Bukefalos 28 år!

Byta rutiner

lady_vip

Trådstartare
Jag har nyligen flyttat och blivit sambo, trivs superbra, förutom att vi inte får sova på nätterna för Loka...

Hon är van vid att sova i sängen, om inte i min säng så hittar hon någon annan säng att våldgästa. Dålig vana, men hon var superjobbig som valp så då köpte jag det:crazy:

Iaf, nu har vi gränsat av, de får vara i hallen och köket på nätterna och den andra köper det rätt av. De kan se oss, höra oss och ligger precis utanför sovrummet. Men det duger inte för Loka. Hon vandrar, gnäller, skäller, massakrerar gallret, kliar sig, slickar på sina tassar... Ja allt som hon inte ska göra på nätterna och inte brukar göra om hon får sova i sängen.

Och det kvittar om vi tar in henne I sovrummet, hon beter sig likadant och ska bara upp i möblerna.

Det är för övrigt världens tryggaste hund, de bryr sig inte om det slår i porten osv, men hon har, och har alltid haft, problem med att vara ifrån mig. Är jag med så är ALLT lugn och världen kan falla samman när som helst...

Någon som har nåt kreativt tips? Kompis har hon, vi har provat att ignorera, skälla, tyst gå och lägga henne osv. Idag köpte jag öronproppar, men det kan ju inte pågå i längden:angel:
 
Sv: Byta rutiner

Haha, hade vi haft plats så hade hon definitivt fått det. De har en stor madrass i hallen, men där ligger ju inte jag;)
 
Sv: Byta rutiner

Har du plats för en säng bredvid din sida av sängen?

Det kan ju räcka med en filt och då får hunden ändå vara nära dig.
 
Sv: Byta rutiner

Hon är ju 5 år, så det kan vara ganska länge kvar... I natt körde sambon min på öronproppar och jag var nog "bara" uppe 5 gånger...

Visst kan vi ha henne i sängen på ett sätt, men jag är ganska trött på det, det eviga bytande av lakan, en spetsig klo i sidan osv :D
 
Sv: Byta rutiner

Jag kan klämma in henne, men jag vet att hon bara väntar tills jag har somnat och smyger hon upp i sängen. Jag är så van att ha henne där och vaknar inte och sen är det kört...

Inbillar mig att detta kan minska. Innan har hon börjat protestera direkt när vi har gått och lagt oss, men inatt dröjde det iaf 3 timmar innan hon tyckte det var tråkigt.
 
Sv: Byta rutiner

Försäker återgälda tips ang mammig hund, för detta har jag faktiskt kommit tillrätta med på min ;)

Jag har faktiskt "trökat" ut min, och nu accepterar han att han inte kan sova med oss (min nya kärlek är allergisk). Sovandet går bättre än när vi sitter i soffan, då vill han gärna vara med, men tydligen behövdes att han fick en säng precis bredvid soffan, då går det bra, och då kan han tydligen på eget bevåg lägga sig i andra rummet också ibland.

Hjälper det om din sambo säger ifrån, kanske? Min måste liksom ha nej från båda ibland, då går det bättre.

Lycka till, och det går om du envisas och kanske kompromissar lite på vägen, kanske med en bädd nedanför sängen först?
 
Sv: Byta rutiner

Han kan bli vansinnig på henne, men hon tar inte åt sig särskilt mycket...

Soffan går faktiskt mycket bättre, båda två köper att de inte får vara där och lägger sig på sin plats istället:D
 
Sv: Byta rutiner

Du får ju tänka på att hon haft fem år på sig att vänja sig vid sängen.
Det är ju inget man ger upp bara sådär.

Om det nu promt är slutsovit i sängen så är det ju ignorera som gäller, öronproppar, goda grannar och tålamod. Om du kan skulle jag inte ens gå upp till henne och absolut inte skälla. All uppmäksamhet är ju uppmärksamhet.
 
Sv: Byta rutiner

Det är bara att härda ut,sen får du resultat!

När vi fick vår nuvarande tik,då var hon 4 år och utan hyfs i kroppen,var överallt och ingenstans,hejåhå..
Jag stängde sovrumsdörren,och där utanför fick hon vara,musik på radion/mp3!
Tog väl runt månaden,så visste hon att hennes sovplats var i köket på en tjock egen madrass med filt på!
Nu kan vi ha sovrumsdörren öppen,hon kan komma in och ligga en stund på golvet,sen går hon och lägger sig på sin plats!

Så,det finns hopp!
 
Sv: Byta rutiner

köp större säng, inte kul att bli avpoleterad för en ny sambo. ni har varit sambos längst.
 
Sv: Byta rutiner

Lycka till, men ge inte upp så lätt.
Det brukar lösa sig om man bara är envis och hittar rätt metod.
Jag tror det tog ett år innan mina katter accepterade hunden, men nu går det faktiskt rätt så bra, alla kan sova i samma soffa men det är en decimeter emellan;)
 
Sv: Byta rutiner

Hon är van vid att sova i sängen, om inte i min säng så hittar hon någon annan säng att våldgästa. Dålig vana, men hon var superjobbig som valp så då köpte jag det:crazy:
Varför skulle det vara en dålig vana? Det är ju jättemysigt!! :love:

Nu har jag lite mindre hundar, men här fick sambon godta att vi blev några till i sängen när vi flyttade in. :) :angel:
 
Sv: Byta rutiner

Som några andra skrivit; det är ju mysigt med vovven i sängen. Tänk om du och din sambo skulle flytta ifrån varandra, vilket givetvis inte kommer att hända, eller om han reser bort ett tag, kommer du inte vilja ha hunden som nattgäst i sängen då?

Bestämmer du att sängen är förbjudet område för dina hundar så måste det vara det till 100%. Det går inte att det är ok ibland. Det är bara att stålsätta sig och ta striden om sängen. Hunden kommer givetvis att besegras. Men det kan ta tid. Envishet och konsekvens som med all träning. Lycka till!
 
Sv: Byta rutiner

Efter att ha läst lite artiklar om Pavlovs forskning så är det ju så här:

Ett beteende som förstärks oregelbundet tar mycket längre tid att släckas ut, än ett där man förstärker beteende varje gång och sedan tvärslutar.

Tex: Hunden tigger vid bordet och råkar få en smakbit av tex en gäst, eller att något trillar ner. Men detta händer typ två gånger i månaden. Hunden är envis som synden vid bordet "utifallatt" det skulle bjudas något.

Om man istället skulle ge hunden något varje gång man satt till bords, för att plötsligt tvärsluta, så skulle alltså detta beteende släckas snabbare än alternativ ett.

Alltså, ha hunden i sängen, så mycket ni bara kan i en vecka, även om ni själva inte ligger där, sen pang, så åker den ut och får inte komma i närheten.

Om gubben P hade rätt så borde detta vara det snabbaste sättet att avvänja.
 
Sv: Byta rutiner

nja, eftersom beteendet redan är befäst så tror jag att en vecka i sängen efter ett längre avbrott blir en superjackpot.
 
Sv: Byta rutiner

Fast mina hundar väger 30 kg, sambon är 190.. Det blir trångt...

Fast det värsta är ju att det är att som att lägga sig på en sandstrand, och det är obehagligt!
 
Sv: Byta rutiner

Kan svara alla, inatt har det faktiskt varit lugnt!!!!!

Jag har inte märkt henne någonting, hon gjorde ett litet gnällförsök igår kväll när vi gick och la oss men sen har det varit tyst. Förutom Fortune då som fick för sig att skälla på tidningsbudet och när våra grannar gick ut tidigt. Men det känns bättre än att blir väckt av gnäll stup i kvarten.

Så förhoppningsvis har hon gett upp nu...
 
Sv: Byta rutiner

köp större säng, inte kul att bli avpoleterad för en ny sambo. ni har varit sambos längst.

Ehh... Detta ser jag som ett skämt.

Avpoleterad? Ser du din hund som en människa eller en hund?

Det är väl ändå upp till mig om jag inte känner för att ligga i nån hörna för att min HUND tvunget ska ligga i sängen...?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 972
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 288
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
14 541
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 766
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp