Byta sockel m.m Kattlampa

Halcyon

Trådstartare
Behöver hjälp med tips hur jag ska göra eller vem ska kontakta för byta till ny sockel (och sladd), på denna lampa.

Hade hoppats skulle va simpel att byta rakt av, men icke. Det skruvar fast sockeln så den sitter på plats, är det som skruvas i den med 🙃
Så byta rakt av har inget fästa sockel med.

Vill byta då vill använda lampan men jag är inte pepp på använda gammal elektronik.

20240125_193458.jpg
 
Enklaste undersökningen du kan göra är att skruva isär kontakten. Då ser du hur sladden ser ut inuti och vilken isolering den har.

Vill du sedan byta sladden så plockar du isär lamphållaren genom att skruva den övre raka delen med gängorna för lampan från den nedre "rundade" underdelen. Då går "innehållet" att lyfta ut, är som en rundel i porslin eller plast med hål, skruvar och bleck i metall där sladdarna är fästa. Mata på bakifrån med sladden för att få ut den.

Misstänker att du behöver lossa mässingsmutter (eller vad du har på utsidan?) och plocka ut hållaren för att kunna mecka med den utan risk att skada porslinet.

Jag hade låtit lamphållaren vara kvar, den är inte sämre än en ersättare du köper ny idag. Det som verkar saknas är dragavlastning, men det som händer i realiteten om du snubblar på sladden är att lampan far i golvet. Så enligt min mening är den praktiska säkerhetsaspekten av det marginell på en lampa som ser ut som denna. (Däremot gäller inte samma dragavlastning i kontakten).
Vill du ändå byta så gissar jag att botten på sockeln kan lossas genom att den vita plutten skruvas loss.* Syns dåligt på bilden men det märker du när du kommer dit.

Vill du göra det maximalt enkelt och inte ens skala kablar så köper du något likt denna, om du nöjer dig med att byta sladd och kontakt.

* Edit: Eller så sitter den skruvad med mässingsdetaljer typ gängat rör + liten mutter och den vita plutten bara är löst intryckt som skavskydd i rörändan.
 
Jag hade gått till en lokal lampaffär med lampan och kollat om de kunde hjälpa. Vi har en bra sådan där jag bor, finns säkert på fler ställen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 522
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 159
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 093
Fritid Vad har ni för projekt för kommande år? Stort som smått, inne eller ute, huset eller cykeln. Mitt främsta 2022 projekt är att lösa...
2
Svar
32
· Visningar
2 548
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp