Byta stall eller ej? Hur bestämmer man sig?

DeDen

Trådstartare
Jag står just nu och funderar på om jag ska flytta min ponny.
Han står idag i ett stall där vi båda trivs, han har bra hästkompisar och både stallägaren och stallklmpisarna där är supertrevliga. Vi är flera inackorderade och har en trevlig stämning och ingen där vill att jag ska flytta.
Vi har även ridhus med hinderpark, liten paddock och bra ridvägar och ingår fästingar alla dagar, utsläpp och lunch vardagar. Insläpp och helgens utsläpp hjälps vi åt med. Jag har ca 20 minuter enkel väg med bil till detta stall.

För några månader sen flyttade vi till ett hus som ligger på en hästgård och jag har nu fått jobb i närheten. Där är det endast stallägarens hästar (Flera stycken). Ridhus håller på att byggas och står förhoppningsvis klart innan vintern. Fin paddock finns. Dock måste man ta sig över en vältrafikerad 80 väg för att ta sig till de flesta ridvägar.
Stallägaren vill väldigt gärna att jag flyttar dit min häst. Jag ser definitivt vinsten i att ha hästen utanför dörren. Men det tar emot att lämna ett så bra stall vi bor i nu.

Vi tror vi kommer bo kvar i huset i alla fall 1 år till.

Hur hade ni gjort?
 
Jag står just nu och funderar på om jag ska flytta min ponny.
Han står idag i ett stall där vi båda trivs, han har bra hästkompisar och både stallägaren och stallklmpisarna där är supertrevliga. Vi är flera inackorderade och har en trevlig stämning och ingen där vill att jag ska flytta.
Vi har även ridhus med hinderpark, liten paddock och bra ridvägar och ingår fästingar alla dagar, utsläpp och lunch vardagar. Insläpp och helgens utsläpp hjälps vi åt med. Jag har ca 20 minuter enkel väg med bil till detta stall.

För några månader sen flyttade vi till ett hus som ligger på en hästgård och jag har nu fått jobb i närheten. Där är det endast stallägarens hästar (Flera stycken). Ridhus håller på att byggas och står förhoppningsvis klart innan vintern. Fin paddock finns. Dock måste man ta sig över en vältrafikerad 80 väg för att ta sig till de flesta ridvägar.
Stallägaren vill väldigt gärna att jag flyttar dit min häst. Jag ser definitivt vinsten i att ha hästen utanför dörren. Men det tar emot att lämna ett så bra stall vi bor i nu.

Vi tror vi kommer bo kvar i huset i alla fall 1 år till.

Hur hade ni gjort?
Jag hade inte flyttat, det du beskriver att ni har idag är guld värt :)
 
Jag står just nu och funderar på om jag ska flytta min ponny.
Han står idag i ett stall där vi båda trivs, han har bra hästkompisar och både stallägaren och stallklmpisarna där är supertrevliga. Vi är flera inackorderade och har en trevlig stämning och ingen där vill att jag ska flytta.
Vi har även ridhus med hinderpark, liten paddock och bra ridvägar och ingår fästingar alla dagar, utsläpp och lunch vardagar. Insläpp och helgens utsläpp hjälps vi åt med. Jag har ca 20 minuter enkel väg med bil till detta stall.

För några månader sen flyttade vi till ett hus som ligger på en hästgård och jag har nu fått jobb i närheten. Där är det endast stallägarens hästar (Flera stycken). Ridhus håller på att byggas och står förhoppningsvis klart innan vintern. Fin paddock finns. Dock måste man ta sig över en vältrafikerad 80 väg för att ta sig till de flesta ridvägar.
Stallägaren vill väldigt gärna att jag flyttar dit min häst. Jag ser definitivt vinsten i att ha hästen utanför dörren. Men det tar emot att lämna ett så bra stall vi bor i nu.

Vi tror vi kommer bo kvar i huset i alla fall 1 år till.

Hur hade ni gjort?
För så kort tid hade jag inte ens tänkt tanken på att flytta. Hade ni planerat att bo kvar i flera år framöver hade läget kanske varit ett annat.
 
Jag står just nu och funderar på om jag ska flytta min ponny.
Han står idag i ett stall där vi båda trivs, han har bra hästkompisar och både stallägaren och stallklmpisarna där är supertrevliga. Vi är flera inackorderade och har en trevlig stämning och ingen där vill att jag ska flytta.
Vi har även ridhus med hinderpark, liten paddock och bra ridvägar och ingår fästingar alla dagar, utsläpp och lunch vardagar. Insläpp och helgens utsläpp hjälps vi åt med. Jag har ca 20 minuter enkel väg med bil till detta stall.

För några månader sen flyttade vi till ett hus som ligger på en hästgård och jag har nu fått jobb i närheten. Där är det endast stallägarens hästar (Flera stycken). Ridhus håller på att byggas och står förhoppningsvis klart innan vintern. Fin paddock finns. Dock måste man ta sig över en vältrafikerad 80 väg för att ta sig till de flesta ridvägar.
Stallägaren vill väldigt gärna att jag flyttar dit min häst. Jag ser definitivt vinsten i att ha hästen utanför dörren. Men det tar emot att lämna ett så bra stall vi bor i nu.

Vi tror vi kommer bo kvar i huset i alla fall 1 år till.

Hur hade ni gjort?
Nej, hade inte flyttat. Varför ändra på någonting som är snudd på perfekt.
 
Jag hade inte flyttat så länge allt känns toppen i stallet.

Jag hade kunnat resonera annorlunda om jag varit du, om jag köpt huset (och alltså planerade att bo kvar på lång sikt) och om det påverkat ekonomin positivt (om jag haft bilen primärt pga hästeriet, och om jag iom flytten kunnat minimera bensinkostnaden för en "normal månad" tex.).
Bra ridvägar utan att behöva korsa bilvägen hade dock varit värt mycket för mig. I synnerhet vintertid.
 
Jag hade inte flyttat! Du har det toppen nu och både du och hästen trivs. Jag har själv hårt trafikerad väg som måste korsas för att komma till ridvägar och det är inte kul. Jag rider inte ensam och jag väljer noga vilka tider och i vilket väder jag korsar vägen.
 
Som det låter nu hade jag inte flyttat hem den för så kort tid.
Dock undrar jag hur långt du har till stallet nu när ni flyttat till huset? Är det mycket längre än innan?
 
Hade inte heller flyttat. Det hade varit skillnad om ni köpt gården men inte så som ert läge ser ut idag och för så kort tid.
 
Jag förstår dilemmat.
Ett år är rätt kort tid, frågan är ju om chansen är att ni bor kvar i flera år?
Om du bestämmer dig att du vill prova, så tänk i alla fall två gånger först, ta reda på mer och väg för och nackdelar.
Jag hade inte velat lämna något som är så bra, MEN det är en ynnest att ha hästarna utanför dörren.
Men trots det så hade jag nog inväntat ridhus bygget så att jag såg att det var, eller nästan var klart. Under denna tid hade jag försökt lära känna stallägaren bättre och utan att säga så mycket försökt observera vad det fanns för rutiner och hur problem hanterades. En sak att reda ut om flytt dit blir aktuell är att du är den enda inackordering äebbär hur mycket du förväntas hjälpa till med hästarna (pass osv). Se i så fall till att kontraktet tydligt beskriver vad som ingår och vad du förväntas göra i form av fordringar och dylikt.
 
Finns det fler nackdelar än uteritterna och att ridhuset inte är klart? Är allt samma i övrigt med rutiner och regler?
Hur viktig är den sociala biten för dig? Kommer det kännas trist med mindre folk att hänga med, rida med osv om det bara är du och stallägaren?
 
Jag hade inte flyttat ponnyn ännu, om ridhuset blir klart och ni känner efter 1 år på nya stället att allt verkar fungera väldigt bra där och ni vill stanna i flera år till då kanske det kan vara dags att flytta ponnyn "hem" inpå knuten, men det blir en trist vinter om ridhuset inte är klart, och utan kompisar att rida ut med. Som andra nämnde står jag också frågande till varför stallägaren så gärna vill att du flyttar in hos dom med din ponny, om det är att dom tänker att du blir de facto stalldräng då...
 
Som det låter nu hade jag inte flyttat hem den för så kort tid.
Dock undrar jag hur långt du har till stallet nu när ni flyttat till huset? Är det mycket längre än innan?
Jag bodde på gångavstånd typ förut, 3 min med bil. Nu har jag 20 min med bil enkel väg (Om jag har tur och det inte är köer över bron)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 745
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 796
Senast: Cambrie
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp