när jag köpte huset 2015 .är inte lika som dom jag har nu,Men om du tar en bild på det så kan jag kolla om några av mina sparade kanske passar hos dig, mät dom gärna oxå
 
Jag har hittat ett vägguttag under tapeten. Alltså har jag ingen kåpa till det och det känns inte så säkert att ha ett "naket" uttag precis där man rör sig.
Alla uttag i huset är likadana. Monterade när huset renoverades 89/90. Jag har inte hittat något extra i gömmorna.

Frågan: är det standard på jordade uttag? Eller måste man vara säker på att ha samma fabrikat och modell för att det ska passa att skruva dit?
Tyvärr inte. Inte ens inom samma märke. Jag ville byta från vita till svarta, det tog elektrikern två dagar att byta alla dosorna i väggen så synliga delen kunde bytas till svarta.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 260
Senast: Calmiche
·
Fritid Vad har ni för projekt för kommande år? Stort som smått, inne eller ute, huset eller cykeln. Mitt främsta 2022 projekt är att lösa...
2
Svar
32
· Visningar
2 538
Senast: svea
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 022
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
995
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp