byta kraft rider mot kraft grov?

Buck

Trådstartare
har tidigare haft grund till hästen och kompletterat dåliga värden på höet med lusern, men nu när hon inte går så många dagar i veckan som jag skulle vilja så bytte jag till rider då det är ungefär samma innehåll(mer fiber, mindre energi tror jag det var) fast billigare.

grannen har dock grov i silo,= dom köper det billigare och jag kan få köpa lösvikt av dem för deras inköps pris= blir några kr billigare än grunden och jag slipper köra in till byn för att handla foder en gång i månaden. och då grov har mer protein och nuvarande hö har mycket protein + energi så kan jag skippa lusernen:d

jag har tyvärr inte analys på detta höet :((höet vi hade tidigare i år tog slut då flera balar var mögliga, höbonden fick också en 20 balar stulna = vi kunde inte köpa mer så fick köpa en bal av grannen, skulle få av analyserade första års skörden men då andra års skörden stod bättre till att ta av så fick jag hem o analyserat hö):grin:

häst nr 1, går lätt 4-5 dagar i veckan, håller hullet lätt men blir för taggad av energi rikt foder. får nu rider + lusern 11kg hö om dagen
häst nr 2 är pensionär och rids sporadiskt, har tappat lite hull under vintern(ger nu mer hö till henne) får 1kg lusern om dagen 12 kg hö om dagen.

nästa höbal ska vara analyserad, men då jag funderar på att byta kraftfoder och jag behöver köpa kraftfoder i kväll så behöver jag lite hjälp ^_^.

jag vet att analys är super viktigt, men grannen har alltid haft bra hö med ibland alldeles för mycket protein och bra med energi. så detta höet vågar jag ge på måfå, har ju fungerat för grannens tävlings hästar i alla fall.

men ni som kan kraft, kan man byta 1kg rider + 0.25kg lusern mot 1kg grov?
jag är arbetslös och känner att jag kommer spara mycket om jag ger båda hästarna grov istället för rider och lusern.

snabba svar som inte är "du måste analysera höet och göra en korrekt foderstat!!!" motages tacksamt. då jag måste köpa foder ikväll.
 
Sv: byta kraft rider mot kraft grov?

hur menar du? jag vet inte analysen på nuvarande, och har inte fått reda på analysen till nästa bal heller men då jag sätter igång hästen nu efter vintern så behöver hon kraftfoder för sitt ökade arbete. = vill veta hur mycket det skiljer sig mellan rider + lucern och grov?

tidigare i vinter så har jag fått komplettera med mer protein till alla hästarna och energi till hästen som rids.
 
Sv: byta kraft rider mot kraft grov?

hur menar du? jag vet inte analysen på nuvarande, och har inte fått reda på analysen till nästa bal heller men då jag sätter igång hästen nu efter vintern så behöver hon kraftfoder för sitt ökade arbete. = vill veta hur mycket det skiljer sig mellan rider + lucern och grov?

tidigare i vinter så har jag fått komplettera med mer protein till alla hästarna och energi till hästen som rids.
Citat
jag vet att analys är super viktigt, men grannen har alltid haft bra hö med ibland alldeles för mycket protein och bra med energi. så detta höet vågar jag ge på måfå, har ju fungerat för grannens tävlings hästar i alla fall. slut citat

Jag läser vad du skrivit.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 409
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 515
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 491
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp