Byta kuddar i CAIR?

krusmynta

Trådstartare
Jag har en begagnad, 4 år gammal bates caprilli som jag märkte att var lite ojämn i bossorna. Öppnade upp undertill (som enkelt går att göra eftersom koppjärnet går att byta och bossorna var ihopsatta med kardborrband undertill och hittade två kuddar på vardera sida, en svart lite tjockare baktill och en grå lite tunnare framtill. Kuddarna var ihoptejpade på mitten och fastlimmade, men kanten hade vikt sig och det var den ojämnheten jag kände och när jag klämde lite mer insåg jag att den ena framkudden var betydligt plattare än den andra.

Nu till frågorna:
1. Finns det olika tjocklekar på CAIR-kuddarna eller är det alltid samma tjocklek?
2. Var köper man nya? Byter de flesta sadelmakare dessa?
3. Gäller garantin trots att det inte var jag som köpte sadeln (5 års garanti)?
4. Evighetsfrågan om vad som är bäst, ull eller luft? Har ridit hästen i en wintec (samma modell som batessadeln, bara syntet) och han protesterar inte trots att han haft lite sadeltvång tidigare, vet inte om det beror på luftstoppningen eller något annat. Hästen är dessutom aningens asymmetriskt musklad, och jag är rädd att en ullsadel blir snedsutten tills han jämnat ut sig..
Jag hittar ingen bra hemsida som förklarar hur CAIR fungerar, trodde faktiskt att det bara var en kudde per sida, men tydligen inte... Och har även trott att de inte kan pysläcka, men det verkar så i mitt fall, för helt platt är inte den inte..

Erfarenheter? Råd och tips tas tacksamt emot (ska ringa åf som sålde sadeln, men de har tydligen övergått till FLAIR, så jag tänkte att de kanske kör stenhård propaganda för det istället och jag vill vidga vyerna..)
 
Sv: Byta kuddar i CAIR?

I valet mellan Cair och FLAIR, är mitt val solklart. FLAIR, alla dagar. Just för att man kan pumpa om för att passa hästen, utifrån hur den ändrar sig.

Garanti gäller normalt bara för den som löste ut sadeln, alltså första ägaren. Jag tror nog att du får bäst svar om du ringer ÅF, det är nog dessvärre bästa rådet jag kan ge dig.
 
Sv: Byta kuddar i CAIR?

Har man bara garantisedeln kvar så ska garantin gälla, men man kanske inte behöver säga just att man har köpt den begagnad... utifallatt....

Jag har utnyttjat garantin en gång när min dåvarande Wintec var med om att hästen hade gått omkull och sadeln kändes lite skev efteråt.
Jag var INTE första ägare men hade garantibeviset så jag ringde ÅF och skickade sen in den. Och den kom tillbaka ca 1 v senare. Inga frågor om jag köpt den eller annat. Det som hade gått sönder var 1 "skruv" och dom satte dit en ny. Enkelt och smidigt.

Det påstås att det ska gå enkelt att fixa deras Cair-kuddar, men då mina hästar inte gillade den konstruktionen har jag bara Wintec 500 med ull och deras gamla Sport-sadlar som är omstoppningsbara "permanentstoppade".......
 

Liknande trådar

E
Utrustning Kan man göra det? Tyckte bossorna på min sadel har blivit rätt mjuka (för mjuk? Känns som en badring med för lite luft) samt lite...
Svar
2
· Visningar
914
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp