Byta luftkuddar själv Cair.

FruS

Trådstartare
Hej!
Jag har två Bates sadlar och den ena är äldre och så klart är det den som passar oss bäst.
Min fråga är då om jag om det skulle behövas bara helt sonika kan ta luftkuddarna ur den nyare sadeln och stoppa in i den äldre?
Har någon gjort det? Bytt själv alltså.
Sen ligger det väl lite stoppning i dem också?
Den borde man ju kunna flytta med också...?
 
Det finns ett mycket bra ordspråk som säger "If it aint broken, don't fix it". Det vill säga, börja inte mixtra med något som redan funkar, för risken är att det blir sämre än vad det var från början.

Jag rekommenderar att du låter en sadelmakare titta på sadlarna för att se vad som är lämpligt att göra, att som amatör ge sig på stoppningen har dåliga förutsättningar att bli bra.
 
Hej!
Jag har två Bates sadlar och den ena är äldre och så klart är det den som passar oss bäst.
Min fråga är då om jag om det skulle behövas bara helt sonika kan ta luftkuddarna ur den nyare sadeln och stoppa in i den äldre?
Har någon gjort det? Bytt själv alltså.
Sen ligger det väl lite stoppning i dem också?
Den borde man ju kunna flytta med också...?

Det är ju lager med ull och annan stoppning i sadeln också utöver luftkuddarna, och placeringen all ny stoppning osv är av stor vikt hur sadeln kommer agera sen.
Bästa är att lämna in till en sadelmakare som kan Bates sadlar.
 
Det kan vara olika utformning av bossan på dem Så det kan vara olika kuddar/stoppning som passar. Dessutom mycket jobb med att öppna upp bossorna på det sättet på en sadel. Skulle inte rekommendera annat än att låta en sadelmakare göra jobbet.
 
Det kan vara olika utformning av bossan på dem Så det kan vara olika kuddar/stoppning som passar. Dessutom mycket jobb med att öppna upp bossorna på det sättet på en sadel. Skulle inte rekommendera annat än att låta en sadelmakare göra jobbet.

Och ännu svårare att sy ihop sadeln igen utan rätt verktyg :/, finns liksom en anledning till att sadelmakare är en 3.5 år lång utbildning.
 
Och ännu svårare att sy ihop sadeln igen utan rätt verktyg :/, finns liksom en anledning till att sadelmakare är en 3.5 år lång utbildning.
Dessa sadlar öppnar man genom att öppna en stark kardborre och det är meningen att man ska kunna öppna dem själv för att stoppa i inlägg ovanför luftkuddarna för att ändra dem. Så just det är faktist lätt.
Så för att få ihop en sadel med cair system behövs inte 3,5års utbildning.
 
Dessa sadlar öppnar man genom att öppna en stark kardborre och det är meningen att man ska kunna öppna dem själv för att stoppa i inlägg ovanför luftkuddarna för att ändra dem. Så just det är faktist lätt.
Så för att få ihop en sadel med cair system behövs inte 3,5års utbildning.

Det gäller väl bara nyare Bates-sadlar och inte de gamla?
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Lutten
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 462
Senast: Fetaost
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 023
Senast: Smurfoff
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 175
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp