Byta psykolog?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har gått 11 gånger hos den nya psykologen. Under tiden har i princip inget blivit bättre, mer än att jag klarar av att borsta tänderna nu. Men jag får fortfarande panik av saker jag hör eller av andra småsaker. Det är inte rimligt att reagera som jag gör och jag har inte lärt mig att reagera rimligare med den psykolog jag går hos. Jag har sagt detta till hen, men hen tyckte massor hade blivit bättre. Vad har blivit bättre? Bara tandborstningen vad jag vet. Hen bad mig skriva upp saker under veckan mellan våra möten om saker som blivit bättre, men jag kommer inte på något alls.

Och med tanke på att man inte får mer än absolut max 40 gånger så känns det som läge att byta. Haken är bara att jag då måste åka hela vägen ända in till stan för terapi. Det finns nämligen ingen annan terapeut på orten där jag bor. Och hur kul är det att sätta sig i bilen efter terapin när man kanske är uppe i varv och mår dåligt? Räknar liksom med det.

Jävla skitfobi. Panik och illamående var och varannan dag. Får väl dras med skiten tills jag dör.
 

Jag har gått 11 gånger hos den nya psykologen. Under tiden har i princip inget blivit bättre, mer än att jag klarar av att borsta tänderna nu. Men jag får fortfarande panik av saker jag hör eller av andra småsaker. Det är inte rimligt att reagera som jag gör och jag har inte lärt mig att reagera rimligare med den psykolog jag går hos. Jag har sagt detta till hen, men hen tyckte massor hade blivit bättre. Vad har blivit bättre? Bara tandborstningen vad jag vet. Hen bad mig skriva upp saker under veckan mellan våra möten om saker som blivit bättre, men jag kommer inte på något alls.

Och med tanke på att man inte får mer än absolut max 40 gånger så känns det som läge att byta. Haken är bara att jag då måste åka hela vägen ända in till stan för terapi. Det finns nämligen ingen annan terapeut på orten där jag bor. Och hur kul är det att sätta sig i bilen efter terapin när man kanske är uppe i varv och mår dåligt? Räknar liksom med det.

Jävla skitfobi. Panik och illamående var och varannan dag. Får väl dras med skiten tills jag dör.
Är det nån speciell terapi eller samtal med psykolog?
 
Den jag går hos är utbildad i psykodynamisk terapi och symboldrama. Och hen har aldrig jobbat med patient som har blodfobi.

Jag fick lov att välja hen för det var den enda som var tillgänglig.
Är det blodfobin som är det du mest vill komma till rätta med? Har du satt upp vad du har för mål med terapin?

Det borde inte vara helt omöjligt med terapi via videosamtal, har du undersökt det?
 
Är det blodfobin som är det du mest vill komma till rätta med? Har du satt upp vad du har för mål med terapin?

Det borde inte vara helt omöjligt med terapi via videosamtal, har du undersökt det?
Jag vet ju inte allt om dig @Wille men jag funderar också lite på om det verkligen är blodfobin som är värst? Jag undrar om det är nåt du kan ta itu med först då du måst bättre överlag.
 
Är det blodfobin som är det du mest vill komma till rätta med? Har du satt upp vad du har för mål med terapin?

Det borde inte vara helt omöjligt med terapi via videosamtal, har du undersökt det?
Ja, det är blodfobin som är i fokus här, men jag tycker terapeuten inte är tillräckligt fokuserad på det utan lägger tid på mina andra problem också.

Jag har som mål att kunna borsta tänderna. Uppnått. Och så har jag som mål att kunna ta blodprov. Önskvärt är också att jag inte reagerar med panik för minsta lilla grej som har med detta att göra.

Vet inte om någon av terapeuterna inom LOV ger videosamtal. Tvivlar på det. Och jag tror faktiskt det är nödvändigt att vara i samma rum under terapin för att det ska få effekt. Man kan inte prata sig ur blodfobi.
 
Jag vet ju inte allt om dig @Wille men jag funderar också lite på om det verkligen är blodfobin som är värst? Jag undrar om det är nåt du kan ta itu med först då du måst bättre överlag.
Kanske är så. Jag upplever den dock som mycket besvärande i mitt dagliga liv. Och nu har jag fått terapi genom LOV. Jag får inte det en gång till. Så det är nu eller aldrig som gäller. När mina 40 gånger har gått så står jag ensam. Får ingen mer terapi efter det.
 
Ja, det är blodfobin som är i fokus här, men jag tycker terapeuten inte är tillräckligt fokuserad på det utan lägger tid på mina andra problem också.

Jag har som mål att kunna borsta tänderna. Uppnått. Och så har jag som mål att kunna ta blodprov. Önskvärt är också att jag inte reagerar med panik för minsta lilla grej som har med detta att göra.

Vet inte om någon av terapeuterna inom LOV ger videosamtal. Tvivlar på det. Och jag tror faktiskt det är nödvändigt att vara i samma rum under terapin för att det ska få effekt. Man kan inte prata sig ur blodfobi.
Nja det går, många har blivit av med fobier med hypnos exempelvis, antar att det misslyckats för andra - det kräver inte fysisk närvaro, men med kbt krävs det att man utsätts för så där är det förmodligen uteslutet med distans.
 
Nja det går, många har blivit av med fobier med hypnos exempelvis, antar att det misslyckats för andra - det kräver inte fysisk närvaro, men med kbt krävs det att man utsätts för så där är det förmodligen uteslutet med distans.
Problemet är att få tag i en kompetent hypnosterapeut. Jag har gått i hypnos hos en som var nyutbildad och det var det mest verkningslösa jag provat. Men eftersom det funkat för andra så hoppas jag ändå att det skulle kunna funka för mig också, bara jag kunde få tag i en kompetent hypnosterapeut.

Men jag känner mig ledsen och misströstar då inget jag har provat har funkat för mig. Jag bara fortsätter att reagera med panik. (Har provat kbt, hypnos och emdr.)
 
Men 11 gånger är ju ingenting? Ni håller ju fortfarande på att lära känna varandra. Att du nu klarar av att borsta tänderna är ett jättesteg.

Att "bli av" med fobier tar tid (inom "" för att jag misstänker att riktigt starka fobier är något som man ofta egentligen inte blir av med på så sätt, men som man lär sig hantera och som blir mindre framträdande i sitt liv så länge man inte slutar att jobba på saken). Det kommer inte att ske mirakel på bara 11 tillfällen. Fattar att du är otålig och ledsen, men du gör samtidigt dig själv en otjänst när du så ofta tycker att saker ska ske snabbare än vad de gör.
 
Men 11 gånger är ju ingenting? Ni håller ju fortfarande på att lära känna varandra. Att du nu klarar av att borsta tänderna är ett jättesteg.

Att "bli av" med fobier tar tid (inom "" för att jag misstänker att riktigt starka fobier är något som man ofta egentligen inte blir av med på så sätt, men som man lär sig hantera och som blir mindre framträdande i sitt liv så länge man inte slutar att jobba på saken). Det kommer inte att ske mirakel på bara 11 tillfällen. Fattar att du är otålig och ledsen, men du gör samtidigt dig själv en otjänst när du så ofta tycker att saker ska ske snabbare än vad de gör.
Det är jättemycket i förhållande till att jag bara kan få 40 gånger som mest. Panikar lite över att inte hinna på dessa gånger.
 
Jag förstår paniken men samtidigt kan paniken bli ett eget hinder för tillfrisknande. Ni har trots allt 29 tillfällen kvar. Det är en hel del, det.
Jag känner inte alls att det är många gånger med tanke på att jag inte kommit någon vart alls på dessa 11 gånger.

Hur fan blir man rik så man har råd att köpa sig mer terapi?
 
Jag känner inte alls att det är många gånger med tanke på att jag inte kommit någon vart alls på dessa 11 gånger.

Hur fan blir man rik så man har råd att köpa sig mer terapi?

Men du har ju visst kommit nånstans. Du kan borsta tänderna. Efter bara 11 gånger. Herregud, där var verkligen inte jag när jag hade mitt elfte tillfälle när jag gick i terapi mot fobi.
 
I mitt fall var anledningen klar redan från början.

Och jag tror som sagt inte på att det kommer att hjälpa att prata lite löst om det.
Det var det för mig också, jag skriver inte någonting om det inte var det. Det är inte bara svårt för dig, det är svårt för alla! En fobi (eller vilken annan reaktion som helst) är sällan inget som dykt upp i ett vakum. Det blir ett par träffar för att lära känna varandra, ett par träffar för att prata kanske om något som inte har alls med reaktionen att göra men som behöver lösas osv osv. Det går inte på en pisskvart att lösa saker, och du far ju med osanning när du säger att ingenting har hänt, när du själv säger att du börjat borsta tänderna. Det är ju hur bra som helst! Borde inte dina 15 min också ha börjat under denna perioden OCKSÅ?! Liksom, det är ju hur bra som helst. Var stolt över dig själv! Planen är kanske (obs, här spekulerar jag vitt och brett) att få dig finna lite sinnesfrid innan hen börjar arbeta med din fobi? Så att du har ett lugnare privatliv att falla tillbaka på innan det sjukt jobbiga arbetet med fobin börjar?
Var stolt över dig, du har ju uppenbart gjort framsteg!! :)
 
Får du hemläxor att göra mellan gångerna ni ses?
När min syster gick på fobibehandling så fick hon hemläxor att göra mellan gångerna för att lättare komma förbi fobin. Sen får man ju hela tiden jobba med fobin så den inte kommer tillbaka lika mycket.

Fråga din psykolog vad hon har för plan och säg att du vill ha så mycket hjälp du bara kan få eftersom det är ett begränsat antal gånger
 
Får du hemläxor att göra mellan gångerna ni ses?
När min syster gick på fobibehandling så fick hon hemläxor att göra mellan gångerna för att lättare komma förbi fobin. Sen får man ju hela tiden jobba med fobin så den inte kommer tillbaka lika mycket.

Fråga din psykolog vad hon har för plan och säg att du vill ha så mycket hjälp du bara kan få eftersom det är ett begränsat antal gånger
Nej, inga hemläxor alls. Eller ja, jag övade på att borsta tänderna hemma. Har en strategi för att klara av det.

Men det stora problemet har jag inga hemläxor på.
 
Nej, inga hemläxor alls. Eller ja, jag övade på att borsta tänderna hemma. Har en strategi för att klara av det.

Men det stora problemet har jag inga hemläxor på.
Okej det skulle kanske gynna dig att kunna jobba med det hemma också på en nivå som känns bra såklart.
Min syster har fobi för ormar och fick börja med att titta på tecknad bilder av ormar och det var svårt till en början.

Finns det nått sånt som du själv skulle kunna börja med? Som känns okej ändå och sen gå vidare till bilder som visar mera av din fobi osv. För att själv hjälpa dig i fobin.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 748
Senast: Sasse
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 414
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 428
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Jag är trött jämt. Och veckan som varit var lite strulig. I tisdags var jag tvungen att tappa upp honung på burkar. Det tog sin tid så...
2
Svar
32
· Visningar
4 965
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp