Byta klinik

Lumos_Nox

Trådstartare
Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen.

Lång historia väldigt kort:

Efter en omfattande sårskada för ca tre år sedan har hästen fått en rörelsestörning i bak. Den störningen är friskförklarad, hästen har inte ont, men den syns tydligt. Så pass att jag inte är helt bekväm med att åka ut och träna, definitivt inte tävla.

Efter detta har vi dragits med konstanta frambens hältor. Det har varit inflammationer i olika leder och nu artros. Längsta vi har varit igång är fem månader. Nu är det även artros i det fjärde benet.

Jag har sagt att jag vill få hästen utdömd men iom att det alltid är nya skador så ska det behandlas.
Jag är helt utmattad. Hästen är sjutton år, jag har ägt den hela livet och detta tär på mig så mycket. Det konstanta hoppet som kraschar, pengarna och motivationen.
Veterinärer säger att hon kommer hålla för ridning, bara tänka på uppvärming osv. Jag håller inte med längre.

Nu är den halt igen. Det tar emot att åka till kliniken för jag vet att vi kommer åka hem med en ny behandlingsplan, igen.

Så jag funderar på om man kan byta klinik med ögat inställt på utdömning? Vara öppen mee historiken och att jag vill avsluta.

Och innan någon anklagar mig för att vara världens sämsta ägare: så klart vill jag behålla min häst och få den att fungera men den håller inte ens för igångsättning verkar det som. Promenad och sällskapshäst är inte ett alternativ.

Jag kan ju och funderar på att avliva utan utdömning men då blir ju problemet försäkringspengarna och framtiden med en ny häst mycket mörkare. Ja, jag är fruktansvärd som ens tänker på pengar, hatar mig själv just nu.

Någon som gjort liknande? Bytt klinik för att kunna avsluta?
 
Kan man inte tänka att byta klinik för nya ögon och för att man tror att det finns något underliggande som orsakar alla nya hältor?
En icke smärtsam rörelsestörning borde ju inte ge upprepade sekundärhältor. Det känns ju viktigt i att få klarhet i om primärproblemet går att utreda eller om det kommer fortsätta leda till sekundära hältor? Det borde ju isf kunna vara grund för att döma ut.
 
Det är absolut inte fel med nya ögon. Förhoppningsvis hittar ni felet och antingen kan laga hästen eller döma ut. Återkommande hältor under flera år på det sättet (utefter den korta beskrivningen här) så borde det finnas något "riktigt" problem bakom, som ni kanske inte hittat (än)?
 
Kan man inte tänka att byta klinik för nya ögon och för att man tror att det finns något underliggande som orsakar alla nya hältor?
En icke smärtsam rörelsestörning borde ju inte ge upprepade sekundärhältor. Det känns ju viktigt i att få klarhet i om primärproblemet går att utreda eller om det kommer fortsätta leda till sekundära hältor? Det borde ju isf kunna vara grund för att döma ut.
Missade det. Veterinärer misstänker men kan inte säga helt säkert att frambenen hänger ihop med bakbenet, att det nya rörelsemönstret gör att hästen sliter mer på frambenen än förut. De hoppas att bara den musklas upp så kommer det hjälpa. Problemet är ju att vi aldrig kommer dit innan ny hälta hittas.
 
Missade det. Veterinärer misstänker men kan inte säga helt säkert att frambenen hänger ihop med bakbenet, att det nya rörelsemönstret gör att hästen sliter mer på frambenen än förut. De hoppas att bara den musklas upp så kommer det hjälpa. Problemet är ju att vi aldrig kommer dit innan ny hälta hittas.
Jag fattar. Men det låter rimligt att vara ärlig hos en ny klinik och se vad de kommer fram till. Väldigt jobbig situation, och klart att du inte vill att hästen ska utsättas för frekventa hältor på det här sättet❤️
 
Missade det. Veterinärer misstänker men kan inte säga helt säkert att frambenen hänger ihop med bakbenet, att det nya rörelsemönstret gör att hästen sliter mer på frambenen än förut. De hoppas att bara den musklas upp så kommer det hjälpa. Problemet är ju att vi aldrig kommer dit innan ny hälta hittas.
Förstår att det känns som ett hopplöst moment 22 :cry:
 
Jag fattar. Men det låter rimligt att vara ärlig hos en ny klinik och se vad de kommer fram till. Väldigt jobbig situation, och klart att du inte vill att hästen ska utsättas för frekventa hältor på det här sättet❤️
Tack ❤️
Innan det här har hästen knappt varit halt alls. Men efter sårskadan så vet jag inte hur många igångsättningar vi gjort, över tiotalet iaf. Allt känns så otroligt lönlöst, släcker en hälta för att hitta en ny.
Nu tycker jag även att hästen faller ur mer och mer, bakbenet gör att bakmuskulaturen blir helt sne och tun. Även om vi får frambenen friska kommer vi inte komma tillbaka till tränings och tävlingshästen den varit och är tänkt som. Msv B-A nivå. Domare kommer blåsa ut skritten.
 
Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen.

Lång historia väldigt kort:

Efter en omfattande sårskada för ca tre år sedan har hästen fått en rörelsestörning i bak. Den störningen är friskförklarad, hästen har inte ont, men den syns tydligt. Så pass att jag inte är helt bekväm med att åka ut och träna, definitivt inte tävla.

Efter detta har vi dragits med konstanta frambens hältor. Det har varit inflammationer i olika leder och nu artros. Längsta vi har varit igång är fem månader. Nu är det även artros i det fjärde benet.

Jag har sagt att jag vill få hästen utdömd men iom att det alltid är nya skador så ska det behandlas.
Jag är helt utmattad. Hästen är sjutton år, jag har ägt den hela livet och detta tär på mig så mycket. Det konstanta hoppet som kraschar, pengarna och motivationen.
Veterinärer säger att hon kommer hålla för ridning, bara tänka på uppvärming osv. Jag håller inte med längre.

Nu är den halt igen. Det tar emot att åka till kliniken för jag vet att vi kommer åka hem med en ny behandlingsplan, igen.

Så jag funderar på om man kan byta klinik med ögat inställt på utdömning? Vara öppen mee historiken och att jag vill avsluta.

Och innan någon anklagar mig för att vara världens sämsta ägare: så klart vill jag behålla min häst och få den att fungera men den håller inte ens för igångsättning verkar det som. Promenad och sällskapshäst är inte ett alternativ.

Jag kan ju och funderar på att avliva utan utdömning men då blir ju problemet försäkringspengarna och framtiden med en ny häst mycket mörkare. Ja, jag är fruktansvärd som ens tänker på pengar, hatar mig själv just nu.

Någon som gjort liknande? Bytt klinik för att kunna avsluta?
Vart bor du i landet? Du kan skicka pm till mig :)
 
Fy vad jobbigt! Att åka till en ny klinik låter väl som en bra idé. När ni satt igång, har du fått hjälp ev en duktig fysioterapeut eller liknande? Eller har det mest varit x antal min i skritt, lägg till 2 min trav osv?
 
Vad hände när hästen fick sårskadan? Dom kan ju råka ha sönder allt möjligt när dom går omkull eller springer in i saker, och hästen har dessutom en rejäl rörelsestörning kvar.

Det är väl inte alls konstigt att det leder till belastningshältor och artros på andra ställen.

Jag hade absolut provat ny klinik / veterinär, berättat hela historien, och diskuterat vad dom tror om framtiden.

Artros blir ju dessutom aldrig bättre, jag tycker inte alls det låter orimligt med en utdömning.
 
Fy vad jobbigt! Att åka till en ny klinik låter väl som en bra idé. När ni satt igång, har du fått hjälp ev en duktig fysioterapeut eller liknande? Eller har det mest varit x antal min i skritt, lägg till 2 min trav osv?
Ja vi sammarbetar ihop med veterinär och equiterapeut(?) på kliniken. Hon håller stenhårt på att hästen måste igång och tränas, från mark och uppsuttet, musklerna och senorna måste ta i för att orka hålla ihop hästen. Tyvärr avbryts hennes jobb hela tiden då hon inte vill behandla en halt häst utan den måste först bli friskförklarad av veterinären.
 
Vad hände när hästen fick sårskadan? Dom kan ju råka ha sönder allt möjligt när dom går omkull eller springer in i saker, och hästen har dessutom en rejäl rörelsestörning kvar.

Det är väl inte alls konstigt att det leder till belastningshältor och artros på andra ställen.

Jag hade absolut provat ny klinik / veterinär, berättat hela historien, och diskuterat vad dom tror om framtiden.

Artros blir ju dessutom aldrig bättre, jag tycker inte alls det låter orimligt med en utdömning.
Vi vet inte vad som hände. Hittade hästen nerblodad i hagen med ett enormt djupt (25cm) och slamsigt stickspår. Stod på akutkliniken tre dygn. Lång, lång rehab och läkning.

Just Artrosen kom som ett slag i magen och min tanke var "ja nu är det ju kört iaf". Men de propsar på att hästar (dressyr) klarar ridning med så pass lätt variation den hade. Har aldrig haft häst med artros men i min hjärna så är en häst med artros i båda fram plus vänster höft slut. Men veterinärerna är positiva. Höften har inte visat något på undersökningar efter första fyndet.
 
Låter rätt insane att traditionellt sätta igång en häst med rörelsestörning från traumatisk olycka, återkommande hältor fram, artros i en höft OCH framben, såvida inte hästen själv trivs och vill, och då ska det ju vara väldigt lätt promenadridning och stärkande arbete typ avsuttna rehabövningar, akademisk ridkonst / science of motion/ liknande osv...

Vad vill hästen med livet?
 
Ja, byt klinik. Tycker varken det eller din vilja att döma ut i detta läget är orimligt. Du kan även ringa direkt till ditt försäkringsbolag och prata med din handläggare om situationen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Börjar bli lite knäckt. Har sen augusti åkt in och ut på klinik med min häst. Främst på grund av hälta på vänster bakben och...
Svar
5
· Visningar
1 379
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 664
Hästvård För att dra historien i väldigt korta drag: Augusti 2013: Symptom som kan inte galoppera och slö. Under hösten åker vi in och ut på...
2
Svar
29
· Visningar
3 587
Hästmänniskan Hej alla! Jag ber ödmjukast om tips och råd i denna tråd och inga påhopp tack. Jag har en helt underbar häst som jag älskar högre än...
2
Svar
38
· Visningar
4 443
Senast: Coolfrees
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp