Byta mobilabonnemang

Ajda

Trådstartare
Okej ja jag vet jag har legat under en sten halva mitt liv. Men jag har ett svindyrt abonnemang på telia som jag betalar för varje månad. 470kr utan mobil. Inte reflekterat över det innan vi kom in på det inatt på jobbet. Det här går ju inte...

Men jag vill ju såklart byta nu. Kollade runt litegrann och har landat i att comviq kanske är bra.

Men hur gör jag?! Säger jag upp telias först (30 dagars bindningstid) och sen går in och tecknar ett nytt på comviq?
Sambon säger att jag tecknar ett nytt först, sen flyttas allt dit. Gör det verkligen det?

Bör man ta ett med telefon? Har ett iphone 11 nu, som är bra, men kontakten fungerar ej. Så måste ladda den med trådlös laddkabel. Lite störande för det går inte använda mobilen under tiden och det tar lång tid att ladda den så. Går aldrig använda powerbank...
 
Jag bytte relativt nyligen. Tecknade nytt avtal och så flyttades allt dit på ett förutbestämt datum automatiskt. Innan dess kom ett nytt sim-kort med posten.
 
Jag bytte relativt nyligen. Tecknade nytt avtal och så flyttades allt dit på ett förutbestämt datum automatiskt. Innan dess kom ett nytt sim-kort med posten.

Så ditt gamla behövde du inte säga upp? Man får behålla sitt nummer?
 
Okej ja jag vet jag har legat under en sten halva mitt liv. Men jag har ett svindyrt abonnemang på telia som jag betalar för varje månad. 470kr utan mobil. Inte reflekterat över det innan vi kom in på det inatt på jobbet. Det här går ju inte...

Men jag vill ju såklart byta nu. Kollade runt litegrann och har landat i att comviq kanske är bra.

Men hur gör jag?! Säger jag upp telias först (30 dagars bindningstid) och sen går in och tecknar ett nytt på comviq?
Sambon säger att jag tecknar ett nytt först, sen flyttas allt dit. Gör det verkligen det?

Bör man ta ett med telefon? Har ett iphone 11 nu, som är bra, men kontakten fungerar ej. Så måste ladda den med trådlös laddkabel. Lite störande för det går inte använda mobilen under tiden och det tar lång tid att ladda den så. Går aldrig använda powerbank...

Själv har jag alltid köpt mobil kontant. Har då inte något behov av det senaste och flashigaste utan att köpa en modell som kom ut för några år sedan tycker jag är ett prisvärt alternativ. Brukar lägga mellan 1500-2000 kronor på själva mobilen kontant. Sen har jag alltid haft kontantkort på Comviq och fyller oftast på med 95 kronor i månaden men då surfar jag inte mycket. Har haft android-telefon med hyfsad kamera och bra basfunktioner . Jag ringer, skickar sms/mms och fotar. Lyssnar på poddar som jag oftast laddar ner till mobilen och använder mobilen på gymmet och streamar musik direkt från Youtube.

Fundera på vilka behov du har både vad gäller telefonen och abonnemanget. Hur många av funktionerna använder du på mobilen? Vad behöver du? Hur mycket ringer och surfar du?
 
Okej ja jag vet jag har legat under en sten halva mitt liv. Men jag har ett svindyrt abonnemang på telia som jag betalar för varje månad. 470kr utan mobil. Inte reflekterat över det innan vi kom in på det inatt på jobbet. Det här går ju inte...

Men jag vill ju såklart byta nu. Kollade runt litegrann och har landat i att comviq kanske är bra.

Men hur gör jag?! Säger jag upp telias först (30 dagars bindningstid) och sen går in och tecknar ett nytt på comviq?
Sambon säger att jag tecknar ett nytt först, sen flyttas allt dit. Gör det verkligen det?

Bör man ta ett med telefon? Har ett iphone 11 nu, som är bra, men kontakten fungerar ej. Så måste ladda den med trådlös laddkabel. Lite störande för det går inte använda mobilen under tiden och det tar lång tid att ladda den så. Går aldrig använda powerbank...
Har också betalt mer än nödvändigt till Telia, som tyvärr har bästa täckningen där jag bor och där jag vistas mycket. Om du är i samma sits, skulle jag ringa Telia och säga "Det här abonnemanget har jag inte råd med. Vilka alternativ finns det? Och hur mycket kostar det med en ny mobil?

Sen jämför du med vad andra operatörer erbjuder.
 
Själv har jag alltid köpt mobil kontant. Har då inte något behov av det senaste och flashigaste utan att köpa en modell som kom ut för några år sedan tycker jag är ett prisvärt alternativ. Brukar lägga mellan 1500-2000 kronor på själva mobilen kontant. Sen har jag alltid haft kontantkort på Comviq och fyller oftast på med 95 kronor i månaden men då surfar jag inte mycket. Har haft android-telefon med hyfsad kamera och bra basfunktioner . Jag ringer, skickar sms/mms och fotar. Lyssnar på poddar som jag oftast laddar ner till mobilen och använder mobilen på gymmet och streamar musik direkt från Youtube.

Fundera på vilka behov du har både vad gäller telefonen och abonnemanget. Hur många av funktionerna använder du på mobilen? Vad behöver du? Hur mycket ringer och surfar du?

Jag har hela mitt tekniska liv på mobilen. Sitter aldrig vid datorn. Vill därför ha en hyffsad telefon, bra kamera. Ang mitt abonnemang har jag idag 30G surf som jag inte använder upp, men behöver ändå en rejäl surf. Fria sms och samtal.
Hittills lutar det åt comviq.
 
Jag har hela mitt tekniska liv på mobilen. Sitter aldrig vid datorn. Vill därför ha en hyffsad telefon, bra kamera. Ang mitt abonnemang har jag idag 30G surf som jag inte använder upp, men behöver ändå en rejäl surf. Fria sms och samtal.
Hittills lutar det åt comviq.
Om du är nöjd med täckningen som Telia erbjuder, så skulle jag börja att kolla på de som använder Telias nät, eller även kanske Halebop, som är Telia, men med sämre kundservice.
 
Om du är nöjd med täckningen som Telia erbjuder, så skulle jag börja att kolla på de som använder Telias nät, eller även kanske Halebop, som är Telia, men med sämre kundservice.
Fello använder Telias nät och har hyfsade priser.

Är väldigt nöjda som användare nästan hela familjen i många år nu.

44GB surf för 245 per månad eller om man surfar mindre 14GB för 145 per månad. De två första månaderna halva summan.
 
Om du är nöjd med täckningen som Telia erbjuder, så skulle jag börja att kolla på de som använder Telias nät, eller även kanske Halebop, som är Telia, men med sämre kundservice.
Telia kan inte matcha.
Erbjöd mig 40gb surf för 368kr/månad med 12 månaders bindningstid. Ja det är ju billigare än vad jag har idag, men jag behöver inte mer surf och många andra operatörer ligger på 300kr/mån för ungefär samma.
 
Jag tror att steg ett är att bestämma sig för vilket nät man vill använda, med bristande täckning hjälper det ju inte om abonnemanget är jättebra. På somliga håll i landet är Telias nät fortfarande bäst, eller rent av det enda tillgängliga, medan andra nät dominerar i andra områden. Jag har haft Telia i 30 år och i allt väsentligt varit nöjd men överväger nu Fello av kostnadsskäl, sedan Fello öppnat för wifisamtal/VoIP.
 
Annat tips, Lightningkontakten på iPhone blir ofta full av damm och annan skit och börjar därför glappa och sen ofungera helt. Men en tandpetare och en sprayflaska med tryckluft så blir det rent och funkar perfekt igen. (Nu vet jag såklart inte vad som gått snett med din kontakt, men det är ett väldigt vanligt problem och det är lätt att tro att den gått ”sönder”)

(Plackers bakvänd typ fungerar ännu bättre än tandpetare)
 
Annat tips, Lightningkontakten på iPhone blir ofta full av damm och annan skit och börjar därför glappa och sen ofungera helt. Men en tandpetare och en sprayflaska med tryckluft så blir det rent och funkar perfekt igen. (Nu vet jag såklart inte vad som gått snett med din kontakt, men det är ett väldigt vanligt problem och det är lätt att tro att den gått ”sönder”)

(Plackers bakvänd typ fungerar ännu bättre än tandpetare)

Provat allt. Förmodligen en ”pigg” i som gått sönder.
 
Jag har Telia för 199 kr/månaden. Men då bara 2GB surf, men behöver inte mer då jag nästan bara surfar hemma på wifi. Dessutom bygger surfen på sig så jag har en rejäl pott att ta av.
 
Jag brukar byta abonnemang någon gång per år. Det kommer många nya erbjudanden hela tiden så byter man då och då kan man spara väldigt mycket pengar.
Det är jätteenkelt att byta eftersom allt sker automatiskt så fått du tecknat det nya avtalet.
Bytte nyligen till Fello då jag behöver ha Telias nät på landet, och de hade ett bra och billigt erbjudande för nya kunder 😊
Föredrar att köpa min mobil obunden just för att jag ska kunna byta operatör om jag vill.
 
Jag brukar byta abonnemang någon gång per år. Det kommer många nya erbjudanden hela tiden så byter man då och då kan man spara väldigt mycket pengar.
Det är jätteenkelt att byta eftersom allt sker automatiskt så fått du tecknat det nya avtalet.
Bytte nyligen till Fello då jag behöver ha Telias nät på landet, och de hade ett bra och billigt erbjudande för nya kunder 😊
Föredrar att köpa min mobil obunden just för att jag ska kunna byta operatör om jag vill.

Fello är lockande, synd att de inte har mobiler.
 
Okej ja jag vet jag har legat under en sten halva mitt liv. Men jag har ett svindyrt abonnemang på telia som jag betalar för varje månad. 470kr utan mobil. Inte reflekterat över det innan vi kom in på det inatt på jobbet. Det här går ju inte...

Men jag vill ju såklart byta nu. Kollade runt litegrann och har landat i att comviq kanske är bra.

Men hur gör jag?! Säger jag upp telias först (30 dagars bindningstid) och sen går in och tecknar ett nytt på comviq?
Sambon säger att jag tecknar ett nytt först, sen flyttas allt dit. Gör det verkligen det?

Bör man ta ett med telefon? Har ett iphone 11 nu, som är bra, men kontakten fungerar ej. Så måste ladda den med trådlös laddkabel. Lite störande för det går inte använda mobilen under tiden och det tar lång tid att ladda den så. Går aldrig använda powerbank...

Du tecknar ditt nya och säger till dem att du vill ha med dig till telefonnummer. Det nya bolaget kommer avsluta ditt gamla abonnemang åt dig. Det är väldigt enkelt faktiskt! Är du osäker så kan du gå till en fysisk butik och få det gjort. Det kan dock bli billigare att göra det själv på deras hemsida.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Inom kort ska jag byta från min iPhone CS till en iPhone 13 och när jag gör det skulle jag vilja få en clean start så att säga, men går...
Svar
1
· Visningar
449
Fritid Jag står i dilemmat att jag ska förnya mitt abonnemang. Eller ja, jag ska byta från halebop (Telia) till något som går på Telenors nät...
Svar
13
· Visningar
825
Senast: YaHilweh
·
Äldre I sommar går min bindningstid ut för abonnemanget jag tecknade när jag köpte min telefon. För att dra ner mina telefonkostnader med ett...
Svar
19
· Visningar
969
Senast: Niyama
·
Äldre Jag är trött på att ha ett onödigt dyrt mobilabonnemang. Nu tänker jag byta till det som verkar bli billigast för mig istället. Meen jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 995
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp