Byta medryttarhäst?

Milanot

Trådstartare
Har ett dilemma jag går runt och har ångest över.
Bor på ett ställe där det är ganska svårt att få tag på medryttarhäst, framförallt någon som är på min nivå och inom någorlunda köravstånd. Så det blir lite grann att man tar det man får:3
Kom först i kontakt med en tjej som hade den perfekta hösten för mig! Dock så meddelade jag henne för sent och en annan tjej hann före. Hon lovade dock att om medryttare slutade så skulle hon höra av sig.
jag kom istället i kontakt med en annan tjej som sökte medryttare till sin häst som just då bara stod i hagen. Kort och gott så visar det sig att hästen just nu inte är ridbar utan har ont lite överallt. Då pratade vi lite om ifall jag var intresserad av att jobba med honom igenom dessa problem och stärka honom osv. Självklart sa jag som va nöjd med att bara få va i stallet. Vi tog ut equiterepheut och har köpt nåt speciellt kosttillskott som han jämt påbörjat. Just nu arbetar jag honom bara från marken med promenader och trick träning. Inte riktigt vad jag hade tänkt mig kanske. Om han ens kommer bli ridhäst alls är en oklarhet och han kanske bara ska fortsätta som haghäst eller möjligen köras in.
helt plötsligt så kontakter ju ägaren till den första hästen mig och undrar om jag fortfarande är intresserad:S
Känner att hästen jag håller på med nu inte riktigt var vad jag hade tänkt mig, men samtidigt så sa jag ju att jag var villig att arbeta med hästen. Får ännu mer dåligt samvete iomä att hon spenderat pengar. Däremot så skulle den andra hästen passa mig så mycket bättre och jag skulle få fler möjligheter, som att rida överhuvudtaget.
är jag en hemsk människa om jag väljer att byta medryttarhäst? Hästen jag har just nu har vi inte kommit särskilt långt med alls än så det är inte som att jag jobbat i onödan. Det är mest att jag gett ett ord jag inte kommer hålla samt fått ägaren att spendera ”onödiga” pengar:/ vilka jag såklart kan betala tillbaka.
vad hade ni gjort i min situation?
 
Jag hade nog sagt som det var till ägaren till nuvarande häst. Att hästen inte riktigt var vad du tänkte dig och att du nu fått erbjudande om en mer passande häst. Jag tycker inte att du är elak för om du inte vill träna upp någons skadade häst istället för att rida en passande.
 
Det är i mina ögon inte konstigt att man som medryttare vill rida.
Det låter ju inte ens som att hästen du håller på med nu utretts av veterinär, vilken den enligt lag bör om den har ont. Oavsett så ska du inte känna att ägaren lägger pengar och du får dåligt samvete. Det är ju ägarens häst och dennes ansvar att få hästen välmående/smärtfri. Jag tycker ägaren snarare ska vara tacksam över att du hjälpt till. Det är nog ändå rätt få som skulle vilja traska runt med någon annans konvalecent i hopp om att den eventuellt kan bli ridbar.

Jag tycker det låter som att häst nummer ett vore väldigt mycket roligare och utvecklande för dig.
 
Jag hade absolut bytt! Tackat den skadade hästens ägare för den tiden och önskat lycka till med hästen. Men förklarat att jag vill rida och har fått erbjudande om en annan häst som går att rida redan nu.

Att vara medryttare har fördelar och nackdelar: nackdelen är att man egentligen inte bestämmer något själv. Ens uppgift är att följa ägarens riktlinjer. Punkt. Men fördelen är att man slipper ha huvudansvaret för hästen och kan sluta när som helst det inte längre är roligt eller har potential att bli rolig inom en rimlig tid. Ha inte dåligt samvete för att du slutar.

Jag hade inte ens börjat som "medryttare" på den häst du har försökt rehaba. Jag vill att min medryttarhäst ska gå att rida. Skulle den sen efter en tid bli skadad lämnar jag ju inte om skadan förväntas läka utan då hjälper jag ju till med rehaben som behövs. Men jag vill inte börja med rehab.
 
Om du inte har tid att ha båda två tycker jag att du byter. Ingen idé att spendera tid och energi på någonting du inte tycker är kul. Det är inte ditt ansvar utan hästägarens att se till så att hästen får rätt vård och rehabilitering.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 207
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp