M

Mufflan

Det var med stor sorg i hjärtat vi var tvygna att låta vår underbara dvärgschnauzer tik somna in under operationen då vet hittade cancer i hela buken. Älskade henne så....

Jag vill nu köpa en ny hund, en dvärgschnauzervalp. För mig finns bara den rasen, underbara hundar! :love:
Det skulle bli min tredje ds, men min man vill byta ras till något större då. Hur resonerar ni när ni skaffar er en ny livskamrat. Blir det samma ras eller ser ni er om efter någon annan?
 
Sv: Byta ras?

Jag har bytt raser förut, men det känns som att jag aldrig vill byta igen nu :)

Däremot kommer jag kanske att skaffa ytterligare en annan ras i framtiden, att ha samtidigt med den rasen som jag har hemma nu och aldrig vill sluta med!
 
Sv: Byta ras?

Jag tycker att du ska köra på samma ras, eftersom du känner till rasen , och tycker att dom är bäst ;)


Själv har jag haft otur med mina Bassar, men kör ändå på samma ras eftersom jag kan den rasen och tycker att dom är underbara.:love::love:
 
Sv: Byta ras?

Jag har hittat "min" ras. Jag vill inte byta. Så nästa hundar, nummer 5 och 6, blir isf Papillon även de.
 
Sv: Byta ras?

Jag skulle troligtvis aldrig byta "bara för skojs skull". Har jag hittat en ras som passar mig perfekt så ser jag ingen anledning att byta - om det inte är så att man har hittat en annan ras som kan passa lika bra eller bättre.
Som det ser ut nu har jag svårt att tänka mig ett liv utan saluki, men jag kommer helt klart ha någon annan ras också.
 
Sv: Byta ras?

Säger som Modig_Korn, storleken större kanske kan vara ett altenativ.

Jag kommer att byta ras, pga problemen i rasen samt att jag då vill ha en något större hund.
 
Sv: Byta ras?

Vi har diskuterat fram och tillbaka, sambon vill ha fler njuffar, han tycker dom är suveräna hundar och de passar oss faktiskt jättebra. Jag har vart lite inne på en mindre ras ibland, men faktiskt ångrat mig, det GÅR att få in upp till tre njuffar i skuffen på min bil (har prövat ;)) men det blir lite trångt.
Jag har dessutom ibland önskat mig en icke-pälsras, gud va fubbigt det är när min kompis kommer med sin dobberman som typ bara behöver bli avdragen med en trasa och man själv spenderar några timmar i veckan i vanliga fall och ännu mer i ler och fäll-tider med att göra rent, borsta, kamma och grejja + all extrastädning som blir :p
Att sambon inte bryr sig om pälsen är för att det är mitt jobb ;)

Men vi har nog gemensamt kommit fram till att vi inte byter ras, och det här är endå min hund vi har nu, hon är en sån enmanshund och mammagris att jag förstår att han vill ha en hund som är mer en hussegris :laugh: det blir en annan sak tror jag med engagemanget kring allt som jag sköter idag, pälsvård, utfodring och aktivering i huvudsak.
 
Sv: Byta ras?

Ja varför inte :D :angel:

Delvis kl

Vi har pratat om det faktiskt! Ni får inte bli arga nu men hur är det med mellanschnauzer, har de sämre temperament än dvärg och risen eller är det en skröna?

Jag pratade med en kvinna som haft några mellan och hon sa att de var mentalt instabila och inte borde vara nära barn (vi har två barn). En av hennes ska ha hoppat genom en glasruta tex.
Kanske säger lite om hennes hundhållning iofs, men jag slänger ändå ut frågan om deras temperament här!
 
Sv: Byta ras?

jag byter ras. jag vill ha en mindre och kvickare hund. har en schäfer och en labbe och byter till kelpie.

ang schnauzrarna så har jag mest bra erfarenheter. hanarna kanske kan vara aningen stöddiga ibland men samtliga tikar som jag har träffat har varit väldigt trevliga. en vän till familjen hade en schnauzertik när jag var barn och hon var lugnet självt med oss.
 
Sv: Byta ras?

Jag har haft tre hundar, en cavalier och två jaktgoldens. Jag har börjat se mig om efter en annan ras då jag inte känner att jag hittat helt rätt ändå med spaniel och retriever. Vill ha en hund som är lika glad och trevlig, men ändå är lite kvickare och med lite mera hyss för sig. :p Och någonstans i storlek mellan cavalier och golden.

För min del upptäckte jag med min golden nr 2 att det blev jobbigt att ha en hund som påminde så mycket om den förra, så jag vill gärna inte att hundarna liknar varandra allt för mycket. Men det är jag det. :)

Schnauzer (f.d mellan) har jag själv varit inne på och uppfattar som stabila hundar men som kräver sig ägare för att bli det också. Utan ett bra ledarskap kan de nog bli både "oberäkneliga" och ha mycket egna idéer för sig. Men en väluppfostrad schnauzer är en riktigt trevlig hund! Har man haft dvärg innan så har man nog koll på vad som behövs med en mellan också. :) Den största skillnaden kommer väl hos riesen har jag tolkat det som, som är mera brukshund än vad dvärg/mellan är.
 
Sv: Byta ras?

hon sa att de var mentalt instabila och inte borde vara nära barn

och det där har jag hört mest om dvärgarna :p Eller ja, saker i stil med "Ska man ha schnauzer ska man ha mellan eller risen, för dvärgarna har ofta så knepig mentalitet".
Själv har jag bara fått möjlighet att lära känna en dvärg och en mellan. Av de två var mellanschanuzern trevligast, för dvärgen var skällig och lite väl reserverad ibland (mellanhunden var underbar på alla sätt och vis).
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 477
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 780
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 009
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 891
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp