Byta skola

KarinStarfighter

Trådstartare
Hej!
Skriver här ett inlägg då jag behöver ventilera mina tankar.

Vi står i valet och kvalet mellan att flytta efter sommaren och då till en släktgård. Vi velar fram och tillbaka. Mannens fysiska hälsa är inte bra just nu. Han har smärtor i ryggen som gör att han tvekar på om han orkar med en gård. Vi har därför tänkt att flytta på prov under ett år och inte sälja vårt nuvarande boende.

Det som får oss att tveka är främst barnens skolgång. De kommer börja fklass och 1 an till hösten.

Risken är att de kommer gå ett år på annan skola för att sedan byta tillbaka till den gamla. Och som jag ser det en ganska stor risk utifrån att mannen inte ser så ljust på sin framtid.

Samtidigt blir det ju inte helt nya barn om vi skulle flytta tillbaka.

Barnen har idag bra kompisar på förskolan och i skolan och jag tror att de skulle hitta nya kompisar, men känns ju inte bra att de ska byta fram och tillbaka.

Samtidigt så finns det ju barn vara föräldrar jobbar utomlands under några år och som byter tillbaka.

Hur hade ni tänkt?

Det är väl egentligen inte omöjligt att göra det, men jag tänker också att prövo-året då inte blir på riktigt. De kommer heller inte kunna bjuda hem kompisar från skolan eftersom det ligger ute på landet.

Vad säger barnen själva?

När jag var barn tyckte jag om att både flytta och byta skola, jag tyckte att det var spännande. Så om de går igång på tanken på en flytt och ett byte så är det väl bara att köra. Det gamla finns kvar. Är de tveksamma, eller är barn som tar tid på sig att komma in i det sociala, så kanske jag hade tänkt annorlunda.

Hej!

Vi står i valet och kvalet mellan att flytta efter sommaren och då till en släktgård. Vi velar fram och tillbaka. Mannens fysiska hälsa är inte bra just nu. Han har smärtor i ryggen som gör att han tvekar på om han orkar med en gård. Vi har därför tänkt att flytta på prov under ett år och inte sälja vårt nuvarande boende.

Det som får oss att tveka är främst barnens skolgång. De kommer börja fklass och 1 an till hösten.

Risken är att de kommer gå ett år på annan skola för att sedan byta tillbaka till den gamla. Och som jag ser det en ganska stor risk utifrån att mannen inte ser så ljust på sin framtid.

Barnen har idag bra kompisar på förskolan och i skolan och jag tror att de skulle hitta nya kompisar, men känns ju inte bra att de ska byta fram och tillbaka.

Samtidigt så finns det ju barn vara föräldrar jobbar utomlands under några år och som byter tillbaka.

Hur hade ni tänkt?
Jag tror att vi i allmänhet underskattar barns anpassningsförmåga/flexibilitet och överdriver deras behov av kontinuitet.

På många orter/kommuner görs ju ändå klasser/upptagningsområden upp i samband med förskoleklass så att träffa nya kompisar då är ju inget konstigt alls.

Jag hade absolut testat.

Jag hade också testat. Men hade också diskuterat noggrant med mannen kring framtiden och fortsättningen efter ”prövo-året”. Vad krävs för att ni ska kunna bo kvar? Vilka hinder finns? Så att ni är samspelta inför vad som komma skall.

Jag hade provat.

Vi bytte skola förra året på våra barn. Minsta barnet i fk bytte i mars sen i augusti började nästa barn tvåan i nya skolan. Det gick fort att få nya kompisar och barnen älskar sin nya skola. Stora killen leker fortfarande med kompisarna i gamla skolan, kan ni göra samma så de har kvar kompisarna?

Hej!

Hur hade ni tänkt?
De är väl ganska ”små” fortfarande? Mitt barn har inte bytt men blev av olika skäl helt ensam från förskolan in i förskoleklass där många redan kände varandra från förskolan. Det gick bra, man märkte att det var en omställning men efter bara någon månad började det bjudas hem åt massa håll och kanter. Hens bästis från förskolan hamnade i samma sits och hade lite svårare men även det har löst sig bra nu. Vi bor så att många flyttar vid barn nummer 2 så vi har många kompisar en bit bort som vi fortfarande träffar kanske varannan månad, barnen leker på som om de aldrig haft uppehåll. Jag tänker att det är svårare om några år att flytta på barn, när de börjar komma upp i mellanstadiet.

Svarar alla. Vi har bestämt oss för att prova ett år (men inte berättat för barnen ännu). Ska göra det inom kort tänker jag.

Jag tror också att det kommer gå bra. Jag hoppas det. Vi ska försöka hålla kontakten med storebrors bästa kompis (ffa tills vi bestämt oss om vi stannar eller flyttar tillbaka igen) . Lillan kommer gå på samma aktivitet som några från nuvarande förskola så det blir ju också lite att ”hålla kvar”.

Liknande trådar

• Bli särbo i gen? (Bonusfamilj)
  • Välja skola
  • Magen efter graviditet(er)
  • Låt barnen vara ifred

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• Forumet medlemmar

Allmänt, Dagbok

Barn

• Roliga saker som barn säger
  • Morgonrutiner