Byta släp!

Bufera

Trådstartare
Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare!

Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja?

Har nu en boggie Boj Bravo från 91, jätte trevligt släp men hästen gillar det inte lika mycket längre och jag skulle vilja ha nått nyare.

Krav:
Boggie
2 hästars
Skippar gärna sadelkammaren för mer lastvikt
Säkerhetsbommar
Höj/sänkbara bommar, gärna dörrar bak.
Vikter 1500kg med ca 700kg lastvikt (nuvarande har 670kg)
Rullar bra och med bra kvalité!
Tyst och med ventilation och mycket fönster
Så nytt som möjligt, men vill att släpet ska vara minst 00-03a alla fall

Har en budget på ca 30-35'

Velar mellan trä och aluminium golv, vad föredrar ni och varför?:)

Önskemål:
Kombiramp :love:

Går det ens att hitta? Upplever att högre lastvikt kommer oftast på äldre släp än nyare.
Vill inte ha Dalavagnen eller cheval liberté.
Kikat lite på Thule och böckman, erfarenheter?:)

Bufera
 
Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare!

Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja?

Har nu en boggie Boj Bravo från 91, jätte trevligt släp men hästen gillar det inte lika mycket längre och jag skulle vilja ha nått nyare.

Krav:
Boggie
2 hästars
Skippar gärna sadelkammaren för mer lastvikt
Säkerhetsbommar
Höj/sänkbara bommar, gärna dörrar bak.
Vikter 1500kg med ca 700kg lastvikt (nuvarande har 670kg)
Rullar bra och med bra kvalité!
Tyst och med ventilation och mycket fönster
Så nytt som möjligt, men vill att släpet ska vara minst 00-03a alla fall

Har en budget på ca 30-35'

Velar mellan trä och aluminium golv, vad föredrar ni och varför?:)

Önskemål:
Kombiramp :love:

Går det ens att hitta? Upplever att högre lastvikt kommer oftast på äldre släp än nyare.
Vill inte ha Dalavagnen eller cheval liberté.
Kikat lite på Thule och böckman, erfarenheter?:)

Bufera
Precis som du säger, ju nyare släpen är, ju mindre lastvikt på pappret. Därtill svårt att optimera vikterna för att maxa b-kortet.
B96 ger dig helt andra förutsättningar att matcha släp, bil o lastvikt och handlar om en mindre investeringskostnad (kostade mig 1lektion för genomgång av allt jag behövde kunna + lån av rättlastad bil o släpkärra till uppkörningen, totalt 2900kr och faktiskt jäkligt smidigt, uppkörningen enkel om man kört med släp som du gjort). Och direkt efter uppkörningen åkte jag och hämtade hem en 2-tonskärra istället - en Henra Cayenne -08 med kombiramp, dubbel fronturlastning, extra höjd, delbar framdörr med stora sidofönster och sadelskåp, för den summan du efterfrågar.
 
Jag letar precis som dig. Satte en budget på 40.000:-. Men efter många diskussioner med sambon (som är den som åker på att renovera om släpet behöver) proppsar han på alu-golv. Vår nuvarande har plyfa som vi bytt och det har blivit dåligt igen.
Vill man som oss ha alu golv och sadelskåp räcker inte 40.000:- långt upplever vi efter att ha lusläst blocket, hästnet mm.
Funderar på att höja budgeten till 50 men vi åker inte så mycket så det känns mycket pengar för ett släp som mestadels kommer pryda garageuppfarten.
 
Har du tur kan du hitta ett vettigt umesläp för den kostnaden. Jag bytte nyss för att jag var ute efter alugolv.

Umesläp a40 -00, betalde 30 för det.
 
Jag säljer min Thule nu. Tänkte ta 35 för det. Det är en 09, 1400 kg, vanlig safir med säkerhetsbommar fram och easylock bak. Super-ventilation som alla Thule. U.A på trägolvet.

Tycker absolut att du har vettig budget, men det kan vara svårt att hitta ett med alugolv i den prisklassen.

Hämtade en Thule Royal XT igår. 2014 årsm. Vill ha trägolv för att själv kunna kontrollera golvets skick vilket är svårt med alu.
Fick betala 55 tkr för det. Kändes fair, kommer att behöva lägga 7000kr på att typa upp det från 1350 till 1600 kg.

Kommer förmodligen alltid att välja Thule/Ronbe. Är supernöjd med alla smarta detaljer och den höga kvalitén för det priset. :)
Hade en Bravo -99 innan (helrenoverad) den kändes både lite skramligare och osäkrare än de Thules jag kört.
 
Är det någon som ens hört en olycka där alugolvet har rasat? Med tanke på att Boj haft alugolv sen tidigt 80-tal iallafall. Jag har aldrig hört talas om det nämligen.

Tror faktiskt inte det :)

Hade trägolv i mitt Boj också. Nu har jag släpverkstad i familjen så för mig är det väldigt enkelt att kontrollera och ev. byta trägolv vid behov (har dock inte behövt göra det på något av mina släp) för min egen del är det därför inte värt att betala extra för alugolv.

Är inte tillräckligt insatt i golvfrågan för att nämna andra nackdelar med alu, men jag vet att det inte bara är "rasrisken" man oroat sig för.
 
- Kom på att den största risken men alu är att det rostar i och med kontakt med urin eller kontakt med andra plåt-delar. Men det kan ju vara så att rost-processen är så långsam att Boj-golven från 80-talet fortfarande inte är tillräckligt rostiga för att gå sönder :rofl:
 
- Kom på att den största risken men alu är att det rostar i och med kontakt med urin eller kontakt med andra plåt-delar. Men det kan ju vara så att rost-processen är så långsam att Boj-golven från 80-talet fortfarande inte är tillräckligt rostiga för att gå sönder :rofl:
Största risken med alu-golv verkar vara när det är monterat med fel sorts skruv så att det bildas galvanisera element och skruven eller golvet närmast skruven löses upp rätt kvickt. Annars verkar de rätt hållbara.
 
- Kom på att den största risken men alu är att det rostar i och med kontakt med urin eller kontakt med andra plåt-delar. Men det kan ju vara så att rost-processen är så långsam att Boj-golven från 80-talet fortfarande inte är tillräckligt rostiga för att gå sönder :rofl:

Boj är väl verkligen noga med att använda rätt saker , precis som @Angel skriver ovan är väl det jag hört. Jag skulle ju aldrig våga köpa ett utländskt billigare släp med alugolv av just den anledningen.
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 436
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 855
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Jag har snöat in i blocket/hastnet djungeln av begagnade hästtransporter men känner att jag har för dålig koll! Jag har en stor (ca...
Svar
14
· Visningar
2 017
Senast: banani
·
Utrustning Hej Gubben här hemma har nu börjat fundera mer på släp efter helgens akuta trip till kliniken och vi inte hade ett ända släp hemma utan...
Svar
5
· Visningar
877
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp