Byta namn som vuxen

BernT

Trådstartare
Har funderat ett tag på att byta tilltalsnamn, har ett vanligt tråkigt idag. Min familj och närmsta vänner lär fortsätta kalla mig det gamla vilket är okej, tänkte att jag isåfall fasar ut det gamla med tiden.
Har ett jättefint namn jag vill byta till, ganska ovanligt (nej inget spexat men ovanligt ändå). Vill gärna hinna byta innan jag börjar nytt jobb. Blir ju lite udda annars komma ena dagen och ba "hej jag heter Kajsa-Lisa" ( inte mitt riktiga namn :p) och sen veckan därpå bytt namn.

Nån som gjort det och vet om det går fort?

Är det sjukt wierd att byta namn som vuxen? Kommer göra det oavsett men är nyfiken på vad andra tycker. För mig känns det lite som ett sätt att lämna allt tråkigt och jobbigt som varit senaste typ 2-3 åren bakom och få en lite mer nystart kanske.

Jag känner ett par st som bytt namn som vuxen och jag tycker personligen inte det är något udda :)
 
Jag tycker att det är svinhett. Ligger liksom bra i munnen.....
Har du funderat på att kalla dig Berra typ som artistnamn?

Berra är vad som fäller grabbarna alltså. Tänk dig själv, man står tätt intill varandra på en stökig klubb. Och så får man skrika Berra i örat på honom när han vill veta vad en heter. Alltså det finns inte någon som inte blir dö-kär i mig då. Lite jobbigt emellanåt. Därav namnbyte haha.
 
Ok jag fattar, låter som en prekär situation.
Min kompis bytte namn, det gick vad jag förstod hyfsat snabbt och smidigt.
 
Jag rekommenderar inte att göra som en klasskamrat i gymnasiet gjorde :D Jag tror vi var inne på andra året, när någon lärare läste upp klassens namn för en närvarokontroll. När det kom till hennes namn så fräste hon till "Det finns ingen som heter så här!!!" och var nästintill sur över att någon tilltalade hennes gamla namn, trots att hon INTE berättat för någon att hon skulle byta namn. Haha.
 
Har funderat ett tag på att byta tilltalsnamn, har ett vanligt tråkigt idag. Min familj och närmsta vänner lär fortsätta kalla mig det gamla vilket är okej, tänkte att jag isåfall fasar ut det gamla med tiden.
Har ett jättefint namn jag vill byta till, ganska ovanligt (nej inget spexat men ovanligt ändå). Vill gärna hinna byta innan jag börjar nytt jobb. Blir ju lite udda annars komma ena dagen och ba "hej jag heter Kajsa-Lisa" ( inte mitt riktiga namn :p) och sen veckan därpå bytt namn.

Nån som gjort det och vet om det går fort?

Är det sjukt wierd att byta namn som vuxen? Kommer göra det oavsett men är nyfiken på vad andra tycker. För mig känns det lite som ett sätt att lämna allt tråkigt och jobbigt som varit senaste typ 2-3 åren bakom och få en lite mer nystart kanske.

Jag känner ett par st som bytt namn som vuxen och jag tycker personligen inte det är något udda :)

Jag har och det tog Max två veckor sådär! Iofs la jag till ett namn som tilltalsnamn o satte mitt förra som mellannamn :)
 
Jag tycker nog det är lite halvknepigt men det är ju liksom inte jag som ska göra det:p

På något sätt så skulle, jag själv, ha väldigt svårt att se mig själv heta något annat än det jag heter, trots att jag inte alltid varit förtjust i mitt namn. Det är en del av mig liksom.
 
Jag tycker inte det är weird på något sätt, om man av valfri anledning vill byta namn så kör! Men de få människor jag känner som har bytt namn (då under tonåren) kommer jag nog ändå alltid tänka på som sitt ursprungsnamn. Det har varit jättesvårt att "döpa om" personen i mitt huvud, för mig är det ju Anna jag lärt känna och inte Filippa (tex). Så även om jag använder det nya namnet (men ibland kan säga fel) så kommer personen alltid heta det gamla namnet i mitt huvud på något sätt, känns det som. Ännu svårare i de fall då jag inte känner eller träffar personen så ofta, en avlägsen släkting har tex bytt namn i vuxen ålder och där har det varit ännu svårare att ställa om :) Men du skriver ju själv att du förstår att dina gamla bekantskaper förmodligen kommer tänka på/benämna dig med ditt gamla namn :)

Jag har "bytt" efternamn (har alltid haft två på pappret men bara använt det ena). Jag har alltid tyckt mer om det andra efternamnet så i gymnasiet började jag helt sonika använda det efternamnet istället. Jag har ju märkt av samma sak där, dvs att många människor fortfarande tänker på mig som mitt förnamn + mitt gamla efternamn, och identifierar mig med det namnet :) Så det blir lite som du säger, en slags nystart, där alla nya människor i mitt liv känner mig som mitt nuvarande fullständiga namn och mitt förflutna hör till mitt gamla namn :p
 
@BernT

Jag har bytt efternamn samt lagt till ett förnamn, vilket är samma blankett men tog olika lång tid. Efternamnet tog ett par veckor, förnamnet ett par månader pga många vigslar försommartid vilket ger Socialstyrelsen mycket att göra. Därför är det omöjligt att sia hur lång tid det kommer ta för just dig.
När börjar jobbet?

Kom ihåg att du måste förnya pass, körkort och andra id :)
 
Äsch, trivs man inte med namnet man har, och tror man kan trivas bättre med ett annat är det väl bara att köra?

Jag gillar inte mitt namn, men har inte kommit på någonting som jag skulle trivas bättre med, så det får vara kvar. Iofs, då jag flyttade verkar det som det blivit fel i papprena, för mitt förnamn och mitt mellannamn verkar ha slagits ihop till ett dubbelnamn på en hel del ställen. Det låter inte vackert i kombination dock, och vid upprop eller telefonsamtal fattar jag inte alltid först att det faktiskt är mig som dom söker.

Har en bekant som bytt förnamn 4 ggr tror jag, det känns dock lite väl mycket, men tja, hen är nöjd för nu iaf.
 
Jag har och det tog Max två veckor sådär! Iofs la jag till ett namn som tilltalsnamn o satte mitt förra som mellannamn :)

Så tänkte jag göra, alltså ta helt nytt som tilltalsnamn och flytta mitt nuvarande som "mellannamn".

@Mulberry
I januari, så borde gå innan det. Pass har jag ändå tappat bort och körkortet byter jag gärna, fulaste bilden ever :p hur är det med kort, det står ju mitt nuvarande namn på det, fast kanske inte spelar någon roll?
 
@Mulberry
I januari, så borde gå innan det. Pass har jag ändå tappat bort och körkortet byter jag gärna, fulaste bilden ever :p hur är det med kort, det står ju mitt nuvarande namn på det, fast kanske inte spelar någon roll?

Jag har för mig att jag fick hem nya kort automatiskt från min bank, tror att de står i kontakt med folkbokföringsregistret.
 
Jag har också funderat på att byta, har aldrig riktigt trivts med mitt namn och jag har dessutom ett annat namn som jag under massor av år använt mig av typ på internet, så det känns redan invant och klart.
Det enda lilla problemet är att jag lärt känna en häst som delar "mitt" namn, och hur kul är det att byta namn till något en häst heter liksom... I stort sett alla som känner mig "känner" även den hästen och kommer kanske tro att jag snott namnet av den :D
 
hur är det med kort, det står ju mitt nuvarande namn på det, fast kanske inte spelar någon roll?

Det spelar roll och du behöver beställa nytt, du hör bara av dig till banken ett par dagar efter att namnändringen gått igenom :)

Jag har aldrig känt mig riktigt hemma i mitt "födelsenamn", det blev betydligt bättre när jag gifte mig och fick nytt efternamn men fortfarande känns tilltalsnamnet inte riktigt som jag. Vet dock inte vad jag skulle byta till så det får vara :D
 
Det spelar roll och du behöver beställa nytt, du hör bara av dig till banken ett par dagar efter att namnändringen gått igenom :)

Jag har aldrig känt mig riktigt hemma i mitt "födelsenamn", det blev betydligt bättre när jag gifte mig och fick nytt efternamn men fortfarande känns tilltalsnamnet inte riktigt som jag. Vet dock inte vad jag skulle byta till så det får vara :D

Får göra det, ska posta namn-papprena imorgon :) enda problemet med nya namnet är att det börjar på V, jag får inte till någon snygg namnteckning, mina skrivstils-V blir så raka. Resten "perfekt" skrivstil så det ser muppigt ut :p får öva helt enkelt.

Nä jag känner väl lite som du, fast nu när jag hittat ett jag hellre vill ha så känns det lika bra att byta, ångrar jag mig går det ju att ändra tillbaka ;)

Funderade lite över hur man gör med referenser i framtiden. Mina gamla chefer känner mig ju under ett visst namn. Har visserligen väldigt ovanligt efternamn och vi använder mest efternamnet i branschen. Men ändå, tänk om de frågar en gammal chef om mig med nya namnet och den säger att "någon med det namnet har aldrig jobbat här", blir ju lite skumt :p jaja inget problem egentligen ju.

Mamma och pappa och syskon lär inte kalla mig annat än mitt vanliga men det funkar nog ändå.
 
Jag har också funderat på att byta, har aldrig riktigt trivts med mitt namn och jag har dessutom ett annat namn som jag under massor av år använt mig av typ på internet, så det känns redan invant och klart.
Det enda lilla problemet är att jag lärt känna en häst som delar "mitt" namn, och hur kul är det att byta namn till något en häst heter liksom... I stort sett alla som känner mig "känner" även den hästen och kommer kanske tro att jag snott namnet av den :D

Haha är väl gulligt heta som en häst ;)
 
Får göra det, ska posta namn-papprena imorgon :) enda problemet med nya namnet är att det börjar på V, jag får inte till någon snygg namnteckning, mina skrivstils-V blir så raka. Resten "perfekt" skrivstil så det ser muppigt ut :p får öva helt enkelt.

Nä jag känner väl lite som du, fast nu när jag hittat ett jag hellre vill ha så känns det lika bra att byta, ångrar jag mig går det ju att ändra tillbaka ;)

Funderade lite över hur man gör med referenser i framtiden. Mina gamla chefer känner mig ju under ett visst namn. Har visserligen väldigt ovanligt efternamn och vi använder mest efternamnet i branschen. Men ändå, tänk om de frågar en gammal chef om mig med nya namnet och den säger att "någon med det namnet har aldrig jobbat här", blir ju lite skumt :p jaja inget problem egentligen ju.

Mamma och pappa och syskon lär inte kalla mig annat än mitt vanliga men det funkar nog ändå.

Jag har bytt tilltalsnamn som vuxen. Förvisso bara från mitt andranamn till mitt förstanamn och min familj kallade mig redan sedan tidigare för mitt förstanamn så det blev liksom bara externt som jag behövde "förklara mig".
Det finns de som fortfarande envisas med att kalla mig för mitt andranamn men jag orkar faktiskt inte bry mig.
Jag behövde ju således inte byta kort eller något sådant heller.

Vad gäller referenser så har jag bara förklarat för den som ska ringa att jag förut hette X så när du frågar efter referenser så måste du säga att det gäller X Xsson istället för Y Xsson. Det har funkat klockrent. Gäller bara att komma ihåg att säga det till den som intervjuat :D En gång glömde jag det nämligen :cool:
 
Jag har bytt tilltalsnamn som vuxen. Förvisso bara från mitt andranamn till mitt förstanamn och min familj kallade mig redan sedan tidigare för mitt förstanamn så det blev liksom bara externt som jag behövde "förklara mig".
Det finns de som fortfarande envisas med att kalla mig för mitt andranamn men jag orkar faktiskt inte bry mig.
Jag behövde ju således inte byta kort eller något sådant heller.

Vad gäller referenser så har jag bara förklarat för den som ska ringa att jag förut hette X så när du frågar efter referenser så måste du säga att det gäller X Xsson istället för Y Xsson. Det har funkat klockrent. Gäller bara att komma ihåg att säga det till den som intervjuat :D En gång glömde jag det nämligen :cool:

Jo att det finns de som kommer fortsätta kalla mig mitt gamla bara för att antar jag att man inte kommer från. Men det gör inte så mycket.

Haha, hur gick det när du glömde då? Är just att man ska komma ihåg det som är svårast ;p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: MML
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva här och berätta mitt nya namn. Men ja som ni ser att mitt användar namn är bytt också så är det för att jag ska...
2
Svar
34
· Visningar
2 807
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 886
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi köpte valp i somras. Hans lösa avföring nattetid är problemet. Han har tidigare bajsat mjuka korvar men för snart en månad sedan...
Svar
3
· Visningar
1 338
Senast: Ratax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp