byta stall? (ganska långt)

konfunderad

Trådstartare
Jag funderar på att byta stall till ett Active Stable. Jag tycker att idén verkar god och att stallet verkar fungera bra. Men jag undrar... hur stor bör en ligghall vara? Och hur mycket mark bör det vara i en lösdrift för att den ska fungera bra? Tror att denna var 5 hektar på vintern (större på sommaren). Hur många hästar kan det passa till?

Detta är en impulsgrej. Jag fick för mig detta just idag, åkte ut och kollade på ett stall och anmälde mitt intresse. Dock fick jag lite kalla fötter och separationsångest. Vad skulle ni gjort? Vet inte alls om den här tråden passar just här men...

Fördelen med mitt gamla stall är att det ligger bra till. Vi har fina ridvägar, även upplysta som funkar när det är mörkt. Hästarna får gå ute mycket och den kollektiva driften fungerar bra.

Det negativa är för det första att hagarna är ganska små och väldigt söndertrampade och den tiden hästarna är ute står de med lera upp till knäna. Min häst har redan haft mugg, strålröta och hennes hovar smular sönder som pepparkakor. Ovanpå detta finns det varken stolspilta eller varmvatten så att rengöra hästben blir väldigt svårt. Den känns inte heller särskilt kul att slänga ut hö till hästarna rakt ner i en lergrop... För mig som ofta åker kollektivt till stallet och byter om där finns det heller ingen möjlighet till omklädnad. Man får kasta av sig kläderna snabbt och dra på sig fuktiga, kalla ridkläder. Myysigt... Ingen toa heller... Vet inte om jag klarar ännu en vinter. Särskilt inte om den blir som den förra. JAG HATAR LERA!

Eftersom jag ofta åker kollektivt blir mina möjligheter att välja stall lite begränsade. Nu har jag hittat ett med Active Stable-drift men det känns som en stor omställning. Dock har detta stall toa, omklädningsrum, uppvärmd sadelkammare, spolspilta och till och med ridhus. Mest fördelar faktiskt. Inte så mycket lera heller, vad jag kunde se. Nackdelarna är att jag kan förlora min medryttare som är toppen och behöva betala dubbla hyror ett tag. Det blir 30 min extra resväg per dag men den tiden kan jag kanske kvitta mot att jag slipper en tidig morgonfodring innan jobbet eller en kvällsfodring en lördagkväll. Jag även lite orolig för att det kanske är sämre för hennes hovar. Nu kan jag ta in henne och låta hovarna och benen torka upp varje dag men det kommer jag inte kunna göra sen.

Priset för mitt förra stall (kallhyra, foder, strö) blir i princip samma som detta (inkl allt). Drygt 3000 i månaden. Vet inte om det är dyrt men det verkar ingå många bekvämligheter som jag verkligen inte får med i priset nu.

Detta för att fråga lite men mest skriva av mig min beslutsångest. Hoppas någon vill kommentera.
 
Sv: byta stall? (ganska långt)

Rent spontant.

Om det bara rör sig om en halvtimme extra om dagen med kollektivtrafik känns inte resvägen som något problem.

Om hagarna inte är lika leriga på det nya stället som på det gamla finns kanske inte behovet att stå inne och "torka upp".

Bekvämligheterna du nämner med toa, varmvatten och ridhust tycker jag väger upp en hel del.

Jag hade nog flyttat.
Har tyvärr ingen koll på hur stora markerna "ska" vara för X antal hästar...
 
Sv: byta stall? (ganska långt)

Jag instämmer i MittNya Jag´s uttalande, det verkar som en klar förbättring i det nya stallet. 30 minuter är inte så farligt mkt, så om det bara var det som var haken så hade jag flyttat. Dock så var det ju det där med medryttare då, är du beroende av att ha en sådan eller kan du klara dig ändå? Alternativt leta efter en annan?
 
Sv: byta stall? (ganska långt)

Just nu känner jag mig lite beroende av medryttare för att det är fruktansvärt mycket att göra på jobbet för tillfället och jag kan behöva avlastning. Klart att jag kan leta en annan men det är ju lättare att hitta en lite närmre.

Annars är jag lite rädd att jag blir för bekväm. När det är mycket att göra och hästen sköter sig själv, det är lite besvärligare att åka och det finns folk som kollar till henne, då är jag rädd att jag kommer att fastna hemma.

Iofs så åker jag till stallet 5 dagar i veckan och hon rids eller tömkörs varje gång, förutom att jag mockar, fixar mat och vatten så det kanske inte blir nån skillnad...

Får kanske testa.
 
Sv: byta stall? (ganska långt)

Hej!

Det stallet som du hittat låter ju toppen bra! Var ligger det? Kan du skicka PM?

Jag står i begrepp att flytta "tillbaka". Tidigare hade jag min häst på lösdrift tillsammans med en annan häst. Övriga i stallet hade sina hästar på stall. Tillgång till stort och uppvärmt ridhus, paddock, fikarum och kanonbra ridvägar. Jag flyttade tre månader efter att min kompis tog sin häst och flyttade (hon på lösdriften). Bytte då till stall med stor box, stor hage, ute till 19.30, en stalltjänst i veckan (utsläpp), litet ridhus och dåliga, trafikerade ridvägar. Efter tre månader så inser jag att ridvägarna är viktiga för mig, så viktiga att jag flyttar tillbaka och stallar upp min häst på box i gamla stallet. Vilket innebär två stalltjänster/vecka samt att hästen går i liten vinterhage med lera och in vid 16.30-tiden. Det innebär också att jag och min kompis inte kommer att umgås fem dagar i veckan eller kunna hjälpa varandra då det är 2,5 mil mellan stallen. Det är det tråkiga. Men jag har i vart falla provat och prislappen är densamma, runt 3000kr/månad inkl bensinpengar. Får se hur det blir nu. Det är ju på det gamla stället, där vi bott i 3,5 år men på helt nya vilkor. Jag provar.

Så det är mitt råd, prova! Gillar du det inte kan du ju alltid flytta igen.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 051
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 527
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 852
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp